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
auto
2024. 05. 04. szombat

Kína a világ legnagyobb autópiaca, amin az európai gyártók a vegyesvállalataik révén sokáig komoly pozíciókat birtokoltak – a Volkswagen például első helyen volt.

Ám a kocka már fordult, egy elemző szerint még tovább fog billenni a mérleg nyelve.

Új piac

A villanyautók terjedése gyakorlatilag újraosztja az autópiac lapjait, főleg úgy, hogy az európai és japán márkák kicsit bealudtak a startnál.

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

A kínai piac eladásainak alakulása az elmúlt 3,5 évben. Forrás: CnEVPost

A CnEVPost a kínai autóforgalmazók szövetségének adatai alapján összeállította az ország autóeladásainak grafikonját a márkák eredete alapján, és a trend elég egyértelmű.

A helyi márkák átvették a vezetést, a 30-40 százalék közötti részesedésük 2020 eleje óta folyamatosan emelkedett, és most már 50 százalék felett van, míg mondjuk a németek 30-ról 20-ra estek vissza – de a japánok is hasonlóképp jártak. Talán csak az amerikai autógyártók mondhatják stabilnak részesedésüket, de a 10 százalékkal nem zavarnak sok vizet.

A New-York-i AlixPartners tanácsadócég elemzése szerint a helyi márkák 2030-ra már a piac 65 százalékát uralják majd.

Az elemzők az okokat főleg abban látják, hogy az új márkák jobban tudnak reagálni a helyi igényekre, és jobban eltalálják a fiatal, a technológia iránt fogékony generációk igényeit.

Az AlixPartners elemzői arra is rámutattak, hogy idén Kína válik a világ legnagyobb autóexportőrévé, és a kínai típusok egyre népszerűbbek más piacok vásárlóinak körében is. A cég szerint bár a tengerentúli piacokon nem fognak hirtelen nagyot ugrani a kínai modellek eladásai, és a tradicionális gyártók figyelmét egyelőre a Tesla innovációja által generált kihívás köti le, de fel kell készülniük arra, hogy az ázsiai ország márkái be fognak törni a hazai piacaikra isírja a CnEVPost.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.