Valószínűleg sokan nem is tudnak róla, de a belső égésű motorral szerelt járművek eladása még 2017-ben tetőzött, és azóta csökkenő trendet mutat, ezért talán érdemes lehet egy pillantást vetni a releváns adatokra. Az alábbi grafikon az autók és a haszongépjárművek globális eladási számait ábrázolja, az adatok a Gépjárműgyártók Nemzetközi Szervezetétől származnak. Ezen az ábrán azt láthatjuk, hogy a 2008-as pénzügyi válságot követően gyors emelkedésnek indultak az értékesítések, 2009 és 2017 között nem kevesebb, mint 46%-os növekedésnek örvendhetett a gépjárműgyártás. Egyszer azonban minden jónak vége szakad: 2018-ban Kínában és több más fejlődő országban gyengülni kezdett a kereslet, ami az eladások enyhe csökkenését eredményezte. Ekkor robbant be a pandémia és a chiphiány, további komoly visszaesést okozva a már egyébként is gyengélkedő iparág számára. 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 Ezzel a párhuzamosan a tisztán elektromos autók eladásai szinte minden évben kétszámjegyű, gyakran 50% feletti növekedést produkáltak. Ezt ábrázolja a Nemzetközi Energiaügynökség grafikonja, amelyen csak a tisztán elektromos személygépkocsik szerepelnek. 2017-ben még kevesebb mint egymillió villanyautó talált gazdára a világban, tavaly ez a szám már meghaladta a 7 milliót is. A villanyautók globális eladási számai. Kép: Nemzetközi Energiaügynökség. Ha ezt a két trendet egyetlen grafikonra helyezzük, akkor valahogy így fog kinézni a végeredmény: A belsőégésű motorok eladása az első években ugyan még nem az elektromos járművek miatt kezdett csökkenni, az új hajtáslánc azonban a gyors növekedésének köszönhetően mostanra már akkora szeletet hasított ki magának a piacból, hogy többé bizonyosan nem fogunk évi 80-90 milliós eladásokat látni, sőt, a technológia hamarosan a 70 milliós eladásnak is búcsút inthet. A tavalyi chiphiányos időszak során felhalmozódott rendeléseknek köszönhetően az idén persze némileg növekedni fognak az eladások, amit néhányan majd úgy próbálnak értelmezni, hogy a hagyományos autók iránti kereslet továbbra sem lankad, és mondjanak bármit a „sötétzöldek", a dugattyús motor még nagyon sokáig meghatározó tényező marad a piacon. Ez azonban csak optikai illúzió. Aki a hosszú idősoros adatokra néz, láthatja, hogy az aranykor már véget ért. A trend egyértelműen és töretlenül lefelé mutat, minden más csak zaj. Ezért fog összeomlani a hagyományos autók gyártása 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!