A többség a pénz helyett a távmunkát választaná

A távmunkában dolgozók számának emelkedése egy több évtizede tartó trend. Az internet elterjedése előtt is voltak olyanok, akik legalább heti egy napot otthonról dolgoztak, a széles sávú internet megjelenésének köszönhetően pedig lassan, de folyamatosan tovább bővülhetett az otthoni munkavégzés aránya.

Már a járvány előtti években is az amerikai munkavállalók körülbelül 5-6%-a, vagyis 8 millió amerikai dolgozott távmunkában, és minden korábbi előrejelzés további növekedést várt, de egyes vélemények szerint a pandémia hatására akár 5-10 évet is előreugorhattunk a növekedési pályán. Az amerikaiak ugyanis hamar megkedvelték a távmunka intézményét, amely a Stanford egyik tanulmánya szerint jótékony hatással van a produktivitásra, a dolgozóknak pedig több szabadidőt, és rugalmasabb időbeosztást kínál, ami nagy segítséget jelent a gyermeket nevelő szülőknek.

Forrás: Quarz

Most, hogy az élet kezd visszatérni a normális kerékvágásba, és a munkaadók is szeretnének visszaállni a korábbi munkarendre, egy új jelenség ütötte fel a fejét: a dolgozóknak egyáltalán nem akaródzik visszamenni az irodába. A Business Insider például arról adott hírt, hogy a munkavállalók egy jelentős része inkább felmond, minthogy minden nap be kelljen járnia a munkahelyére, és mivel számos területen munkaerőhiány van, sokan meg is tehetik, hogy egy rugalmasabb munkahelyet keressenek.

Hogy mennyire fontossá vált a rugalmasabb munkavégzés az emberek számára, arról a Breeze felmérése árul el érdekes részleteket. A felmérés során 1000 olyan amerikai munkavállalót kérdeztek meg, akiknek a munkája teljes egészében otthonról is elvégezhető, a kérdés pedig arra irányult, hogy elfogadnának-e egy bizonyos mértékű fizetéscsökkentést, vagy hajlandóak volnának-e lemondani valamilyen kedvezményről az otthoni munkavégzés lehetőségéért cserébe?

A válaszolók döntő többsége, 65%-a hajlandó lenne belemenni egy 5%-os fizetéscsökkentésbe, egy kis részük pedig akár a fizetése 25%-áról is lemondana, míg a fizetett szabadság mértékének 25%-os csökkenését a válaszadók 46%-a fogadta volna el.

Kép: Breeze

Az egyes korcsoportok között nincs különösebben nagy eltérés, a fiatalabbak közül az átlagnál valamivel kevesebben fogadnák el a fizetésük csökkenését, talán azért, mert az életkezdés nem olcsó dolog, különösen ha visszafizetendő diákhitel is társul hozzá.

A válaszok mögött meghúzódó motiváció érthető, hiszen az ingázás pénzbe és időbe kerül, és mint tudjuk, az idő is pénz, a munkavállalók pedig az egyéni preferenciáik alapján hajlandóak alkut kötni ebben a relációban.

A munkaadók hozzáállása a kérdéshez igen eltérő, a LinkedIn például éppen a napokban jelentette be, hogy a jövőben is megengedi az otthoni munkavégzést, a Deutsche Bank szakértői viszont tavaly ősszel arra tettek javaslatot, hogy a távmunkában dolgozók fizessenek 5%-kal több adót, ha már egyszer úgysem kell a munkába járásra költeniük. A Stripe is megengedte munkavállalóinak az otthoni munkavégzést, de ha San Franciscóból egy olcsóbb városba költöznek, akkor 10%-kal csökken a fizetésük.

A fogkrémet azonban már nem lehet visszanyomni a tubusba, és az ilyen szerencsétlen kezdeményezések sem fogják megállítani a trendet, a távmunka aránya pedig bizonyosan tovább fog nőni a jövőben is. Ezzel párhuzamosan létezik egy másik jelenség is: egyre többet vásárolunk online, és így egyre több mindent szerzünk be házhoz szállítással. Itt szintén elmondható, hogy a járvány óriási lökést adott az internetes vásárlás növekedésének, és egy nagyot ugrottunk előre az időben.

Forrás: Mercatus

Vajon milyen változásokat hozhat majd ez a két trend a közlekedésünkben? Erre a kérdésre nehéz választ adni, hiszen túl sok a változó a képletben, de a következőkben azért kísérletet teszünk arra, hogy megbecsüljük a várható fejleményeket.

A kevesebb ingázás minden bizonnyal kevesebb forgalmi dugót is jelent, nem lesz akkora szükség az utak további szélesítésére, és kevesebb üzemanyagot égethetünk el, ez pedig jótékony hatással lehet a légszennyezésre. Az egy főre eső megtett mérföldek száma 2004 óta csökkenő trendet mutat, és ahogyan azt a Wolfstreet elemzése is megjegyzi, ebben szerepet játszhat a távmunka növekvő aránya.

Az online vásárlás növekedése ettől némileg eltérő hatást válthat ki. A szállítást végző cégeknek egyre több járműre lesz szükségük, melyek az átlagosnál magasabb napi kihasználtsággal működnek, ezért az üzemeltetők számára jobban megéri elektromos járművekre váltaniuk, mint egy magánszemélynek. A házhoz szálítás terjedésének köszönhetően a vásárlási céllal megtett kilométereknek egyre nagyobb részét fogják megtenni elektromos járművek, még akkor is, ha a vásárlóknál otthon továbbra is egy benzines autó áll a garázsban.

Egy másik izgalmas következménye is lehet az online rendeléseknek, ami ahhoz kapcsolódik, hogy egyszerűen nincs annyi futár, hogy a növekvő keresletet ki tudják elégíteni. A házhoz szállítást végző cégek erre a problémára az automatizálásban látják a megoldást, és olyan autonóm járművekkel kísérleteznek, amelyek többnyire már elektromos meghajtással rendelkeznek, a területre beáramló tőke pedig felhajtóerőt jelenthet nemcsak az elektromobilitás, de az önvezetés fejlődésének is.

Egyelőre nyitott kérdés, hogy a két trend milyen hatással lesz az egyéni autótulajdonlásra. Most azt láthatjuk, hogy a járványtól való félelem miatt a szokásosnál többen akarnak saját autót vásárolni, ez az egyik oka az új- és használtautó árak emelkedésének. A járvány előtt azonban a fejlett világban lassú csökkenést mutatott az egyéni autótulajdonlás mértéke, és úgy vélem, hogy ehhez a hosszú távú trendhez fogunk visszatérni a pandémia utáni világban, melyet erősíthet a távmunka és az online vásárlás növekedése is. 

Ez pedig elvezet minket egy másik kérdéshez is. Egy korábbi cikkemben bemutattam, hogy számítások szerint egy önvezető taxi 9 hagyományos autót válthat ki, amit nagyon sokan lehetetlennek tartanak, mondván, hogy reggelente az összes autó egyszerre közlekedik. Ez utóbbi állítás természetesen eddig is távol állt a valóságtól, a távmunka növekedésével pedig még inkább realitássá válhat a városi autók számának radikális csökkenése. Tisztább levegő, kevesebb autó és élhetőbb környezet. Ha mindezeket a várható előnyöket figyelembe vesszük, akkor nem megadóztatni, hanem inkább ösztönözni kellene a távolról történő munkavégzést.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.