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 A világon a legtöbb benzint az Egyesült Államokban használják fel, ám úgy tűnik, hogy ezen a piacon már csökkenésnek indult a kereslet, ami valószínűleg soha nem fog visszatérni a pandémia előtti szintre. A tavalyi év minden egyes hónapjában alacsonyabb volt a fogyasztás, mint 2019-ben, és bár az év első hónapjaira még rá lehet fogni, hogy a Covid miatt volt alacsonyabb a kereslet, az a korlátozások tavaszi feloldását követően sem pattant vissza. Így összességében a 2019-es napi átlag 9,31 millió hordós fogyasztás 2022-ben 8,8 millió hordó alá csökkent, ami 6 százalék visszaesésnek felel meg. Az Egyesült Államok Energiainformációs Ügynöksége a február elején megjelent rövidtávú előrejelzésében a kereslet további lassú mérséklődését prognosztizálja 2023-ra és 2024-re. A benzin mérséklődő felhasználásának három fő oka van, amelyek közül az autók hatékonyságának javulása áll az első helyen. A Környezetvédelmi Ügynökség szerint 2004 és 2021 között a gépjárművek fogyasztása a harmadával csökkent, elsősorban az Obama elnöksége alatt bevezetett környezetvédelmi előírásoknak köszönhetően, amelyek a 2012-es modellévtől kezdve arra kötelezték a gyártókat, hogy járműveik egy gallon benzinnel képesek legyenek legalább 36,8 mérföld megtételére. Trump később ezt az értéket 32,2 mérföldre csökkentette, majd idén január 1-től a Biden-kormány 38,2 mérföldre emelte. Az amerikaiak azonban nemcsak egyre takarékosabb autókat vásárolnak, hanem egyre kevesebbet is vezetnek. A szövetségi hatóságoktól származó adatok szerint az amerikaiak 2022-ben átlagosan jóval kevesebb mérföldet tettek meg autóval, mint a Covid előtti években. A grafikon azt mutatja, hogy az amerikaiak átlagosan hány mérföldet vezetnek egy évben. Forrás: St. Louise Fed. Ebben nyilvánvalóan szerepet játszanak a magasabb üzemanyagárak is, de nem elhanyagolható a távmunka növekvő aránya sem. A Gallup felmérése szerint tavaly az arra alkalmas munkakörök háromnegyedében a dolgozók részben vagy egészben távmunkában dolgoztak. A mobilitási trendeket nyomon követő Intrix szerint San Franciscoban még tavaly ősszel is 40%-kal maradt el a megtett mérföldek száma a COVID előtti időszakhoz képest. A zöld a távmunkát, a kék a hibrid munkavégzést jelöli, amikor az idő legalább 10 százalékában otthonról történik a munkavégzés. Kép: Gallup. Végül, de nem utolsó sorban pedig az elektromos autók terjedése is hozzájárul az üzemanyagfogyasztás csökkenéséhez, bár jelenleg még olyan alacsony a számuk, hogy ez viszonylag csekély hatással bír. A helyzet azonban gyorsan változni fog, hiszen az elektromos autók eladásai Amerikában is exponenciálisan növekednek, a januártól életbe lépő támogatások pedig még nagyobb lökést fognak adni a keresletnek, ezért évről-évre egyre nagyobb mennyiségű benzinfogyasztást fognak kiváltani. „A konszenzus az, hogy nem fogunk visszatérni a Covid előtti fogyasztási szintre” – nyilatkozta Robert Campbell, az Energy Aspects tanácsadó cég energiaátmenettel kapcsolatos kutatásainak vezetője a Finanacial Times-nak. Az amerikai benzin a globális olajfelhasználás mintegy 9 százalékát teszi ki, ezért a kereslet stagnálása vagy csökkenése széleskörű következményekkel jár az energiapiacokra és a szén-dioxid-kibocsátásra nézve. Tényleg nem segít az elektromos autó? – 2. rész Címlapkép: Wallpaper Flare dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!