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
auto
2024. 07. 27. szombat

Közös akkugyárat építhet a Tesla és a CATL Amerikában

elektromosautó-akkumulátor

A két vállalat jelenleg is üzleti kapcsolatban áll, hiszen a Model 3 és Y eladások nagyjából felét a kisakkus kiadás teszi ki, amelyhez a 60 kWh-s pakkot a világ legnagyobb akkugyártója szállítja.

Az amerikai támogatási rendszer azonban lépésre kényszeríti a feleket.

Működik a mézesmadzag

A CATL LFP akkucellái jelentős sikert értek el az elmúlt években, mivel, bár energiasűrűségük alacsonyabb a hagyományos NCA/NMC kémiákénél, gyártási költségük jóval kedvezőbb. Így gyakorlatilag ugyanakkora helyre, ahová a Tesla normál esetben egy 78 kWh-s pakkot épít be a Long Range és Performance modelleknél, befér egy 60-as LFP akkucsomag, amellyel használható hatótávú, olcsóbb, belépő modelleket tudnak kínálni. Ráadásul a CATL még idén megkezdi, a továbbfejlesztett M3P cellák gyártását is, amelyek még jobb paramétereket ígérnek.

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

Idén kezdődik a CATL vadonatúj akkujának sorozatgyártása

A probléma csak az, hogy az aksik gyártása jelenleg Kínában történik, az USA pedig erre nem ad támogatást. Ellenben a hazai gyártású akkumulátorok akár kilowattóránként 45 dollár támogatást is kaphatnak, ami a költségek háromnegyedét fedezheti, így jelentős árelőnyt jelent.

Februárban a Ford jelentette be, hogy közös amerikai projektbe kezd a CATL akkugyártóval, hogy Amerikában készüljenek a gyártó számára LFP cellák.

A Ford a kínai CATL-t választotta Amerika számára

A Bloomberg most arról számolt be, hogy a Tesla is hasonló lépésre készül.

Állítólag a napokban az autógyártó képviselői már egyeztettek is a Fehér Házzal a beruházásról, és a Ford mintáját követve ők is közös gyárat építenének a kínai akkugyártóval – mégpedig, nem meglepő módon, Texasban.

Persze egy gyár építése évekig tart, úgyhogy ez arra a problémára nem megoldás, hogy, várhatóan, áprilistól már nem lesz jogosult a Model 3 alap verziója a teljes állami támogatásra. A Tesla autói az elmúlt években már kiestek a támogatási körből, mivel a GM-hez hasonlóan elérték a 200 ezres összesített gyártási számot az országban, ami a korábbi rendszer felső korlátja volt. A Biden kabinet új, IRA nevű programja azonban változtatott ezen, így januártól minden gyártó autója újra jogosult lett. Azonban ez csak átmeneti állapotot jelentett, a kormány ugyanis már előre jelezte, hogy március végére készül el a részletes szabályozás, amelyben a támogatás egy részét a helyi, amerikai akkugyártáshoz, vagy legalábbis a szabadkereskedelmi megállapodással rendelkező országokban történő termeléshez köti. A részeltek egyelőre nem ismertek, de a napokban várhatóak.

CATL LFP aksik a Model 3-ban. Forrás: Munro Live, YouTube

Az viszont szinte biztos, hogy a kínai akkuval szerelt Model 3 alapváltozat nem fog megfelelni a kitételnek, így csak a Long Range fér majd bele a programba, hiszen ennek aksijai Nevadában a Tesla és a Panasonic együttműködésben készülnek. A Model Y-t ez nem érinti, hiszen Amerikában nincs forgalomban CATL akkus változata. A Model S és X pedig eleve japán gyártású cellákat használnak, de amúgy is drágábbak, mint a támogatási program felső 80 ezer dolláros korlátja.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.