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
auto
2024. 04. 24. szerda

Az első villanyautó megjelenése óta felmerül a kérdés, hogy megéri-e váltani. Az elektromos autók vételára magasabb, üzemeltetési költsége alacsonyabb, mint a hagyományos autóké, így elméletileg egy egyszerű matematika feladat lenne annak eldöntése, hogy az egyéni felhasználói szokások mellett mennyi idő (futott kilométer) után lesz olcsóbb a villanyautó birtoklása.

A Kiszámoló pénzügyi és életvezetési blog is évek óta foglalkozik a villanyautózás problematikájával, természetesen pénzügyi oldalról közelítve a kérdést. Időről-időre megjelenik egy cikk arról, hogy a jelenlegi vételárak és fenntartási költségek mellett megéri-e elektromos autóra váltani.

A napokban is született egy új anyag, melynek már a bevezetőjében felmerül, hogy egyáltalán van-e értelme a kérdésnek. Ha valaki napfénytetőt vagy bőrülést választ az autójához, akár milliós felárral, senki sem szokta azt firtatni, hogy ennek felára megtérül-e az autó élettartama során. Elektromos autóknál valamiért nem jöhet szóba az érdeklődők számára, hogy a másik nem pénzügyi, hanem egyéb okból választott villanyautót.

Ezen a problémán túllendülve a szerző a Kia Nirot választotta példaként, hogy pénzügyi szempontból megvizsgálja a kérdést. A Niro (elektromos változatban korábban e-Niro, jelenleg Niro EV) tökéletes erre a célra. Egyrészt az elmúlt évek egyik legnépszerűbb elektromos autója volt Magyarországon, másrészt kapható egyszerű hibrid és tölthető hibrid változatban is.

Villanyautó teszt: Kia Niro EV

Sokan már ott eldöntöttnek tartják ezt a kérdést, amikor megtudják, hogy az elektromos változat 5,75 millió forinttal többe kerül a hibridnél, mondván ebből a pénzből 10 évig fizetheti a benzint. A kérdés viszont ennél jóval összetettebb.

A teljeskörű elemzés ennek megfelelően nem csak az elektromos és hibrid változat újkori árkülönbségét és az üzemanyagköltséget veszi figyelembe, de számol inflációval, elmaradt hozammal (ha olcsóbb autót veszünk, a megmaradt pénzünk befektethetjük), szervizköltséggel, biztosítási költséggel, és azzal is, hogy 5 évenként egy átlag magyar autót cserél, így nem hagyható figyelmen kívül az autó várható eladási ára sem.

A kérdést elsősorban az utóbbi paraméter dönti el. Az 5 éves használt Niro árakat megvizsgálva kiderült, hogy a használt autót eladva visszakapjuk az újkori vételár különbség jelentős részét. Aki a konkrét számokra kíváncsi, olvassa el a blogon megjelent írást.

Az elektromos autó felárának megtérüléséről a Villanyóra podcastban is beszélgettünk már Csernok Miklóssal, a Kiszámoló blog szerzőjével, aki akkor azt is elárulta, hogy maga is évek óta villanyautó tulajdonos. Az alábbi videóból kiderül, Miklós milyen típust választott és milyen okok befolyásolták a döntését.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.