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
auto

Közös akkugyárat építhet a Tesla és a CATL Amerikában

elektromosautó-akkumulátor

A két vállalat jelenleg is üzleti kapcsolatban áll, hiszen a Model 3 és Y eladások nagyjából felét a kisakkus kiadás teszi ki, amelyhez a 60 kWh-s pakkot a világ legnagyobb akkugyártója szállítja.

Az amerikai támogatási rendszer azonban lépésre kényszeríti a feleket.

Működik a mézesmadzag

A CATL LFP akkucellái jelentős sikert értek el az elmúlt években, mivel, bár energiasűrűségük alacsonyabb a hagyományos NCA/NMC kémiákénél, gyártási költségük jóval kedvezőbb. Így gyakorlatilag ugyanakkora helyre, ahová a Tesla normál esetben egy 78 kWh-s pakkot épít be a Long Range és Performance modelleknél, befér egy 60-as LFP akkucsomag, amellyel használható hatótávú, olcsóbb, belépő modelleket tudnak kínálni. Ráadásul a CATL még idén megkezdi, a továbbfejlesztett M3P cellák gyártását is, amelyek még jobb paramétereket ígérnek.

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

Idén kezdődik a CATL vadonatúj akkujának sorozatgyártása

A probléma csak az, hogy az aksik gyártása jelenleg Kínában történik, az USA pedig erre nem ad támogatást. Ellenben a hazai gyártású akkumulátorok akár kilowattóránként 45 dollár támogatást is kaphatnak, ami a költségek háromnegyedét fedezheti, így jelentős árelőnyt jelent.

Februárban a Ford jelentette be, hogy közös amerikai projektbe kezd a CATL akkugyártóval, hogy Amerikában készüljenek a gyártó számára LFP cellák.

A Ford a kínai CATL-t választotta Amerika számára

A Bloomberg most arról számolt be, hogy a Tesla is hasonló lépésre készül.

Állítólag a napokban az autógyártó képviselői már egyeztettek is a Fehér Házzal a beruházásról, és a Ford mintáját követve ők is közös gyárat építenének a kínai akkugyártóval – mégpedig, nem meglepő módon, Texasban.

Persze egy gyár építése évekig tart, úgyhogy ez arra a problémára nem megoldás, hogy, várhatóan, áprilistól már nem lesz jogosult a Model 3 alap verziója a teljes állami támogatásra. A Tesla autói az elmúlt években már kiestek a támogatási körből, mivel a GM-hez hasonlóan elérték a 200 ezres összesített gyártási számot az országban, ami a korábbi rendszer felső korlátja volt. A Biden kabinet új, IRA nevű programja azonban változtatott ezen, így januártól minden gyártó autója újra jogosult lett. Azonban ez csak átmeneti állapotot jelentett, a kormány ugyanis már előre jelezte, hogy március végére készül el a részletes szabályozás, amelyben a támogatás egy részét a helyi, amerikai akkugyártáshoz, vagy legalábbis a szabadkereskedelmi megállapodással rendelkező országokban történő termeléshez köti. A részeltek egyelőre nem ismertek, de a napokban várhatóak.

CATL LFP aksik a Model 3-ban. Forrás: Munro Live, YouTube

Az viszont szinte biztos, hogy a kínai akkuval szerelt Model 3 alapváltozat nem fog megfelelni a kitételnek, így csak a Long Range fér majd bele a programba, hiszen ennek aksijai Nevadában a Tesla és a Panasonic együttműködésben készülnek. A Model Y-t ez nem érinti, hiszen Amerikában nincs forgalomban CATL akkus változata. A Model S és X pedig eleve japán gyártású cellákat használnak, de amúgy is drágábbak, mint a támogatási program felső 80 ezer dolláros korlátja.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.