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 A világon a legtöbb benzint az Egyesült Államokban használják fel, ám úgy tűnik, hogy ezen a piacon már csökkenésnek indult a kereslet, ami valószínűleg soha nem fog visszatérni a pandémia előtti szintre. A tavalyi év minden egyes hónapjában alacsonyabb volt a fogyasztás, mint 2019-ben, és bár az év első hónapjaira még rá lehet fogni, hogy a Covid miatt volt alacsonyabb a kereslet, az a korlátozások tavaszi feloldását követően sem pattant vissza. Így összességében a 2019-es napi átlag 9,31 millió hordós fogyasztás 2022-ben 8,8 millió hordó alá csökkent, ami 6 százalék visszaesésnek felel meg. Az Egyesült Államok Energiainformációs Ügynöksége a február elején megjelent rövidtávú előrejelzésében a kereslet további lassú mérséklődését prognosztizálja 2023-ra és 2024-re. A benzin mérséklődő felhasználásának három fő oka van, amelyek közül az autók hatékonyságának javulása áll az első helyen. A Környezetvédelmi Ügynökség szerint 2004 és 2021 között a gépjárművek fogyasztása a harmadával csökkent, elsősorban az Obama elnöksége alatt bevezetett környezetvédelmi előírásoknak köszönhetően, amelyek a 2012-es modellévtől kezdve arra kötelezték a gyártókat, hogy járműveik egy gallon benzinnel képesek legyenek legalább 36,8 mérföld megtételére. Trump később ezt az értéket 32,2 mérföldre csökkentette, majd idén január 1-től a Biden-kormány 38,2 mérföldre emelte. Az amerikaiak azonban nemcsak egyre takarékosabb autókat vásárolnak, hanem egyre kevesebbet is vezetnek. A szövetségi hatóságoktól származó adatok szerint az amerikaiak 2022-ben átlagosan jóval kevesebb mérföldet tettek meg autóval, mint a Covid előtti években.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 A grafikon azt mutatja, hogy az amerikaiak átlagosan hány mérföldet vezetnek egy évben. Forrás: St. Louise Fed. Ebben nyilvánvalóan szerepet játszanak a magasabb üzemanyagárak is, de nem elhanyagolható a távmunka növekvő aránya sem. A Gallup felmérése szerint tavaly az arra alkalmas munkakörök háromnegyedében a dolgozók részben vagy egészben távmunkában dolgoztak. A mobilitási trendeket nyomon követő Intrix szerint San Franciscoban még tavaly ősszel is 40%-kal maradt el a megtett mérföldek száma a COVID előtti időszakhoz képest. A zöld a távmunkát, a kék a hibrid munkavégzést jelöli, amikor az idő legalább 10 százalékában otthonról történik a munkavégzés. Kép: Gallup. Végül, de nem utolsó sorban pedig az elektromos autók terjedése is hozzájárul az üzemanyagfogyasztás csökkenéséhez, bár jelenleg még olyan alacsony a számuk, hogy ez viszonylag csekély hatással bír. A helyzet azonban gyorsan változni fog, hiszen az elektromos autók eladásai Amerikában is exponenciálisan növekednek, a januártól életbe lépő támogatások pedig még nagyobb lökést fognak adni a keresletnek, ezért évről-évre egyre nagyobb mennyiségű benzinfogyasztást fognak kiváltani. „A konszenzus az, hogy nem fogunk visszatérni a Covid előtti fogyasztási szintre” – nyilatkozta Robert Campbell, az Energy Aspects tanácsadó cég energiaátmenettel kapcsolatos kutatásainak vezetője a Finanacial Times-nak. Az amerikai benzin a globális olajfelhasználás mintegy 9 százalékát teszi ki, ezért a kereslet stagnálása vagy csökkenése széleskörű következményekkel jár az energiapiacokra és a szén-dioxid-kibocsátásra nézve. Tényleg nem segít az elektromos autó? – 2. rész Címlapkép: Wallpaper Flare dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!