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
auto
2024. 03. 02. szombat

A Tesla-hatás még csak most jön, de Amerikában máris csökken a benzin iránti kereslet

A világon a legtöbb benzint az Egyesült Államokban használják fel, ám úgy tűnik, hogy ezen a piacon már csökkenésnek indult a kereslet, ami valószínűleg soha nem fog visszatérni a pandémia előtti szintre. A tavalyi év minden egyes hónapjában alacsonyabb volt a fogyasztás, mint 2019-ben, és bár az év első hónapjaira még rá lehet fogni, hogy a Covid miatt volt alacsonyabb a kereslet, az a korlátozások tavaszi feloldását követően sem pattant vissza. Így összességében a 2019-es napi átlag 9,31 millió hordós fogyasztás 2022-ben 8,8 millió hordó alá csökkent, ami 6 százalék visszaesésnek felel meg. Az Egyesült Államok Energiainformációs Ügynöksége a február elején megjelent rövidtávú előrejelzésében a kereslet további lassú mérséklődését prognosztizálja 2023-ra és 2024-re.

A benzin mérséklődő felhasználásának három fő oka van, amelyek közül az autók hatékonyságának javulása áll az első helyen. A Környezetvédelmi Ügynökség szerint 2004 és 2021 között a gépjárművek fogyasztása a harmadával csökkent, elsősorban az Obama elnöksége alatt bevezetett környezetvédelmi előírásoknak köszönhetően, amelyek a 2012-es modellévtől kezdve arra kötelezték a gyártókat, hogy járműveik egy gallon benzinnel képesek legyenek legalább 36,8 mérföld megtételére. Trump később ezt az értéket 32,2 mérföldre csökkentette, majd idén január 1-től a Biden-kormány 38,2 mérföldre emelte.

Az amerikaiak azonban nemcsak egyre takarékosabb autókat vásárolnak, hanem egyre kevesebbet is vezetnek. A szövetségi hatóságoktól származó adatok szerint az amerikaiak 2022-ben átlagosan jóval kevesebb mérföldet tettek meg autóval, mint a Covid előtti években.

A grafikon azt mutatja, hogy az amerikaiak átlagosan hány mérföldet vezetnek egy évben. Forrás: St. Louise Fed.

Ebben nyilvánvalóan szerepet játszanak a magasabb üzemanyagárak is, de nem elhanyagolható a távmunka növekvő aránya sem. A Gallup felmérése szerint tavaly az arra alkalmas munkakörök háromnegyedében a dolgozók részben vagy egészben távmunkában dolgoztak. A mobilitási trendeket nyomon követő Intrix szerint San Franciscoban még tavaly ősszel is 40%-kal maradt el a megtett mérföldek száma a COVID előtti időszakhoz képest.

A zöld a távmunkát, a kék a hibrid munkavégzést jelöli, amikor az idő legalább 10 százalékában otthonról történik a munkavégzés. Kép: Gallup.

Végül, de nem utolsó sorban pedig az elektromos autók terjedése is hozzájárul az üzemanyagfogyasztás csökkenéséhez, bár jelenleg még olyan alacsony a számuk, hogy ez viszonylag csekély hatással bír. A helyzet azonban gyorsan változni fog, hiszen az elektromos autók eladásai Amerikában is exponenciálisan növekednek, a januártól életbe lépő támogatások pedig még nagyobb lökést fognak adni a keresletnek, ezért évről-évre egyre nagyobb mennyiségű benzinfogyasztást fognak kiváltani.

A konszenzus az, hogy nem fogunk visszatérni a Covid előtti fogyasztási szintre” – nyilatkozta Robert Campbell, az Energy Aspects tanácsadó cég energiaátmenettel kapcsolatos kutatásainak vezetője a Finanacial Times-nak.

Az amerikai benzin a globális olajfelhasználás mintegy 9 százalékát teszi ki, ezért a kereslet stagnálása vagy csökkenése széleskörű következményekkel jár az energiapiacokra és a szén-dioxid-kibocsátásra nézve.

Tényleg nem segít az elektromos autó? – 2. rész

Címlapkép: Wallpaper Flare

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.