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 A Tesla tegnapi negyedéves/éves pénzügyi jelentésével külön cikkben foglalkoztunk, így ezekre az adatokra most nem térünk ki, aki lemaradt, az írás alján megtalálja a linket. Azonban minden pénzügyi jelentést egy konferenciahívás követ, amelyen kisbefektetők és a Wall Street elemzőinek kérdéseire válaszol a menedzsment. Itt mindig érdekes részletek derülnek ki, különösen akkor, ha valaki nem tudja tartani a száját. Profit árcsökkentés után A mostani telekonferencia egyik központi kérdése az volt, hogy hogyan változik a cég nyereségessége most, hogy jelentősen csökkentette autói árait, és egyáltalán meghozta-e ez a kívánt hatást. A cég vezetése megosztotta, hogy januárban a Tesla eddigi történetének legtöbb megrendelését könyvelte el, és bár nem tudják ez így marad-e, de jelenleg a megrendelések üteme duplája a gyártási kapacitásénak. Emiatt már egyes piacokon egyes modelleknél pár száz dolláros emelést is végrehajtottak. Ezen a ponton egyébként Elon Musk megismételte, hogy továbbra is fontosnak tartja, hogy egyre megfizethetőbbek legyenek az autóik, mivel hosszú távon bármennyire is kifizetődő a villanyautó vásárlása, ha valakinek nincs rá elég pénze, nem fogja tudni megvenni. A cég pénzügyi igazgatója ehhez hozzátette, hogy 2023 során mind a 4680-as akkucellák gyártása, mind Austin és Berlin, azaz az új gyárak költséghatékonysága nagy lépést tesz majd előre – ezt már most látják előre, ehhez minden az ő kezükben van. Részben ez, illetve olyan alapanyagok, mint az alumínium árának 20, az acélénak pedig 30 százalékos csökkenése ad lehetőséget a költségcsökkentésre. Az új amerikai támogatási rendszerben egyébként pénzben is sokat ér a hazai gyártású akkucella a vállalatnak, ők pedig ezt a plusz nyereséget megosztják a cellagyártó partner Panasonic-kal és részben az ügyfelekkel is – tették hozzá. Model Y festőüzem, Giga Berlin. A cég technikai igazgatója Drew Baglino arról is beszélt, hogy a Model 3 és Y flotta most már elég nagy és idős ahhoz, hogy az autókból kinyert adatok alapján megtalálják mi tervezetek túl, hogy van olyan alkatrész, ami túl drága mert akkora igénybevételre gyártották, ami a valóságban nem következik be. A hajtóműben például találtak olyan részeket, amin lehet még spórolni. Egyes piaci elemzők azt jósolták, hogy a Tesla autógyártásának jövedelmezősége be fog esni a 20 százalékos haszonkulcs, az átlagos eladási ár pedig a 47 ezer dollár alá. A vállalat ezt nem így látja, azt állítják ennyire nem vág mélyen az olló, ennél idén is jobban fognak keresni az autókon és továbbra is piacvezető, nagyon egészséges marzsuk lesz. Az autógyártó egyébként erre az évre 1,8 milliós eladási számot prognosztizált, ami a 2020-as, 50%-os összetett éves növekedési ütem (CAGR) vállalással összhangban van. A cég ezzel arra utal, hogy hibásak azok az értelmezések, amelyek a vállalat éves növekedés ütemét fix 50%-nak értelmezték, hiszen ők konzisztensen azt kommunikálták, hogy több év átlagában vállalják ezt a célt, és lesznek évek amikor ennél gyorsabban, máskor pedig lassabban nő majd az eladások száma. Ezzel együtt, Muskot addig kérdezgették a témában, amíg végül kibökte, hogy a belső célszámuk 2 millió autó eladása 2023-ban, de ehhez az kell, hogy ne legyen túl mély és túl hosszú recesszió, és minden klappoljon, ezért sietett hangsúlyozni, hogy ez nem hivatalos, külső vállalás, csak egy belső cél. 4680 és Cybertruck A 4680-as cellák gyártása kapcsán megismételték, hogy tavaly év végén már heti 1000 autóhoz elegendő darab készült az új akkumulátorból, de akkor még csak egyetlen gyártósor üzemelt a Giga Texasban. Jelenleg azonban további három gyártósor üzembehelyezése zajlik a gyárban. 4680-as gyártósor Austinban, a Giga Texasban. A cél egyébként az, hogy ezek termelése beinduljon és megfelelő kihozatallal történjen mire az év második felében megkezdődik a Cybertruck gyártása. Drew Baglino elmondta, hogy folyamatosan telepítik a robotokat, présöntő gépeket, és egyéb gyártósorokat Austinban a Cybertruck gyártásának előkészítéshez, és már legyártottak számos ún. béta tesztjárművet – ez a tesztgyártást megelőző egyik fontos lépcsőfok. Az apokaliptikus jövőből visszaküldött villanypickup kapcsán elmondták azt is, hogy a termelés, ahogy az ilyenkor lenni szokott, eleinte majd lassan halad csak, így szignifikáns mennyiséget, igazi tömegtermelést csak 2024-ben várjunk. Akik olvasóink közül végigkövették a Model Y austini és berlini gyártásának felfutását, azoknak ez talán nem újdonság – mindkét üzem 40-50 ezer autót készített csak az első évében, pedig 7-8 hónapjuk volt a gyártásra, és egy már meglévő, bejáratott típust kezdtek összeszerelni. Ezért úgy gondoljuk, hogy, ha nem is mondták ki, de a Cybertruckból idén inkább csak pár ezret, talán pár tízezret, mintsem százezreket szabad várni. Energia és kamion A 4680-asok kapcsán Musk megjegyezte, hogy érdemes ízlelgetni azt a grafikát, amelyet tegnap osztottak meg a nevadai gyárbővítés bejelentésén, ahol látszott, hogy mennyire kicsi az a terület, ami az új akkucellák 100 GWh-s mennyiségű gyártáshoz kell, szemben azzal, ahol jelenleg az évi 37 GWh 2170-es aksi készül. A meglévő épületrész (lila) folytatásaként 4680-as cellagyár (zöld) és a Semi gyártócsarnoka (kék) épül fel. A Giga Nevadában készülő új cellák nem a jelenlegi Panasonic együttműködés helyett, hanem annak kiegészítésére készülnek, és jelentős részük, de nem mind, a Tesla Semi elektromos kamionokba kerül majd. Ezzel a cég megerősítette, hogy míg a jelenlegi, kis volumenű gyártásnál 2170-eseket használnak a villanykamionhoz, az új, évi 50 ezres volumenű sorozatgyártás már a 4680-asokat fogja igénybe venni – és minden egy fedél alatt készül majd. A vállalat idén ismét jelentősen növelni akarja az akkus energiatárolók gyártását – ez egyébként tavaly 63 százalékkal bővült, és az energia üzletág az eddigi legjobb évét zárta. Tovább folytatják az új kaliforniai Megafactory termelésének skálázását is, amely évi 40 GWh tárolókapacitás összeszerelésére lett méretezve – de természetesen most még nem jár az elméleti határ közelében. Megapack készül Lathropban, a kaliforniai Megafactoryban. A vállalat jelenleg azt mérlegeli, hogy hol és milyen ütemben építsenek új ipari energiatárolókat gyártó üzemeket, mivel ezekre továbbra is végtelen mennyiségű igényt látnak. Mondanánk, hogy eszelős célt fogalmaztak meg azzal, hogy az évi 1000 GWh kapacitás gyártáshoz vezető utat tervezik éppen, hiszen jelenleg nagyjából a világ teljes akkugyártása tud ennyit, de ahogy a nevadai bővítés bejelentésekor emlékeztettek rá, 2014-ben, amikor ott megjelölték a 37 GWh-s gyártási célt, hasonló volt a helyzet. 3,6 milliárd dollárból bővítik a Tesla nevadai gyárát FSD és HW 4 Az önvezetés kapcsán a cég megismételte, hogy jelenleg 400 ezer amerikai vesz részt a Beta programban, és eddig már 100 millió autópályán kívüli mérföldet vezettek le a rendszerrel. Egyre több megrendelést látnak erre az extrára, és emlékeztettek rá, hogy minél több autót adnak át, annál több potenciális FSD vásárlójuk van. Az Amerikában jelenleg 15 ezer dolláros extra, amelyet utólag is megvásárolhat bárki, gyakorlatilag színtiszta profit. Ezt egyébként a könyvelésben nem egyből és egészben nyereségként kezelik, hanem az FSD újabb és újabb funkcióinak leszállításával, fokozatosan könyvelik csak le így. A cég azt is megerősítette, hogy a Cybertruckkal érkezik majd a HW4, a legújabb generációs önvezető számítógép, illetve kamera rendszer. A Tesla továbbra is úgy látja, hogy a jelenlegi HW3 teljesítménye elég lesz a teljes önvezetéshez, és a rendszer többszörösen megbízhatóbb lesz, mint az emberi sofőr, ezért nem is terveznek utólagos csereprogramot. Az új vas egyébként tovább növeli majd a rendszer magabiztosságát, még egy nagyságrenddel jobb lesz majd a reakcióidő és a döntések pontossága, mint az embereké, de nem azért van rá szükség, mert enélkül nem működne az önvezetés. Forrás: Systemplus Consulting Idén egyébként elkészül a saját fejlesztésű chipeket használó Dojo szuperszámítógép is, ami tovább gyorsítja majd az FSD rendszer tanítását. A cég továbbra is úgy gondolja, hogy nem kell versenytársaktól tartania az önvezetés terén, legalábbis nem a hagyományos autógyártók jelentik a riválist ezen a területen. Még egy érdekesség, amely részben kapcsolódik ehhez a témakörhöz az egyes amerikai államokban elérhető Tesla biztosítás kapcsán került elő. Ennek egyénre szabott tarifája is az autó FSD rendszereinek adatai alapján sorolja be a sofőrt rizikó kategóriákba, és azokon a területeken, ahol jelen vannak, a Teslások 17 százaléka már őket választotta. ez már most is egy évi 300 millió dolláros, évi 20 százalékos növekedést mutató üzletág, de alapvető céljuk az, hogy ne legyen veszteséges, ellenben kikényszerítse, hogy a biztosítótársaságok normális tarifákat ajánljanak a Teslásoknak. A biztosítási biznisznek azonban voltak nem várt következményei is: a balesetei adatok és a javítások elemzése alapján a Tesla már változtatott az autók kialakításán, sőt szoftverén is, hogy a javítások olcsóbbak, költséghatékonyabbak legyenek, mivel most első kézből van adatuk róla, hogy mitől tudnak elszállni ezek a költségek. És amiről nem beszéltek, de mégis A Tesla március elsején befektetői napot tart, amelynek témái között a következő, harmadik generációs platformjuk is ott lesz. A bejelentés óta sokan várják már, hogy kiderüljenek a részletek, hiszen jelenleg csak annyit tudunk erről, hogy ez teszi majd lehetővé a 25 ezer dolláros árat és a dedikált robotaxi modell is erre épül majd. Most a telekonferencián a Tesla menedzsmentje több olyan kérdését is kapott, ahol eredtileg nem akartak részelteket megosztani, mondván majd március elsején beszélnek erről is, de mégis megerősítettek pár korábbi találgatást, pletykát. Tesla Semi Egy elemzői kérdésre válaszul, Musk elmondta, hogy nem mehet most bele annak részleteibe hogy a kamionon kívül pontosan milyen termékekébe kerülnek majd a nevadai 4680-as cellák, mert ezek között új, még be nem jelentett típusok is vannak. Azonban később amikor egy elemző azt firtatta, hogy nem akarják-e a Semin kívül más járművel is kihasználni, hogy a Biden kabinet ösztönzőrendszere a kereskedelmi célú, értsd. teherszállító járművek elektrifikációját komoly összegekkel támogatja, Musk elismerte, hogy valóban, nagyjából erre utalt korábbi mondataival, de most nem árulhat el ennél több részletet. Hogy segítsek megfejteni, ezzel valószínűleg megerősítette, hogy a Semi, vagy a Cybertruck platformján más teherautó is készül majd – legtöbben egyébként ezekbe a szavakba a többször meglebegtetett Tesla furgont látják bele. Musk egyébként beszélt arról is, hogy a cég több, eddig nem részletezett terméken is dolgozik, de ezeket azért nem jelentik még be, mert ennek nem látják értelmét, amíg nincs hozzá megfelelő mennyiségű akkucella. Mint ismét elmondta, nem tartja jó üzletpolitikának, hogy egy adott cellamennyiségre újabb és újabb termékeket jelentsenek be, hiszen ettől még több járművet nem fognak tudni legyártani, viszont növekszik a termelés komplexitása és költsége. Ezért új termékeket mindig akkor jelentenek be, ha megvan ezekhez a cella is. 127 százalékkal nőtt a Tesla éves nyeresége Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!