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
auto
2024. 04. 27. szombat

Az elektromos hajtás nem csak egyszerűbb mint a hagyományos, de kisebb helyet is foglal el az autóban. Ez lehetővé teszi az úgynevezett gördeszka alvázak kialakítását, ahol az akkumulátor az első és a hátsó tengely közé kerül, a motor vagy motorok pedig a tengelyekre. Ennek köszönhetően a kizárólag elektromos hajtáshoz épített autók utastere és csomagtartói sokkal szabadabban alakíthatóak, mint a belsőégésű motorhoz épített autóké, így egyre több autógyártó kezd a hátsó csomagtartó mellett az autó orrában is tárolórekeszt kialakítani.

A BMW iX3 a hagyományos meghajtású X3-as elektromosított változata, így a külső forma adott volt. Az energiatároló akku az utascella alá, a meghajtást biztosító elektromotor pedig a hátsó tengelyre került, így a motorháztető alatt a klímán és a kisegítő rendszereken kívül mást nem találunk. A BMW tervezői szerint az ő vevőkörük nem akar az autó orránál pakolászni, így még a tisztán elektromos iX-nél sem alakítottak ki elülső tárolórekeszt, vagy ahogy az amerikaiak mondják frunkot. Pedig az i3-ba még tettek ilyet, és pont arra volt jó, hogy az autó kötelező, de ritkán használt kellékeit a csomagtartóból oda száműzhessük.

Ekkora helyet, ami a BMW iX3 orrában van vétek lenne üresen hagyni, miközben a csomagtartóban csak a helyet foglalják a töltőkábelek és néhány egyéb apróság. Szerencsére ezt nem csak én gondolom így, hanem a frunk.at csapata is, akik több más típus mellett az iX3-hoz is készítenek műanyag frunk betétet. A fekete műanyagból formázott, megfelelő helyeken kivágott, erősen kisipari jellegű teknő jól illeszkedik a szabadon lévő helyre (bár az autó bal oldala felé lenne még hely nagyobb rekesz számára is), és pontosan felfekszik a motortérben lévő merevítőkre. A formája és kiszögellései többnyire úgy vannak kialakítva, ahogy a hely adta. A rögzítéshez a motorteret fedő eredeti műanyag elem rögzítési pontjait, illetve az ahhoz járó gumibakokat is fel kell használni, az oldalsó merevítő rudakra pedig méretpontos bilincsekkel lehet rögzíteni a 3,6 kg-os betétet. A nem szabályos téglatest alakú tároló hely nagyjából 47 literes, így bőségesen elegendő a kábelek és egyéb apróságok tárolására. A frunkhoz rendelhető csúszásgátló betét és egy gumiháló is, ez utóbbi a kitüremkedő rész leválasztását teszi lehetővé.

Ahogy a képeken is látszik, a teknőnek nincs teteje, így elméletileg az oda tett dolgokat nem védi semmi a portól és a kosztól. Ez egy hiányossága ennek a kialakításnak, és majd az idő fogja megmutatni, hogy mennyire koszolódnak az ide tett cuccok. A BMW iX3 „motortere” egyébként nagyon jól körbe van szigetelve, így fentről nem igazán tud szennyeződés bejutni oda, de azért a fenti képen jól látszik, hogy 10 ezer km alatt a burkolat rendesen poros lett. A frunk használatát egyébként nagyban megkönnyíti, hogy a motorháztetőt nem kell pálcával kitámasztani, hiszen a felnyitást teleszkópok segítik.

A beszerelés meglepően egyszerű volt. Féltem tőle, és halogattam is egy darabig, hogy legyen legalább egy órám rá, amikor nem rohanok sehova. Még a fotózással és time laps kamera beállítással sem tartott 20 percig az egész. Az egyszerű használati útmutató precízen bemutat minden lépést, eltéveszteni sem lehet. Második alkalommal már valószínűleg 5 perc alatt be tudnám tenni.

Erre egyébként valószínűleg szükség is lesz, mert ahogy a gyártó is ajánlja, a szervizlátogatások előtt a teknőt illik kivenni. Gyanítom, hogy ha a szerviznek kell ezt ki- majd visszaszerelnie, akkor az az ő rezsióradíjukkal kicsit drága mulatság lenne. A megoldás másik hátulütője, hogy az eredeti takarólemezt külön tárolni kell ilyenkor, ami a lomok mennyiségét növeli.

Menet közben a motortérből semmi zörej nem hallatszik. Sem a betét, sem a frunkban lévő tárgyak nem keltenek zajt. A frunk háló és csúszásgátlóval bruttó 271,2 euró (osztrák áfa), ezek nélkül 240 euró.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.