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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

500 kilométer autópályán villanyautóval sietősen

villanyautózás a gyakorlatban

Gyakori érv a dízel rajongók eszköztárában, hogy mit csinál a villanyautós, ha váratlanul hosszabb útra kell menni. Nemrég ilyen helyzetbe kerültem, elmondom mi és hogyan történt.

Délben derült ki, hogy másnap reggel Bécsben kellene lennem. Saját autóm épp nem volt, a nálam lévő KIA EV6 tesztautóban 30% körül volt a töltöttség, ráadásul otthon voltam Miskolcon. Az útitársamnak dél körül vissza is kellene érkezni Budapestre, szóval sietős lesz, időre megyünk.

Gyorsan bedugtam a Kiát a garázsban, szerencsére 3 fázisú, 11 kW-os fedélzeti töltője van, így este 7-re már tele is volt az akku. Ha ennél is sürgősebb lett volna az indulás, használhattam volna egy közeli vagy útba eső villámtöltőt, ahol az oszlop teljesítményétől függően 20-60 perc alatt tölthettem volna fel az autót, de erre semmi szükség nem volt. Este 10 előtt már Budapesten voltam, az autót elalvás előtt bedugtam, hajnal 2:53-kor jött az értesítés az applikációban, hogy tele az akku.

Reggel 5-kor terv szerint sikerült is elindulni. A kinti 0 fokban jól esett beülni a kávézás közben mobiltelefonról előfűtött autóba. 6:35-kor Mosonmagyaróvárnál megálltunk egy benzinkúton osztrák autópálya matricát venni és egy szendvicset benyomni, otthon hajnalban még nem volt étvágyunk.

Épp ott volt két szabad MOL Plugee töltőoszlop, a gyorsabbra bedugtam a Kiát, mielőtt beszaladtam a shopba. A matricavásárlás 9 percig tartott, az autónk 8 perc 32 másodperc alatt 7,9 kWh energiát szippantott fel és 47%-ról 54-re töltődött. Bécsbe 32%-kal érkeztünk 7:50-kor. A Google Maps szerint 2 óra 45 perces az út háztól házig, mi 2:50 alatt teljesítettük egy 9 perces megállóval.

Hazafelé 9:17-kor indultunk. Előbb szerettünk volna, de elhúzódott az ügyintézés. Bécsből kifelé elég nagy volt a forgalom az autópályán, így a tervezett töltőpontig (Ionity Göttlesbrunn) 35 perc alatt sikerült megtenni 42 kilométert. (Google Maps tipp 34 perc). A lassú tempót az EV6 kedvező fogyasztással jutalmazta, így az általam várt 10% körüli töltöttség helyett 19% maradt az akkuban.

Épp fűti az akkut, hogy gyorsan tölthessünk. Még az akku fűtés kb. 2 kWh-s energiaigénye is bőven belefért a hatótávba.

A Göttlesbrunn-Budapest távolság már alig 210 km, erre a Kiával még egy kezdő, hatótávparás villanyautósnak is elég 80%-ra tölteni, ami a kezdő töltöttségtől és akku hőmérséklettől függően 15-25 perc között alakul.

Ez a kép csak illusztráció, Göttlesbrunnál végigtelefonáltam a töltés idejét így elfelejtettem fotózni.

Végül Budapestig mindössze 57% fogyott, de bevallom annyira rutinos, bátor és optimista én sem voltam, hogy csak 60%-ra töltsek. A jobb minőségű osztrák benzin legendája velünk jött az elektrombilitásba. Talán az osztrák áram is jobb minőségű, de az is lehet, hogy csak az uralkodó szélirány, a domborzat, a délutánra felmelegedő idő és a Budapest előtt az M1-en besűrűsödő forgalom miatti lassú tempó az oka, hogy minden autó kevesebbet fogyaszt dél körül Bécsből hazafelé, mint kora reggel odafelé.

Az utolsó szakaszra Budapestig a töltés miatti 20 perces kényszerpihenőt követően 2 óra 6 percre volt szükség a hazaautózáshoz (Google Maps tipp 2:04), így az elvárt dél körüli érkezést is sikerült teljesíteni.

Az üzemanyagköltség kb. 7000 Ft volt 500 kilométerre.

Egy modern elektromos autóval már nem kihívás egy 500 kilométeres hirtelen jött út sem

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.