A több töltőoszlop és a több támogatás a magyar villanyautók terjedésének kulcsa
2022 végén összesen 34.754 villanyautó volt Magyarországon, de a következő 5 évben az autóvásárlók 31 százaléka elektromos hajtáslánccal szerelt gépjárművet vásárolna – többek között ez derült ki a Magyar Autóklub (MAK), a holland Royal Dutch Touring Club (ANWB) és a belga Vrije Universiteit Brussel (VUB) kutatásából. A tíz uniós tagországban, országonként 2000 fős mintával készült reprezentatív felmérésben a villanyautózással kapcsolatban kérdezték meg a polgárokat, illetve gyűjtötték össze a releváns adatokat.
Az Electric Driving Monitor 2022 Magyarországra nézve arra jutott, hogy 42 százalék érdeklődik az elektromos autózás iránt, 62 százalék van pozitív véleménnyel róla.
A villanyautó vásárlást befolyásoló tényezők közül a jelentős állami támogatás megléte bizonyult a legfontosabbnak (23 százalék), de a meglévő hatótávolság (19 százalék) és a saját töltőpont, illetve a megfelelően sűrű töltőhálózat megléte (11-12 százalék) is fontos a válaszadók szerint.
Ez utóbbi paraméterek visszaköszöntek a felmérésben ott is, ahol a villanyautók előnyeiről és hátrányairól kérdezték az embereket. A negatív oldalon a magas vételár mellett a kevés nyilvános töltőpont és a korlátozott privát töltési lehetőség is gyakran előkerült válaszként. A pozitív oldalon viszont a „gazdaságos a használata” és a „csendes, kényelmes, gyors” válasz mellett az is nyomatékosan megjelent, hogy „a használatával megadatik a modern technológiával való lépéstartás lehetősége”.
A villanyautók és töltőoszlopok aránypárjára (34.754 : 3622) tekintve az látszik, hogy Magyarország jelentős elmaradásban van a felmérésben szereplő összes országhoz képest. Ami az e-autók százalékos arányát illeti (a személygépkocsi-állományban): a 0,9 százalékos aránnyal ebben a rangsorban is a mezőny utolsó harmadába tartozunk.