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
auto
2024. 04. 23. kedd

Megérkezett az első nátrium-akkus autó

elektromos autó

Sehol E10X – egy eddig sehol sem hallott márkanév írja be magát az autózás történelemkönyvébe azzal, hogy hozzájuk köthetjük az első kereskedelmi forgalomba kerülő nátriumion akkumulátoros autót.

Ez lehet az egyik kulcsa az olcsó(bb) villanyautóknak.

Szériaérett

A nátriumion akkumulátorok fejlesztése évek, évtizedek óta folyik, de demonstrációs projekteken kívül eddig sehol sem használták ezt a kémiát.

Az oldalunkon rendszeresen beszámolunk az akkumulátorok fejlesztési irányairól, de ezek legtöbbször a meglévő lítiumion kémián csavarnak egyet. Csökkentik a nehezen hozzáférhető, drága, vagy problémás eredetű anyagok (pl. kobalt) a katód nikkel tartalmának, vagy az anód szilícium részének növelésével emelik a kapacitást, olcsóbbá és energiahatékonyabbá teszik a gyártást (szárazelektróda), vagy éppen a folyékony elektrolitot hagyják el (szilárdtest akku). Alapjaiban véve azonban ezek mind lítiumion akkumulátorok.

A nátriumion ezektől azonban annyiban eltérő fejlesztési irány, hogy magát a lítiumot cseréli le a konyhasó egy összetevőjére.

A működési elv teljesen azonos, azonban a várakozások szerint a gyártási költségek a sorozatszám felfutása után a felére, harmadára csökkenhetnek, mint a lítiumos kémiáknál.

A JAC Sehol E10X akkupakkjának cellái. Forrás: CnEVPost.

Ez azonban nem azt jelenti, hogy nyugdíjba küldik az eddig használt kémiákat, hiszen a nátriumion akkumulátoroknak hátrányaik is vannak, leginkább az, hogy a jelenlegi legolcsóbb lítiumos, LFP celláknál is kisebb az energiasűrűségük, azaz kisebb hatótávú autók készülhetnek csak velük. A fejlesztések azonban ma már ott tartanak, hogy

a kínai JAC autógyártó által most gyártásba kerülő Sehol E10X celláinak energiasűrűsége már eléri a 140 Wh/kg, az akkupakké pedig a 120 Wh/kg értéket, ami már elegendő a 200-300 kilométeres hatótávú kategóriában.

A típus 3,65 méter hosszú. 1,67 méter széles és 1,49 méter magas – nagyjából akkora, mint egy Volkswagen e-up!, és már eddig is villanyautóként gyártották.

JAC Sehol E10X. Forrás: CnEVPost.

Korábban két lítiumos aksi, a 19,7 kWh-s (200 km NEDC) és a 30 kWh-s (302 km NEDC) közül lehetett választani, mégpedig felszereltségtől függően 2,5-4 millió forintnak megfelelő jüan közötti áron. Az 1140 kilós kisautót egy 45 kW (60 LE) teljesítményű villanymotor hajtja, amelynek nyomatéka 150 Nm. ez 120 km/h végsebességre elég, 0-60-ig pedig 5,5 másodperc a gyorsulása.

Az új nátriumion változat egy 25 kWh-s akkupakkot kap, az elméleti NEDC hatótáv pedig 252 km, ami a városi környezetben talán még nem is túl irreális.

Ami igazán érdekes, hogy a kínai CnEVPost híre szerint

ezt a kémiát 3C-4C értékkel is lehet tölteni, ami egy ilyen kis akku esetén rendkívül alacsony töltési idővel kecsegtet. A gyártó 10-80 százalékra 20 perces töltési időt ígér.

Lítiumion esetén aggódnánk amiatt, hogy ez mit tesz majd hosszú távon a kis akkupakkal, de reménykedjünk benne, hogy a mérnökök nem a marketing osztály irányítása alatt álltak és ez azt jelenti, hogy a nátriumion cellákat büntetlenül lehet ekkora teljesítménnyel tölteni.

Bár a nátriumos cellákon több nagy kínai akkugyártó is dolgozik, és mind a BYD mind a CATL azt tervezi, hogy még idén autókba kerülnek az új cellák, a JAC modelljéhez nem ők, hanem a számunkra eddig ismeretlen Hina Battery szolgáltatta a cellákat. Hogy sikerült a hatalmas riválisokat lekörözni az még akkor is szép eredmény, ha tudjuk, hogy a 140 Wh/kg érték valamivel alacsonyabb, mint a CATL 160-asra tervezett második generációs celláinak energiasűrűsége.

Nem exkluzív

A Hina egyébként az autó bejelentésével egy időben bemutatott három már gyártásban lévő nátriumion akkucellát is.

Az NaCR32140-ME12 jelzésű hengeres cella energiasűrűsége 140 Wh/kg, és a képek alapján feltehetőleg az van a Sehol E10X-ben. Az NaCP50160118-ME80 és NaCP73174207-ME240 jelzésű akkucellák azonban már prizmatikus lítiumion aksikhoz hasonlóan négyszögletesek, és 145, illetve 155 Wh/kg energiasűrűséggel rendelkeznek.

JAC Sehol E10X akkupakk. Forrás: CnEVPost.

A Hina Battery-t 2017-ben alapították, és a vállalat már abban az évben be is mutatta az első nátriumion akkumulátorát. Tavaly december elsején pedig üzembe helyezték az első GWh-osztályú gyártósort, amely már az igazi tömegtermelésre is alkalmas.

Kína rámozdult a nátriumion-akkumulátorokra

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.