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
auto
2024. 12. 02. hétfő

3,6 milliárd dollárból bővítik a Tesla nevadai gyárát

elektromos teherautó
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

Napok óta keringenek a pletykák arról, hogy egy újabb nagy beruházást jelent be a Tesla Nevadában, köztük a kamionjuk új gyárát is. De ennyire közel a ma publikálandó negyedéves pénzügyi jelentéshez, az tűnt logikusnak, hogy ott jelentik majd be a projektet. A vállalat azonban nem ült tovább a híren, és nemcsak megerősítették a kamiongyár építését, de bejelentettek egy új akkugyárat is.

De van a történeteben egy csavar, ugyanis nem új helyszínekről, hanem a Giga Nevada befejezéséről van szó

Az eredeti Gigafactory

A Tesla 2014-ben jelentette be az eredeti Gigafactory Nevada építését. A beruházás példátlan volt, autógyártó ekkora akkumulátorgyárat korábban még nem tervezett, és sok szkeptikus elemző gondolta úgy, hogy a céget megfojtó pénznyelő lesz a 35 GWh-s évi kapacitással rendelkező üzem. Ekkor még az volt az általánosán elfogadott tézis, hogy az az autógyártó cselekszik okosan, amelyik nem fektet be egy ennyire gyorsan fejlődő és avuló technológiába, hanem megvásárolja az akkucellákat.

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

A 2014-ben bejelentett 35 GWh éves terv több volt, mint a világ akkor cellagyártása összesen. Forrás: Tesla.

Bár később úgy módosították a terveket, hogy akár évi 100+ GWh is készülhessen Nevadában, a cég stratégiája az utóbbi években változott, és már nem egy nagy központi akkugyárral, hanem az autógyáraik mellé telepített cellagyártó sorokkal terveznek, így ezt végül elvetették. A Giga Nevada épülete fizikailag az eredetinek csak a fele lett, de az eredeti 35 GWh-s gyártási terveket már így is túlszárnyalták.

A cég friss közleménye szerint a nyitás óta:

  • 7,3 milliárd akkucella készült, ami átlagosan évi 37 GWh kapacitásnak felel meg
  • 1,5 millió akkupakkot szereltek itt össze
  • az üzemben 3,6 millió elektromos hajtómű készült
  • több mint 14 GWh, azaz 1 millió darab akkus energiatároló egységet gyártottak le

Mindezt 11 ezer alkalmazott segítségével érték el a leánykori nevén Gigafactory 1 néven ismert üzemben.

Magasabb fokozatba kapcsolnak

Azt már eddig is tudni lehetett, hogy a Giga Nevada telekszomszédjaként, egy raktárból kialakított új üzem, csak ideiglenes otthona a Semi villanykamionnak. Információink szerint ez a gyártósor csak évi pár száz példány legyártására alkalmas és a cég majd 2024-ben kívánja csak több tízezres darabszámra pörgetni a termelést egy új helyszínen.

Csakhogy míg eddig úgy lehetett tudni, hogy a kamion nagyobb mennyiségben majd a Giga Texasban készül, a vállalat most azt jelentette be, hogy  tovább bővíti a Giga Nevada épületeit és itt kap majd helyet a kamion nagy volumenű sorozatgyártása is.

A meglévő épületrész (lila) folytatásaként 4680-as cellagyár (zöld) és a Semi gyártócsarnoka (kék) épül fel.

És ez még nem minden.

A Tesla egy újabb, évi 100 GWh kapacitású akkugyárat is épít az üzem területén, amely az új 4680-as cellákat fogja gyártani, és a meglévő Panasonic 2170-es kapacitást egészíti ki. Ez a mennyiség elég lenne évi 1,5 millió autóhoz is, de kerül majd ilyen cella az akkus energiatárolókba is. A cég távlati tervei szerint azonban később akár évi 500 GWh 4680-as cella is készülhet Nevadában.

Az új gyártósorokhoz 3000 fővel bővítik a gyár létszámát.

A bejelentés alkalmából Elon Musk egy nyilvánosan előre be nem jelentett beszédet is mondott a gyárban, amely az alábbi videón tekinthető meg.

A 3,6 milliárd dolláros beruházás eredményeként végül mégiscsak befejezik a Giga Nevada félbehagyott épületét – az új látványterv emlékeztet a Giga Texas és a Giga Berlin egyes elemeire, és úgy néz ki az austini üzemhez hasonlóan végre itt is telerakják napelemmel a csarnok tetejét.

A projektről az állam kormányzója is posztolt Twitteren, a képek egyikén pedig feltűnik a Tesla Semi jelenlegi változatának hatalmas akkupakkja is.

A Tesla Semi akkupakkja. Forrás: @JosephMLombardo, Twitter

Bár a közösségi médiában többeknek – részben jogosan – feltűnt, hogy a Biden kabinet egy tisztségviselőjén keresztül nemcsak üdvözölte a beruházást, de azt gyorsan az elnök két éves infrastruktúra fejlesztő programja eredményének is tekintette, ezzel gyakorlatilag learatva a babérokat miközben határozottan fagyos a viszonyuk a Teslával, az igazsághoz hozzátartozik, hogy az amerikai gyártású akkucellák után a Tesla közvetlenül $45/kWh, a zéró emissziós kamionok vásárláshoz pedig a vevő akár 40 ezer dollár támogatást is kaphat.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.