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
auto
2024. 07. 27. szombat

Az első villanyautó megjelenése óta felmerül a kérdés, hogy megéri-e váltani. Az elektromos autók vételára magasabb, üzemeltetési költsége alacsonyabb, mint a hagyományos autóké, így elméletileg egy egyszerű matematika feladat lenne annak eldöntése, hogy az egyéni felhasználói szokások mellett mennyi idő (futott kilométer) után lesz olcsóbb a villanyautó birtoklása.

A Kiszámoló pénzügyi és életvezetési blog is évek óta foglalkozik a villanyautózás problematikájával, természetesen pénzügyi oldalról közelítve a kérdést. Időről-időre megjelenik egy cikk arról, hogy a jelenlegi vételárak és fenntartási költségek mellett megéri-e elektromos autóra váltani.

A napokban is született egy új anyag, melynek már a bevezetőjében felmerül, hogy egyáltalán van-e értelme a kérdésnek. Ha valaki napfénytetőt vagy bőrülést választ az autójához, akár milliós felárral, senki sem szokta azt firtatni, hogy ennek felára megtérül-e az autó élettartama során. Elektromos autóknál valamiért nem jöhet szóba az érdeklődők számára, hogy a másik nem pénzügyi, hanem egyéb okból választott villanyautót.

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

Ezen a problémán túllendülve a szerző a Kia Nirot választotta példaként, hogy pénzügyi szempontból megvizsgálja a kérdést. A Niro (elektromos változatban korábban e-Niro, jelenleg Niro EV) tökéletes erre a célra. Egyrészt az elmúlt évek egyik legnépszerűbb elektromos autója volt Magyarországon, másrészt kapható egyszerű hibrid és tölthető hibrid változatban is.

Villanyautó teszt: Kia Niro EV

Sokan már ott eldöntöttnek tartják ezt a kérdést, amikor megtudják, hogy az elektromos változat 5,75 millió forinttal többe kerül a hibridnél, mondván ebből a pénzből 10 évig fizetheti a benzint. A kérdés viszont ennél jóval összetettebb.

A teljeskörű elemzés ennek megfelelően nem csak az elektromos és hibrid változat újkori árkülönbségét és az üzemanyagköltséget veszi figyelembe, de számol inflációval, elmaradt hozammal (ha olcsóbb autót veszünk, a megmaradt pénzünk befektethetjük), szervizköltséggel, biztosítási költséggel, és azzal is, hogy 5 évenként egy átlag magyar autót cserél, így nem hagyható figyelmen kívül az autó várható eladási ára sem.

A kérdést elsősorban az utóbbi paraméter dönti el. Az 5 éves használt Niro árakat megvizsgálva kiderült, hogy a használt autót eladva visszakapjuk az újkori vételár különbség jelentős részét. Aki a konkrét számokra kíváncsi, olvassa el a blogon megjelent írást.

Az elektromos autó felárának megtérüléséről a Villanyóra podcastban is beszélgettünk már Csernok Miklóssal, a Kiszámoló blog szerzőjével, aki akkor azt is elárulta, hogy maga is évek óta villanyautó tulajdonos. Az alábbi videóból kiderül, Miklós milyen típust választott és milyen okok befolyásolták a döntését.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.