PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 06. 22. szombat
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

Január elején egy visszahívásról érkezett üzenet a BMW applikációmba, aminek során a vezérlőegységek programozásában (SME) talált hibákat fogják javítani. A probléma a nagyfeszültségű rendszerrel kapcsolatos, és bizonyos esetekben a töltési folyamat megszakadását vagy menet közben a teljesítmény csökkenését eredményezik. Az új szoftvert akár a szervizben, akár távoli frissítésként is fel lehet tenni, de ez utóbbi megjelenését 2023. januárjára ígérték. Mivel eddig ilyet nem tapasztaltam, illetve a felhívás szerint az autó újraindítás után tovább használható, úgy döntöttem, hogy megvárom a távoli szoftveres frissítés (OTA, vagy a BMW terminológiában a „remote software update” kifejezés rövidítéseként RSU) megjelenését. Hiszen már úgyis abban a hónapban jártunk, amikorra azt ígérték.

A visszahívásra figyelmeztető üzenet még csaknem egy hónapig foglalta el az applikáció főképernyőjének tetejét, de február elején végre megérkezett a várva várt RSU. A BMW nagyon német abban a tekintetben, hogy akkurátusan leír mindent, hogy mit tartalmaz a frissítés, de az is lejön belőle, hogy ezeket a leírásokat nem a végfelhasználóknak készítik. A konkrét változásokról ugyanis szinte semmi sem derül ki belőlük. Nem tudom, hogy nekem, felhasználónak miért lesz jobb, csak fogadjam el, hogy itt vagy ott változás lesz, és ez jó. Azért próbáltam a sorok között olvasni, és „Az aktuális járműadatok megjelenítése a My BMW alkalmazásban” pontnál igyekeztem belelátni, hogy ez talán a töltöttségi szint töltés közbeni kijelzésének hibáit hivatott javítani. (Korábban a rendszer a töltés indításakor elérhető áramerősség és az egyéb körülmények alapján számolt egy töltési görbét, és az applikáció a töltés során ennek megfelelően, az autó valós állapotától függetlenül jelenítette meg a töltést. Ha az áramerősség vagy a körülmények változtak, akkor előfordulhatott, hogy ez köszönő viszonyban sem volt a valósággal. Ez a lengyelországi utamon tréfált meg először – részletek a linkelt cikkbe beágyazott videóban.)

A legutóbbi frissítésnél nem tűnt fel, de ez az egész a BMW-nél úgy működik, hogy a frissítés csomagot valószínűleg maga a telefonos applikáció tölti le (a csomag elég nagy, ezért az applikációban érdemes beállítani, hogy csak wifin tegye), és tolja át az autóba, amíg benne ülünk és használjuk. Áttöltés után szükség van még némi előkészületre, így nem lehet azonnal indítani a frissítést, de ha az ember napi 1-2 órát használja az autót, akkor ez észrevétlenül megtörténik a háttérben.

Mivel én azokon a napokon inkább rövidebb távokon használtam az autót, a folyamat látványosan elhúzódott, hiszen csak akkor történnek a dolgok, amikor az autó be van kapcsolva és a telefon is ott van velünk. Teendőnk viszont nincs, teljesen automatikus minden.

Ha minden kész, akkor az autó képernyőjén elindítható a frissítés. A kulcs az autóban kell legyen, a jármű nagyjából vízszintes terepen kell parkoljon (persze nem gurul el a frissítés közben), és fel kell rá készülni, hogy az 20-25 percig nem lesz használható. Viszont nem kell ott állni mellette, és 22 perc alatt végzett is.

A vicc kedvéért egyszerre indítottuk a frissítést egy Tesla Model 3 frissítésével, ami az ígért kb. 25 perc helyett 35 percig szöszmötölt a feladattal. A Tesla viszont anélkül előkészítette a frissítést, hogy az autóban ült volna a gazdája, és a frissítést is el lehetett indítani távolról az applikációból.

A frissítés után ugyan jött az üzenet, hogy az autó kész, de az applikációból nem tudtam elérni a járművet. Ráadásul az app utolsó állapotként azt mutatta, hogy az autó nyitva van. Egy kicsit kivert a veríték.

Szerencsére az autó zárva volt (remélhetőleg a frissítés során végig), viszont az applikáció távoli elérése csak az első elindulás után állt helyre. Ez nem hiba, hiszen erről a képernyőn is figyelmezteti az autó a sofőrt. Kérdés, hogy ezt miért tartották így jobbnak a német mérnökök, mintha a kapcsolat a frissítés után azonnal helyreállna, és ha már így van, akkor erről miért az autó és nem a nálunk lévő telefonon futó applikáció értesít?

A szoftverfrissítés után eltűnt az applikációból a visszahívásra figyelmeztető üzenet, tehát azt a problémát javították, de a töltés valós állapotának lekérdezése nem pont úgy javult, ahogy én azt szerettem volna. Az applikáció továbbra sem képes lekérni az autó valós töltöttségi állapotát, de ha a körülményekben olyan jelentős változás áll be, ami a töltési időt befolyásolja, akkor az autó erről időnként tájékoztatja az applikációt is. Hogy milyen gyakran, vagy a változás beállta után mennyivel, azt még nem tudtam kitapasztalni, de semmiképp sem valósidejű a követés.

Sajnos nem lett elérhető az applikáción keresztül a töltési áramerősség (AC töltésnél) és a maximális töltési szint beállításának lehetősége sem, pedig ezek az i4-ben (csak töltöttségi limit), az iX-ben és az i7-ben is elérhető funkciók ugyanezzel az applikációval. Nagyon úgy tűnik, hogy bár van frissítés, ami láthatóan sok részegység működését tudja módosítani, koncepcionális módosításokra vagy nincs lehetőség, vagy a gyártó nem akar vele foglalkozni. Mindenesetre örülök, hogy egy ilyen visszahívásért már az iX3-mal sem kell egy fél napot szervizlátogatásra pazarolni.

Az első szoftverfrissítést még szeptember elején, az autó átvételét követően tettem fel az autóra:

BMW iX3: OTA szoftverfrissítés

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.