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 A két vállalat jelenleg is üzleti kapcsolatban áll, hiszen a Model 3 és Y eladások nagyjából felét a kisakkus kiadás teszi ki, amelyhez a 60 kWh-s pakkot a világ legnagyobb akkugyártója szállítja. Az amerikai támogatási rendszer azonban lépésre kényszeríti a feleket. Működik a mézesmadzag A CATL LFP akkucellái jelentős sikert értek el az elmúlt években, mivel, bár energiasűrűségük alacsonyabb a hagyományos NCA/NMC kémiákénél, gyártási költségük jóval kedvezőbb. Így gyakorlatilag ugyanakkora helyre, ahová a Tesla normál esetben egy 78 kWh-s pakkot épít be a Long Range és Performance modelleknél, befér egy 60-as LFP akkucsomag, amellyel használható hatótávú, olcsóbb, belépő modelleket tudnak kínálni. Ráadásul a CATL még idén megkezdi, a továbbfejlesztett M3P cellák gyártását is, amelyek még jobb paramétereket ígérnek. Idén kezdődik a CATL vadonatúj akkujának sorozatgyártása A probléma csak az, hogy az aksik gyártása jelenleg Kínában történik, az USA pedig erre nem ad támogatást. Ellenben a hazai gyártású akkumulátorok akár kilowattóránként 45 dollár támogatást is kaphatnak, ami a költségek háromnegyedét fedezheti, így jelentős árelőnyt jelent. Februárban a Ford jelentette be, hogy közös amerikai projektbe kezd a CATL akkugyártóval, hogy Amerikában készüljenek a gyártó számára LFP cellák. A Ford a kínai CATL-t választotta Amerika számára A Bloomberg most arról számolt be, hogy a Tesla is hasonló lépésre készül. Állítólag a napokban az autógyártó képviselői már egyeztettek is a Fehér Házzal a beruházásról, és a Ford mintáját követve ők is közös gyárat építenének a kínai akkugyártóval – mégpedig, nem meglepő módon, Texasban. Persze egy gyár építése évekig tart, úgyhogy ez arra a problémára nem megoldás, hogy, várhatóan, áprilistól már nem lesz jogosult a Model 3 alap verziója a teljes állami támogatásra. A Tesla autói az elmúlt években már kiestek a támogatási körből, mivel a GM-hez hasonlóan elérték a 200 ezres összesített gyártási számot az országban, ami a korábbi rendszer felső korlátja volt. A Biden kabinet új, IRA nevű programja azonban változtatott ezen, így januártól minden gyártó autója újra jogosult lett. Azonban ez csak átmeneti állapotot jelentett, a kormány ugyanis már előre jelezte, hogy március végére készül el a részletes szabályozás, amelyben a támogatás egy részét a helyi, amerikai akkugyártáshoz, vagy legalábbis a szabadkereskedelmi megállapodással rendelkező országokban történő termeléshez köti. A részeltek egyelőre nem ismertek, de a napokban várhatóak. CATL LFP aksik a Model 3-ban. Forrás: Munro Live, YouTube Az viszont szinte biztos, hogy a kínai akkuval szerelt Model 3 alapváltozat nem fog megfelelni a kitételnek, így csak a Long Range fér majd bele a programba, hiszen ennek aksijai Nevadában a Tesla és a Panasonic együttműködésben készülnek. A Model Y-t ez nem érinti, hiszen Amerikában nincs forgalomban CATL akkus változata. A Model S és X pedig eleve japán gyártású cellákat használnak, de amúgy is drágábbak, mint a támogatási program felső 80 ezer dolláros korlátja. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!