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
auto
2024. 04. 27. szombat

Több negatív hullám is összeadódik januárban Kínában, a helyi autókereskedők szövetsége pedig figyelmeztetést adott ki.

Zuhanhatnak az eladások a világ legnagyobb autópiacán.

Nem lesz diadalmenet a január

Azt nem tudjuk még, hogy a legújabb koronavírus-variáns hulláma eljut-e Európába, de a kialakuló helyzet kísértetiesen emlékeztet 2020 elejére, amikor Ázsiában már javában tombolt a járvány, de nálunk még csak a hírblokk végi egymondatos hírekben tettek erről említést. Tavaly decemberben mi is megírtuk, amikor három hét alatt mintegy 250 millióan fertőződtek meg az ázsiai országban, azóta pedig már több autógyár jelezte, hogy az ellátási láncot, illetve a saját termelésüket is érinti a pandémia, ezért csökkentik eladási terveiket. Bár a kínai kormány most nem teljes zárlattal, hanem a járványkezelés teljes elengedésével reagál a megbetegedésekre, voltak olyan pletykák, hogy egyes gyártóknál, így például a Teslánál a gyár dolgozóinak fele is beteg volt.

De a járvány erősödése nem csak a gyártást, a vásárlási kedvet is visszafogja, ráadásul a kínai gazdaság lassulása takarékosságra ösztönzi a lakosságot és sokan elhalaszthatják most a nagyobb beruházásokat, így például egy új autó beszerzését. Ráadásul január elsejétől nem támogatja tovább az állam az elektromos, hidrogénes és plug-in hibrid autók vásárlását, ami a vevő számára garantáltan az autók árának effektív növekedését jelenti. Különösen az olcsóbb, eddig nagyobb arányban dotált kategóriában jelent ez komolyabb drágulást.

A fenti problémákat megfejeli a kínai újév egyhetes ünnepsorozata, amely januárban a szokásosnál is tovább tartja a zárva táblát az autószalonok és kereskedések kirakatában.

A kínai autóvásárlási kedv nagyot esett decemberben. Forrás CnEVPost, CADA.

A kínai autókereskedők szövetsége (CADA) jelentette, hogy a novemberi 97,3-as értékről decemberre 60.8-ra esett az autóvásárlási hajlandóságot mutató indexük. A CADA szerint a tagjaik 90 százaléka már a 2022-es értékesítési tervet sem tudta abszolválni a pandémia hatásai miatt. Bár többségük optimista az előttünk álló év egészét tekintve, úgy számolnak, hogy 2023 első negyedévében érződnek majd a leginkább a járvány hatásai –  és az eladások januárban érnek majd a mélypontra.

A NIO elnöke, William Li sem túl optimista: az első napján a cég minden dolgozójának emailt küldött, amelyben arról értesítette őket, hogy szerinte jó ideig eltart majd, míg a kínai gazdaság kilábal a válságból, és ez a gyártó drágább termékei iránt csökkentheti igazán nagy mértékben a keresletet. Az elnök csalódottságát fejezte ki amiatt, hogy a cég értékesítési számainak növekedése (+34%) elmaradt a versenytársakétól.

A vállalat a negyedik negyedévben 40.052 autót adott el, a tervek 43-48 ezer közötti célt határoztak meg.  Li levelébe szerint a NIO-nak meg kell vizsgálnia: hogyan tudják növelni a hatékonyságot, de azt is, hogy a félresikerült K+F projekteket hogyan lehetne kijavítani és a fejlődést a megfelelő pályára tenni. Meg persze: javítani kell az ügyfél elégedettséget, az ellátási lánc működését és javítani kell a cég eredményét is.

NIO

Az eladások csökkenésére a gyártók vélhetően árcsökkentéssel reagálnak majd. Kapcsolódó hír, hogy a Tesla február 28-ig kedvezményekkel visszaadja a vevőknek a megszűntetett állami támogatás összegét, amely nagyjából 1450 dollárt tesz ki. Ennek nagyjából a felét egyébként az autóbiztosítási üzletáguknál elkölthető kupon formájában nyújtják a vásárlónak. A kedvezmények mellett pedig 90 napos ingyenes EAP próbaidő is jár az autókhoz – ez az alapdíjas Autopilot továbbfejlesztett verziója, amivel az autó többek között automata sávváltásokra is képes.

BMW i3 – csak Kínának.

Nem a Tesla az egyetlen, kedvezményekkel operáló gyártó: a  Mercedes-Benz alig pár hónappal a forgalmazás megkezdése után, november közepén 10 százalékkal csökkentette az EQE sorozat árát Kínában, az EQS luxusautó pedig ennél is többel, 20 százalékkal lett olcsóbb. A BMW is hasonló lépésre kényszerült november végén, amikor fél évvel a forgalmazás megkezdése után a 3-as sorozat csak Kínában kapható i3 névre keresztelt elektromos változatát 20-30 százalékos árcsökkentésesel próbálta vonzóbbá tenni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.