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
auto

A több töltőoszlop és a több támogatás a magyar villanyautók terjedésének kulcsa

elektromos autó
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

2022 végén összesen 34.754 villanyautó volt Magyarországon, de a következő 5 évben az autóvásárlók 31 százaléka elektromos hajtáslánccal szerelt gépjárművet vásárolna – többek között ez derült ki a Magyar Autóklub (MAK), a holland Royal Dutch Touring Club (ANWB) és a belga Vrije Universiteit Brussel (VUB) kutatásából. A tíz uniós tagországban, országonként 2000 fős mintával készült reprezentatív felmérésben a villanyautózással kapcsolatban kérdezték meg a polgárokat, illetve gyűjtötték össze a releváns adatokat.

Az Electric Driving Monitor 2022 Magyarországra nézve arra jutott, hogy 42 százalék érdeklődik az elektromos autózás iránt, 62 százalék van pozitív véleménnyel róla.

A villanyautó vásárlást befolyásoló tényezők közül a jelentős állami támogatás megléte bizonyult a legfontosabbnak (23 százalék), de a meglévő hatótávolság (19 százalék) és a saját töltőpont, illetve a megfelelően sűrű töltőhálózat megléte (11-12 százalék) is fontos a válaszadók szerint.

Ez utóbbi paraméterek visszaköszöntek a felmérésben ott is, ahol a villanyautók előnyeiről és hátrányairól kérdezték az embereket. A negatív oldalon a magas vételár mellett a kevés nyilvános töltőpont és a korlátozott privát töltési lehetőség is gyakran előkerült válaszként. A pozitív oldalon viszont a „gazdaságos a használata” és a „csendes, kényelmes, gyors” válasz mellett az is nyomatékosan megjelent, hogy „a használatával megadatik a modern technológiával való lépéstartás lehetősége”.

A villanyautók és töltőoszlopok aránypárjára (34.754 : 3622) tekintve az látszik, hogy Magyarország jelentős elmaradásban van a felmérésben szereplő összes országhoz képest. Ami az e-autók százalékos arányát illeti (a személygépkocsi-állományban): a 0,9 százalékos aránnyal ebben a rangsorban is a mezőny utolsó harmadába tartozunk.

Szabó M. István