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
auto
2024. 04. 26. péntek

Szerencsére egyre többen nyitottak már idehaza is az elektromos hajtású járművek iránt, de az első évek nehézségeiből néhány tévhit, illetve ezekből fakadó félelem még sokakban áttörhetetlen gátat jelent. Pedig szinte minden téren óriási a változás a 8-10 évvel ezelőtti állapotokhoz képest, és ez igaz természetesen a biztosításokra is.

A 2010-es évek elején, amikor az első villanyautók nagyobb számban kezdtek megjelenni az utakon, nem csak a nyilvános töltés volt nehéz, de egy kötelező vagy casco biztosítás megkötése is. A társaságok többsége nem volt még felkészülve, hogy egy teljesen új technológiát beárazzon, máshol pedig az adatbázis volt pontatlan, így akár nagyon vad, milliós összegű biztosítási díjak is kijöhettek. Ugyan a legtöbb probléma lassan megoldódni látszik, de azért még mindig a felfutási szakaszban vagyunk, jelenleg is akadhat olyan gyártmány, típus, kivitel, amelynek a rendszer által számolt éves díja esetenként akár többmillió forint is lehet. Ilyenkor érdemes felvenni a kapcsolatot a biztosítóval, hiszen olyan technikai gondok állhatnak a háttérben, amit könnyedén orvosolni lehet.

Összességében azonban ma a biztosítóknak már nem okoz gondot akár a legújabb típusok beárazása sem. Különösen az olyan társaságok vannak előnyben, mint az Allianz, amelyek a komoly, nemzetközi kapcsolatrendszerüknek hála már az új típusok magyarországi bevezetése előtt tapasztalatokat szerezhetnek az egyes járművekről, azok tudásáról és akár javítási költségeiről. Ezekkel az információkkal felvértezve az ismeretlen kockázat magas árazása helyett a pontos információk birtokában akár sokkal kedvezőbb díjakat is megállapíthatnak.

A biztosítási díjak meghatározásakor magának a meghajtási módnak nincs sok jelentősége. Sokkal fontosabb a jármű értéke, a felszereltsége, az értéktartása és a várható javítási költsége. De szintén fontos árbefolyásoló tényező az ügyfélkör jellege és a használati mód is.

A tavalyi statisztikák szerint a tisztán elektromos és a tölthető hibrid járművek átlagos értéke közel kétszer annyi volt, mint a hagyományos meghajtású járművek átlagos értéke. Ez azonnal egy jóval magasabb biztosítást kellene eredményezzen, viszont a biztosítási kalkulátorok figyelembe veszik azt is, hogy ezek a drágább autók olyan vezetéstámogató és biztonsági rendszerekkel is fel vannak szerelve, amelyek sok töréskárt eleve meg tudnak előzni, jelentősen csökkentve a károk gyakoriságát. A biztosítónak itt nagyon jól jön a nemzetközi háttér nagyobb információs bázisa, hiszen a biztonsági rendszerek árcsökkentő hatását csak akkor lehet beszámítani, ha azok nem csak a javítási költséget növelik, de kimutathatóan segítenek a balesetek elkerülésében is. Amelyik biztosítónál ezek az adatok rendelkezésre állnak, ott tudnak az autósnak igazán személyre szabott ajánlatokat is adni, ahol nem ott ezek kedvező hatásaival sem tudnak számolni.

Tesla Model 3 utastere baleset után Forrás: Reddit/StapleGun

A javítási költség terén megfigyelhető az elektromos meghajtású autóknál egy nagyjából 50 százalékos felár, ami részben abból adódik, hogy ezek többnyire új, vagy fiatal autók. Az Allianznál arra számítanak, hogy az idő múlásával ez a különbség csökken majd vagy akár el is tűnik.

Fontos tényező a hazai szervizháttér is, hiszen amelyik típus ilyennel nem rendelkezik, annál a külföldi javítás magasabb költségein keresztül jelentősen megemelkedhet a fizetendő díj is.

Tesla Model 3 üvegteteje extrém jégesőben.

Az Allianz adatai szerint kártípusok terén nincs kimutatható különbség a meghajtási típusok között, hiszen a kifizetések többségét töréskárra és üvegkárra teljesítik. A viharkárok és lopáskárok sajnos a villanyautósokat is ugyanúgy érinthetik, de egyelőre tűzkár terén sincs látható különbség.

A megfelelő biztosítás kiválasztásakor – elsősorban casco esetén – fontos, hogy ne legyenek a biztosításban elektromos járműre vonatkozó (akku, töltő, töltőkábel, stb.) kizárások. Az Allianz Assistance szolgáltatása az útközben lemerült villanyautó esetén is segít az autó feltöltésében vagy a legközelebbi alkalmas töltőhöz való elszállításban. Meghibásodás esetén, ha a probléma nem hárítható el azonnal, és cserejármű biztosítására van szükség, akkor lehetőség szerint igyekeznek a kieső villanyautót elektromos járművel pótolni.