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
auto
2024. 04. 27. szombat

Eladás előtt szervizbe ment a sokat futott Nissan LEAF-em

villanyautózás a gyakorlatban

Ahogy év végén beszámoltam róla, a sokat futott Model X problémái nem ijesztettek el attól, hogy a rövid városi szaladgálásra is egy korához és akkukapacitásához képest sokat futott autót, egy 2016-os „kisakkus” (24 kWh) Nissan LEAF-et vásároljak.

Kell-e félni egy olcsó villanyautótól?

A Nissant éppen arra használtuk az elmúlt hónapokban, amire még „10 pálcikás” akkuval is tökéletes: napi 30-50 kilométeres (elsősorban) városi utakra. Amikor messzebbre akartunk menni, elővettük a Teslát.

A városi parkolásnál vitathatatlan a kisebb autó előnye, ráadásul fogyasztásban is lényegesen kedvezőbb volt télen a hőszivattyús fűtéssel rendelkező, könnyebb Nissan.

Az autóval összesen kb. 2000 kilométert tettünk meg november közepe és március eleje között. Ahogy jött a jobb idő, egyre lelkesebben ültünk biciklire, így azt vettük észre, hogy az egyik autó szinte biztosan otthon parkol, amelynek csupán annyi előnye volt, hogy a Voltie falitöltő mindig tudta hová tenni az elektromos energiát, így a napelemes inverter sem kapcsolt le a túl magas hálózati feszültség miatt.

Védekezzünk okos töltővel a napelemes túlfeszültség ellen

Otthoni akkunak azonban úgy éreztem luxus plusz egy autót fenntartani, így a Leaf a korábbi tervekkel összhangban eladósorba került.

Az autó akkujának állapota egyébként nem változott érdemben az eltelt negyedév során. Vásárláskor a 10 pálcika ellenére 78,2% volt az SoH érték, ami később 78,4%-ig emelkedett, de az eladás pillanatában épp kicsit alacsonyabb, 78,06%-ot mutatott.

A 100%-ra töltött autó akkuja a LeafSpy szerint nettó 17,1 kWh energiát tárolt (újkori kapacitás 21,6 kWh), de a tapasztalatok szerint a LeafSpy kb. 0,4 kWh-t jelez, ha egy régi LEAF megállásig merül. A hatótávpara nélkül kivehető energia kb. 16 kWh, ami téli városi üzemben kb. 100 kilométerre, kellemesebb időben akár 120-130 kilométerre is elegendő.

Persze nem is én lennék, ha nem derült volna ki egy kisebb hiba még eladás előtt (persze inkább előtte, mint utána…). Ahogy melegedett az idő egyre egyértelműbben „pattogott” a kormány forgatásakor a jobb első futómű.

A problémát a toronycsapágy cseréje oldotta meg, és egy füst alatt kicserélték a  lengőkarokat is, mivel már vásárlás utáni átvizsgálásnál jelezte a szerviz, hogy a szilentek nincsenek jó állapotban.

Az autót ma már a következő tulajdonos használja, ez viszont nem jelenti azt, hogy nem fog szerepelni a villanyautosok.hu cikkekben, a vevő ugyanis Tibor lett.

Az autón egyelőre működik a Nissan Connect mobiltelefonos applikáció is, de hamarosan első kézből tudunk majd arról is beszámolni, hogy Magyarországot érintette-e az április 1-re ígért lekapcsolás.

Megszűnik az idősebb Nissanok mobiltelefonos elérése

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.