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 Az európai autópiac 2022-ben tovább zsugorodott, az eladások összességében négy százalékkal, 11,3 millióra csökkentek a megelőző évhez képest. Miközben azonban a nem tölthető, tehát belsőégésű motoros, vagy mild, illetve hagyományos hibrid járművek eladásai 9,5 millióról, 8,7 millióra csökkentek (-8,5%), addig a tölthető hibrid és tisztán elektromos autók számai 2,3 millióról 2,6 millióra (+13%) nőttek. Két év távlatában nézve még nagyobb a különbség, 2020 és 2022 között a hagyományos autókból 18 százalékkal kevesebb, míg konnektorosokból 86 százalékkal több fogyott. De mely márkáknak és típusoknak köszönhetjük ezt a változást? Trendek Az Európai Unió, az Egyesült Királyság, illetve az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (Izland, Liechtenstein, Norvégia, Svájc) – innentől kezdve, röviden, Európa – autópiacán az eladások a COVID előtti évben, 2019-ben tetőztek, azóta azonban még nem találtak vissza a korábbi csúcsokhoz. A pandémia kezdete óta összesen mintegy 30 százalékkal csökkentek az éves újautó eladások Európában. Gyakori tévhit, hogy a konnektorról tölthető autók piaci részesedése csak azért látszik növekedni, mert a teljes piac szűkült, de ez nem igaz, darabszámuk is növekedett, mégpedig a pandémia előtti 564 ezerről 2,6 millióra - mindössze három év leforgása alatt. Piaci részesedés tekintetében is jelentős a változás, hiszen pár éve még csak 1-3 százalékokról beszéltünk, tavaly viszont már 23% fölé emelkedett a tölthető autók aránya, azaz majd' minden negyedik újautó konnektorról tölthető volt. Az is jól látszik azonban, hogy a részesdés növekedésnek tempója csökkent. De miért? A választ részben a plug-in hibridek visszaesése adja. Azt már a német és brit adatok elemzésénél is említettük, hogy ez a hajtáslánc rohamosan veszít népszerűségéből, valószínűleg azért, mert míg a konnektoros hibridek ára alig marad el a villanyautókétól, elektromos hatótávjuk mindössze 50 kilométer körüli, így sokan döntenek úgy, hogy akkor már inkább hozzátesznek még némi pénzt és tisztán elektromos autót választanak. Miközben 2022-ben a plug-in hibridek piaci részesedése stagnált, megragadt a 9 százalékon, addig a villanyautóké 40 százalékkal, 14 százalékra emelkedett. A fenti ábra is jól mutatja, hogy miközben az elmúlt években a plug-in hibrid és tisztán elektromos autók részesedése együtt emelkedett felfelé, a két görbe tavaly már elvált egymástól. Kérdés ez csak egy rövid kilengés, vagy trendforduló volt? 2023 végén okosabbak leszünk. A toplista A konnektorról tölthető autók Top 20-as listáját idén is a Cleantechnica oldalairól vettük át - egyrészt mert a szerző, José Pontes főállásban ezen adatok gyűjtésével és kutatásával foglalkozik, másrészt pedig azért, mert így konzisztensek vagyunk a korábbi évek adatainak összevetésében. Ennek egyedüli hátránya, hogy Pontes még mindig elég kevés adatot közöl külön csak a villanyautókról, a számok általában tartalmazzák a plug-in hibridek eladásait is. Ez nem az ő hibája, a legtöbb autógyártó is így közli az adatokat, és ez majd csak akkor fog változni, ha már tudnak majd mivel büszkélkedni a villanyautó eladásaik terén. A típusok toplistáját a Tesla Model Y vezeti - a 468 százalékos növekedést azért persze annak fényében kell értelmezni, hogy 2021-ben csak júliusban érkeztek meg az első példányok a kontinensre, és kezdetben csak a legdrágább Performance, majd később a Long Range változatok voltak elérhetőek. A tavalyi számok már tartalmazzák az olcsóbb alapmodellt is. A Tesla Model 3 a 2021-es első hely után tavaly a másodikra szorult vissza, amin persze senki nem lepődött meg, hiszen egyértelmű volt, hogy az SUV testvérmodell elcsábítja a vevők egy jó részét, szám szerint harmadát. Ez a trend jól látszik a Volkswagen ID. 3 esetén is, ahol az SUV bátyus megjelenésével szintén a negyedével estek vissza az eladások. Mindkét modell frissítést kap idén, kérdés ez képes lesz-e fordítani a trendeken. A Tesla-Volkswagen csata kereszttüzében azért szép, 50 százalékos növekedést mutatott a Fiat 500e, ami a negyedik helyre volt elég, illetve a Ford sikermodellje a plug-in hibrid Kuga is 18 százalékkal javított eladási adatain. Figyelemreméltó még a Spring, a Q4 és az Ioniq 5 növekedése is, de ezekre az autókra is igaz, hogy a gyártás igazán csak 2022-ben futott fel, így az erős növekedési mutató elsősorban az alacsony bázis miatt volt lehetséges. A Polestar 2 is szépen teljesít, különösen annak fényében, hogy ezt nem árulják egész Európában, csak pár kiemelt ország piacán érhető el. A legnagyobb esést a Zoe számai mutatták, amelynek eladásai a felére estek vissza, de jó hír a Renault-nak, hogy a villany-Mégane már a forgalmazás első évében befért a Top 20-ba. Pontes adatgyűjtése a gyártók és csoportok tekintetében csak piaci részesedést tartalmaz, darabszámokat nem árult el - gondolom valamit hagyni kell vállalkozása fizetős szolgáltatásának is. Ez a két táblázta nem tartalmaz változás oszlopot, de ez nem hiba vagy figyelmetlenség, hanem szándékos. Forrásunk ugyanis korábban csak egész számra kerekítve közölte az adatokat, most pedig egy tizedes pontossággal tetté közzé a számokat, és ilyen kicsi, sokszor pár tizedesnyi eltéréseknél már félrevezető lett volna ebből bármit is számolni. Egyszerű példával élve nem tudjuk, hogy a 2021-ben 8,x százalékos BMW tavalyi 8,6 százalékos eredménye valójában mekkora változást takar. A piaci trendek azért így is jól látszanak: erősödött a Tesla, nagyjából maradt a helyén a BMW, a toplista többi résztvevője viszont az új belépő Kia és Peugeot kivételével mind részesedést vesztett. Csoport szinten nézve természetesen továbbra is a Volkswagen Csoport van az élen, bár részesedésük mérhetően csökkent. Növekedett a Stellantis, a Hyundai-Kia és a Tesla, csökkent a Mercedes Group és a Renault-Nissan. A Geely (Volvo és Polestar) eredménye most már elég volt a lista nyolcadik helyére. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!