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
auto
2024. 04. 24. szerda

Az új Toyota főnök is hisz a hidrogénben

üzlet

Sato Koji áprilisban váltotta Toyoda Akiot a Toyota elnöki székében. Sato úgy jellemezte saját magát és Toyodát, mint a séf és a vendég az étteremben. Míg Toyoda az autók vezetésében, Sato az autók tervezésében leli igazán örömét, hiszen egy vérbeli mérnök, és a cég élén is az szeretne maradni. A brit Autocar magazin készített exkluzív interjút a Toyota elnökével.

Sato elmesélte, hogy hatalmas nyomást, felelősséget érzett, mielőtt átvette a cég vezetését, de elődje egy jó tanáccsal segíteni tudott. Toyoda azt javasolta, csapatkapitányként, ne pedig vezetőként tekintsen saját magára. Ezt átgondolva érezte úgy Sato, hogy képes lesz megbirkózni az előtte álló feladattal. A körülötte álló csapat számára kell lehetővé tennie, hogy sikereket érjen el, nem pedig saját magának kell mindent megoldani.

Balról jobbra: Akio Toyoda, Koji Sato, és Takeshi Uchiyamada. Utóbbi úriember az igazgatótanács jelenlegi elnöke. Forrás: Toyota

Balról jobbra: Akio Toyoda, Koji Sato, és Takeshi Uchiyamada Fotó: Toyota

A beszélgetés ezután az elektrifikációra terelődött. Bár a Toyota csupán 26.000 akkus villanyautót adott el 2022-ben, szemben például a Tesla 1,2 milliós eredményével, a széndioxid-kibocsátás elleni harcban jelentős eredményeket értek el, amit elsősorban a hibridek tettek lehetővé.

Sato szerint a cél a CO2-kibocsátás csökkentése minden lehetséges eszközzel, napjainkban hibridekkel és plug-in hibridekkel, és minden bizonnyal tisztán elektromos modellekkel is, melyekkel kapcsolatban a Toyota célja, hogy 2026-ra 10 modell legyen a kínálatban, 2030-ra pedig évi 3,5 milliót gyártsanak ezekből. Azonban a hidrogént továbbra is napirenden tartják, nem csak üzemanyagcellás megoldással, hanem a belsőégésű motorok üzemanyagaként is.

Ezt azzal indokolja Sato, hogy semmi sem kerülhet le az asztalról, ami hozzájárul az alapvető éghajlati célhoz, és hangsúlyozza, hogy a cél csak akkor érhető el, ha a jogalkotók biztosítják, hogy a tiszta mobilitás a társadalom minden rétege számára elérhető legyen. „Ez azt jelenti, hogy a lépések időzítése régiónként eltérő lehet” – magyarázza – „Senkit sem akarunk hátrahagyni világszerte. Nem egy válasz létezik, hanem sok.”

A Lexus vezeti át a Toyotát a villanykorszakba

Az Autocar újságírója ennek fényében rákérdezett, hogy az akkus elektromos autók felé gyorsabban haladó országokat, például Norvégiát, Hollandiát, esetleg az Egyesült Királyságot és Németországot a Toyota és a Lexus eddig rosszul szolgálta ki? „Elképzelhető,” – kezdi válaszát Sato – „hogy a mi kínálatunk nem olyan széles, mint néhány másik vállalaté, és megértem, hogy ezért érhet némi kritika. Ugyanakkor szeretném hangsúlyozni, hogy nem fogunk akármilyen villanyautót piacra dobni. A Toyotának olyan autókat kell létrehozni, amelyek hozzáadott értékkel rendelkeznek. Nem csak a számokat kell nézni, hogy hány modellünk van, hanem azt is, hogy azok mennyire jók a vásárlóknak és a környezetnek.”

Úgy tűnik tehát, hogy Sato alatt is változatlanul érvényesülni fog a Toyota eddigi álláspontja, amely szerint a Föld korlátozott erőforrásait a lehető legnagyobb mértékben kell hasznosítani a kibocsátás rövid távú csökkentésére, azaz a rendelkezésre álló akkumulátor kapacitást inkább sok hibrid modellbe, mintsem kevesebb tisztán elektromos autóba kell beépíteni.

Hasonló a helyzet a hidrogénnel. A Toyota továbbra is úgy gondolja, van jövője ennek az üzemanyagnak, bár az üzemanyagcellás felhasználás irányából az utóbbi időben a személyautók esetében mintha kezdenének elmozdulni a belsőégésű motorok felé.

Hidrogént éget a Toyota benzinmotorja

„Európában és Kínában már jelen van a hidrogén” – mondja Sato. „Szerintem fontos, hogy megtaláljuk a hatékony felhasználás módját, nem utolsósorban az energiabiztonság javítása érdekében. Mi, a Toyota, szeretnénk hangsúlyt fordítani erre a fejlesztésre is. Akio bemutatott egy hidrogénnel hajtott raliautót. Ha egy vállalat vezetője aktívan demonstrálja ezt a jövőbeli technológiai fejlesztést, akkor rámutat, hogy lelkesen keressük a megoldásokat a technikai kihívásokra.”

Egyéb új technológiákról is elmondta véleményét a Toyota első embere. A szilárdtest-akkumulátorokról úgy vélekedik, hogy a tartósság elérése még mindig hatalmas kihívást jelent, de amint sikerül ezen a problémán túllépni, fantasztikus energiahatékonyságra számíthatunk. Dolgoznak a problémákon, de még időre van szükség.

Toyota: 2025-ben jöhet a szilárdtest akku, de nem villanyautóba

Hasonlóan vélekedik a szintetikus, vagy e-üzemanyagokról is: „Az előállításukhoz szükséges energia miatt jelenleg nem elég hatékonyak. További technológiai fejlesztésre van szükség. Csak akkor válik reális lehetőséggé, ha ezt sikerül elérni.”

Az interjúban kitértek a mikromobilitási technológiákra is, amelyekre Sato meglepően nyitottnak mutatkozik. „Ahhoz, hogy a mobilitás továbbra is a társadalom középpontjában maradhasson, úgy gondolom, hogy változatosabb megoldásokat kell kínálnunk. Nem csak a mobilitás egy formájára – az autóra – kellene összpontosítanunk, hanem inkább arra, hogy mire van szüksége a társadalomnak, és mi a mobilitás szerepe a társadalomban.” Ezzel a Woven City elnevezésű kutatási projektre utal, amely Japánban az új technológiákat vizsgálja.

Az interjú utolsó kérdése, hogy fél-e a kudarctól. Sato kis gondolkozás után így válaszol: „Kudarc akkor következik be, ha megkérdőjelezzük a dolgokat. Nem szabad, hogy kínos legyen a határok átlépése, még akkor sem, ha az esetleg kudarccal végződik. Mérnökként mindig megpróbálom megoldani a problémákat, elérni azt, ami jelenleg nem lehetséges. A kihívások megoldása szórakoztató, a kudarc pedig az út része. A kudarc maga is egy előrelépés, hiszen elkerülünk egy rossz lehetőséget. A világ minden nap változik, és a legfontosabb, hogy folyamatosan alkalmazkodjunk a változásokhoz, kihívások elé állítva magunkat.”

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.