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
auto
2024. 05. 29. szerda

Project Highland (Park): a nagy Model 3 frissítés nem az aminek gondolod

elektromos autó
2023. 02. 18 - Biró Balázs - 0

Az interneten mindenre vannak elméletek, de persze ezek egy jó része csak rajongói várakozás, vagy a félinformációkból levont téves következtetések kártyavára.

Most azonban találtunk egy olyan videót, amelyik túl logikus és reális ahhoz, hogy egyszerűen csak elmenjünk mellette.

Minden ugyanaz, mégis más

A Tesla Model 3 frissítését a pletykák az év közepére teszik, de a legfrissebb kínai hírek szerint a vállalat sanghaji gyárának egy része már február második felében leáll, hogy felkészüljön a Highland néven emlegetett újdonság gyártására. A tervekről, talán, a Tesla március elsejére tervezett befektetői nyílt napján többet is megtudunk, bár a legnagyobb figyelem, a harmadik generációs „nem-Model 2” platformja körüli híreket övezi majd.

Az eddig kiszivárgott információk és lesifotók alapján nem kizárt, hogy némileg átdolgozzák az autó orrát és farát, bár radikális megújulásra azért senki ne számítson – legalábbis a cég főtervezője Franz von Holzhausen a sorok között ezt üzente meg, amikor nemrég egy interjúban erre utalt. Az viszont szintén makacs pletyka, hogy az utastérben jelentősebb lesz a változás.

Azonban amíg mindenki ezeken az információmorzsákon pörög,

érdemes észben tartania, a Model 3 frissítésének igazi célját: az olcsóbb és egyszerűbb gyárthatóságot.

Bár a Model 3 és Y alkatrészei állítólag 75 százalékban megegyeznek, köztudott, hogy a szedán alapvetően még mindig a régebbi gyártástechnológiával készül, ami csak az autó hátuljában 70 különböző darab összeszerelését jelenti, míg az SUV legújabb austini verziója két nagy présöntvényből oldja meg az autó elejének és farának vázát.

Így az a faramuci helyzet állt elő, hogy az Y-t nemcsak hogy többért lehet árulni, hiszen a népszerű SUV kategóriában indul, de valószínűleg még a gyártási költségei is alacsonyabbak. Mindig is egyértelmű volt, hogy a Highland egyik fő feladata ennek megváltoztatása lesz, még akkor is, ha esetleg néhány új technológia, vagy némi kozmetikai változás is a frissítés elemei között lehet.

Highland (Park)

Ezen ponton kanyarodnánk vissza arra bizonyos videóra, amit a Connecting the Dots nevű YouTube csatorna rakott ki két héttel ezelőtt. Ez egy olyan részlettel kezdte visszafejteni a szálakat, amit eddig senki nem kapirgált meg nagyon, mégpedig a projekt kódnevével.

A Model S eredeti verziójának fejlesztésekor a projekt kódneve Whitestar (fehér csillag), míg a Model 3 esetén Bluestar (kék csillag) volt, de ezek önmagukban valószínűleg nem jelentenek sokat. Ugyanígy nem kell túlgondolni a későbbi Model S frissítés Raven (holló), vagy a legújabb Palladium (palládium) belső nevét sem.

De vajon a Model 3 frissítés miért a Highland nevet kapta? Lehet-e ennek különösebb jelentősége? Nos a videó szerint igen, ugyanis ez nem egy random angol szó, hanem

a Ford legendás Highland Park gyárára utal.

A cikk végére is beillesztett videó egy jelentős része rendkívül érdekes történelmi utazás a Ford gyárának története és újításai körül, mindenkinek feltétlen ajánljuk, ha kell akkor a YouTubeon a fogaskerék mögött található automatikus magyar fordítás opcióval.

Azt mindenki tudja, hogy az autók tömeggyártásában az áttörést Henry Ford hozta el, de ennek mikéntje talán már kevésbé ismert. Az autógyártás hőskorában, a 20. század fordulóján, az automobilok egy-egy példányát egy-egy magasan képzett szerelőcsapat rakta össze. A szakemberek az elejétől a végéig együtt építették fel a kocsit, valahogy úgy, ahogy ezt ma egy Forma 1-es boxban látjuk, amikor az időmérő egy nagyobb bukása után a másnapi futamra a szerelők újjáépítik a versenyautót. Ez természetesen azt is jelentette, hogy a gyártás lassú és drága volt.

Ford igazán nagy húzása részben abból adódott, hogy a sok kis alkatrész helyett a motorokat sokkal kevesebb komponensből gyártották, így például addig hajtotta mérnökeit, míg azok meg nem fejtették, hogyan tudnák a motorblokkot egyetlen darabból kiönteni. Ezt korábban mindenki lehetetlennek tartotta, de amikor megszületett az áttörés, brutális előnyt jelentett a Fordnak. Ha valaki érez itt némi párhuzamot a Tesla gigacastingokhoz kapcsolódóan akkor az nem véletlen.

A Ford Model T motorblokkját egy darabból öntötték ki, ami igazi áttörés volt 1908-ban. Forrás: thehenryford.org

Egy másik nagy újítás az volt, hogy az autó komponenseit külön gyártották le, építették össze, így azokat alacsonyabban képzett szakmunkások is le tudták gyártani, mielőtt a végszerelő soron találkoztak. Ez ma már nem nagy újdonság, sőt, az ilyen munka jelentős része robotizált, az emberek akkor kerülnek inkább képbe, amikor a Legót a végén össze kell rakni.

A döntő fegyvertény Henry Ford kezében azonban egy nagy hátrányból kovácsolt előny volt. A Highland Park gyár ugyanis csak felfelé tudott terjeszkedni, mivel a területet nem lehetett bővíteni, így viszont a hosszú keskeny, hatszintes épületben több emeleten zajlott a munka. Ez elsőre nagyon rossz ötletnek tűnik, ugyanis az alkatrészeket és a kész elemeket emeleteken át kell utaztatni.

A Ford Highland Park gyár belseje. Forrás: edwardburtynsky.com

Csakhogy Henry Fordnak volt egy zseniális húzása. Kipakoltatta a gyárépület közepét és vonatsíneket fektetett le, az alkatrészek pedig közvetlenül ide, a szerelőcsarnokba futottak be. Ezután a mennyezetről lelógó gépkarok közvetlenül a vasúti kocsikból emelték ki az alkatrészeket, majd ezeket a megfelelő emelet kis erkélyszerű részére rakták le, ahonnan a munkások rögtön fel is markolták azt. A videó érdekes párhuzamot von a Tesla legújabb gyárainak felépítésével, ahol az épület körben tele van hatalmas ajtókkal, ahova a kamionok betolatnak, és közvetlenül az adott komponenst gyártó szerelősor mellé rakodják ki az árut.

A kamionok a megfelelő gyártósor mellé pakolnak ki a Giga Berlinben. Forrás: Tesla

A Tesla egyébként másban is követi a Highland Park kialakítását. Henry Ford idejében ugyanis a mérnökök közvetlenül a gyár épületében dolgoztak, közvetlen kapcsolatuk volt a szerelősorokkal. Később, az amerikai autógyártás legjövedelemezőbb időszakában aztán az egyes márkák külön főhadiszállást, csillogó irodaházakat építettek az irodai munkásoknak és a mérnököknek, távol az autógyáraktól. A Teslánál azonban Berlinben és Austinban – de az is lehet, hogy Sanghajban is – is az emeleti irodarészek belső üvegablakai közvetlenül a gyártósorokra néznek, és ha valakinek valami ötlete támad, lemegy a munkásokhoz és kitalálják hogyan működne az újítás az összeszerelésben.

A Giga Texas irodái a gyártósorra néznek. Forrás: Tesla

A gép amely a gépet építi

Csakhogy a Highland Park gyár nem a végső cél, hanem csak egy prototípus volt. Amikor a cég végképp kinőtte a detroiti üzemet, lecsapoltak egy mocsarat és hatalmas komplexumot húztak fel River Rouge-ban. A cég a székhelyét is ide helyezte át, hogy a mérnökök és irodai alkalmazottak ne szakadjanak el a gyártástól – egy újabb párhuzam az immár texasi székhelyű Teslával.

A River Rouge gyár legnagyobb újítsa azonban az volt, hogy a Highland Park elveit és tanulságait őrületesen felturbózta.

A folyó menti gyárnak immár saját kikötői voltak, ahova a teherhajók a Ford saját kaucsuk ültetvényéről hozták a gumit, a cég saját bányáiból pedig az érceket.

A Ford River Rouge gyárának rajza. Forrás: Fox Business / Connecting the Dots, YouTube

Ezeket ott helyben, a cég saját öntödéjében, gumi és üveggyárában dolgozták fel, majd az alapanyagok azonnal a gyártósorra is kerültek.

A hajókról lerakodott vasércből és kaucsukból két napon belül kész autó gördült ki.

Ez a fajta vertikális integráció szintén egy párhuzam, hiszen a Tesla is ezt az elvet követi, például most már saját akkucellát tervez és gyárt (a beszállítók termékeit kiegészítve), és Texasban már épül az a lítium finomító, amelyre a cég – állítólag – a saját lítium bányáiból hozza majd a nyersanyagot.

Munroék szerint az Investor Day meghívójának háttérmotívuma megannyi Model 3 oldalsó vázelem, amelyek a gyárban sorakoznak, tovább erősítve a feltételezést, hogy a Tesla a tömegtermelés újabb sebességi fokozatáról beszél majd. Forrás: Cory Steuben, Munro & Associates

Project Highland és a következő generáció

A videó mindebből azt a következtetést vonja le, hogy a névválasztás nem volt véletlen.

Az új Model 3 Highland a Tesla Highland Parkja, azaz egy olyan gyártástechnológia, amely gyorsabbá, olcsóbbá teszi majd a típus gyártását, de a videóban ennél is tovább is gondolják az analógiát.

Ahogy ugyanis a Highland Park gyár egy későbbi, még nagyobb dobás próbaüzeme volt, úgy a készítők szerint az új Model 3 is a következő generációs, 25 ezer dolláros kis-Tesla próbapadja lesz. Így várhatóan több olyan gyártástechnológiát és módosítást kipróbálnak majd, amelyek továbbfejlesztett változata elengedhetetlen ahhoz, hogy megvalósulhasson az újabb árkategória ugrás lefelé.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.