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
auto
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

Az Egyesült Államokban 13,9 millió új személyautót adtak el 2022-ben, ami 8%-kal kevesebb, mint 2021-ben.

Azért jó híreink is vannak: a villanyautók eladásai 66%-kal nőttek.

Nem sokan örülhettek

Az autópiac egészét tekintve nem volt túl sikeres 2022, ugyanis az egy évvel korábbi 15 milliós eladási adatokhoz képest 1,1 milliós visszaesést produkáltak a gyártók. Persze, ahogy ezt az előző években láttuk, ez nem feltétlenül járt a nyereség csökkenésével.

Kétoldalas táblázatunkból persze az is kiderül, hogy a visszaesés nem mindenkit érintett egyformán. A legdurvább számokat a Buick, a Honda, az Acura, a Nissan és a Volkswagen produkálta, de a Jaguar Land Rover mindkét márkája 30-40, illetve a Stellantis európai Alfa és Fiat importjai is 30-60 százalékos visszaesést mutattak. Darabszám tekintetében kétség kívül a Honda bukta a legnagyobbat, hiszen 427 ezerrel kevesebb autót adtak el, mint egy évvel korábban, de a Nissannál sem örülhettek a 236 ezres mínusznak, ahogy a harmadik japán, a Toyota sem fog büszkélkedni a 178 ezres visszaeséssel.

A 38 autómárka közül mindössze 9 tudott 100-as nagyságrendnél többel növekedni - ezek közül a Tesla 48 százalékos, 170 ezres eredménye a legerősebb, de a Chevrolet is 80 ezerrel több autót adott el (+6%), a GMC pedig 35 ezerrel növelte eladásait (7%).

Csoport szinten nézve a számokat egy kicsit komorabb a kép, mivel a nagy autógyártók között a Teslán és a Mercedes-Benzen kívül egyetlen konszern sem tudta növelni eladásait a tavalyi évben. Bár természetesen ebbe a sorba tartozik a Rivian is, de mivel 2021-ben még 1000 autót sem tudtak leszállítani, így a százalékos arányt nem szerepeltettük a táblázatban.

Egyre többen, egyre többet

A villanyautó eladásoknál jó hír, hogy 66 százalékkal növekedtek a tisztán elektromosok számai, idén pedig még több márka, még több modellje lesz jogosult az állami támogatásra, így szinte kizárt, hogy ne látnánk újabb rekordot majd az év végén.

2021-ben még csak az eladások 3,2 százaléka volt tisztán elektromos, de 2022-ben már 5,8 százalékra nőtt ez az arány. Ez persze még mindig harmada az európai és negyede a kínai számoknak.

A villanyautó eladások tekintetében a Jaguar, a Nissan és a Porsche kivételével mindenki növelni tudta eladási számait. A legnagyobb növekedést a Polestar produkálta, de itt nagyon alacsony volt a 2021-es bázis, ezért ezt kezeljük helyén. A Kia és a Hyundai 8, illetve 10 ezerről növelte 26-27 ezerre eladásait, a Ford pedig 126%-os emelkedéssel biztosította második helyét. Figyelemre méltó a Rivian teljesítménye, amely gyakorlatilag a semmiből a hetedik legnagyobb elektromos márkává lépett elő 20 ezer darabbal, de az átláthatóság kedvéért az 1000 darab alatti bázisról induló változásokat nem raktuk grafikonra a táblázatban.

A legnépszerűbb márka tavaly is a Tesla lett - a pontos eladási darabszám becslés, mivel a gyártó nem ad közre regionális bontást, de az adat nagyságrendileg megegyezik más mértékadó források kalkulációjával (±1%).  Az immár texasi székhelyű gyártó termékei tavaly az USA villanyautó eladásainak 64,5%-át tették ki.

A típusok tekintetében sem okoz meglepetést, hogy a Model Y és a Model 3 az első két helyen végzett, de az mindenképp érdekes trend, hogy míg Európában és Kínában egyértelműen az Y felé toldóik a vásárlói érdeklődés, az Egyesült Államokban a Model 3 eladásai 74 százalékkal nőttek és szűkült az olló a két modell között. Ezt megkavarhatja a z állami támogatás áprilistól esedékes következő átalakítása, amikortól is - várhatóan - a kínai LFP cellákkal szerelt kis akkus hármas kiesik a támogatási körből.

A két Tesla mögött a Mustang Mach-e következik tetemes lemaradással - bár a Ford villanyautója egy remek darab, mégis 6,5-szer annyi Y fogyott mint a kék emblémás riválisból. A Chevrolet Bolt negyedik helye is erős növekedés következménye, és a java még hára van, az új állami támogatás következtében ugyanis 20 ezer dollárra csökkent a típus ára, ami teljesen biztos, hogy 2023 egyik fontos modelljévé teszi.

Figyelemre méltó még az Ioniq 5 és az EV6 erős, 20 ezres debütálása is, az F-150 Lightning pedig 15 ezer darabbal a 11. helyig jutott.

2023 egyik nagy kérdése, hogy mennyire gyorsan tudják majd felpörgetni a Ford F-150 és a Rivian R1T pickupok eladásait, és vajon mennyire későn és mekkora tempóval indul majd meg a Tesla Cybertruck gyártása az év második felében.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás