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 Az elmúlt hetekben a legnagyobb európai autógyártók már mind megosztották, hogyan sikerült a 2023-as pénzügyi évük. A tavalyi jó eredmények mellett a legtöbb elemző, és az autógyártók egy részének prognózisa is arra figyelmeztet ugyanakkor, hogy az árazási erőfölénynek idén vége szakad. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a 2023-as adatokról. BMW Csoport A BMW 2023-ban 2,25 millió személyautót adott el saját logójával (+7,2%), de a konszern 295 ezer MINI-t (+0,8%) és 6 ezer Rolls-Royce luxusautót (+0,2%) is átadott vevőinek. Mindemellett 209 ezer motorkerékpárt is értékesítettek a kék-fehér emblémával (+3%). Ahogy azt már január közepén megírtuk, a konszern villanyautó-eladásai 74 százalékkal 376 ezer darabra emelkedtek. Forrás: BMW A vállalat ezzel összesen 155,5 milliárd euró bevételt ért el – ebben egyébként 36 milliárddal benne van a csoport pénzügyi szolgáltatója is. Adózott eredményük 12,1 milliárd euró nyereség lett, ami 34,5 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. Ehhez persze érdemes megjegyezni, hogy a visszaesés részben könyveléstechnikai okok miatt látványos, a tavalyelőtti év eredményét ugyanis felfújta egy kínai leányvállalatuk beolvasztása. A csoport EBTI-ben számolt adózás és kamatok előtti profitrátája 11,9%-ra jött ki. Az elemzők egy fanyalogni valót találtak csak a vállalat számain, mégpedig a negyedik negyedév profitrátáját, amit jobbra vártak. Állítólag ezen már látszik, hogy az ellátási lánc válsága alatt felhalmozódott rendelésállomány kezd kifutni, és idén jobban meg kell majd harcolni a vevőkért. 2023 végén a BMW 17,3 milliárd euró készpénztartalékkal rendelkezett. Ismét nagyot emelkedtek a BMW villanyautó-eladásai Mercedes-Benz Csoport A stuttgarti riválisok a következők az ABC sorrendben – január közepén már az ő esetükben is beszámoltunk a tavalyi eladási adatokról. A végleges jelentés ettől csak minimálisan tér el, 241 autóval és furgonnal adtak el többet, mint korábban becsülték, így 2.491.841 lett a végső adat, ami csak 0,15 százalékkal jobb, mint a 2022-es eladási szám. A német vállalat tavaly 240.600 elektromos személy- (+61%), illetve 22.700 (+51%) kisteherautót adott el. A Mercedes-Benz Csoport tavaly 153,2 milliárd eurós árbevételre tett szert (+2,1%), adózott eredménye pedig 14,53 milliárd (-1,9%) lett. Az EBIT adatokat nézve jól látszik, hogy a személyautós üzletág adózás és kamatok előtti nyeresége jelentősebben, 13 százalékkal csökkent. Nem nagyon dicsekedhet a cég Mobility nevű pénzügyi, lízingekkel és biztosításokkal foglalkozó üzletága sem, amely 46 százalékos EBIT csökkenést produkált. Az eredményeket a kisteherautók mentették meg, ahol 65 százalékkal, 3,1 milliárdra nőtt az adózás és kamatok előtti eredmény. 2023-ban a csoport EBIT profitrátája 12,8% volt, készpénztartalékuk pedig 16 milliárd eurót tett ki. A villanyautók növekedése dobja fel a Mercedes-Benz stagnáló eladásait Renault Csoport A francia autógyártó tavaly 9 százalékkal több, 2,235 millió autót adott el – ebben benne vannak a Dacia és az Alpine számai is. A román leányvállalat szerepét mi sem mutatja jobban, mint hogy mostanra már a teljes csoport eladásainak 29 százalékát a Daciák teszik ki. Forrás: Renault Természetesen a vállalat leginkább Európában erős, itt van igazán jelen, az eladások 70 százaléka származik kontinensünkről. 580 ezer autót azért eladtak a Közel-Keleten, Afrikában és Dél-Amerikában is, de Ázsiából már-már visszavonult a gyártó, 47 százalékkal kevesebb, 88 ezer autót adtak itt el. A vállalat 2023 végén 2,5 hónapnyi rendelésállománnyal rendelkezett, a 480 ezer körüli darabszám egyébként nem a csúcs, tavaly márciusban ennél még 100 ezerrel több teljesítetlen megrendelésük volt. Hogy a Renault 2023-ban összesen hány tisztán elektromos autót adott el, azt így konkrétan nem árulták el, de annyit tudunk, hogy az elektrifikált (BEV, HEV, PHEV) modellek eladásai a francia márkánál 228 ezerről 270 ezerre, ezen belül pedig a hibrideké 117 ezerről 185 ezerre nőttek. Ezek alapján 111 ezerről 85 ezerre csökkent a nem sima hibrid, de elektrifikált autók száma, de ebben valószínűleg a plug-in hibridek is benne vannak. Forrás: Renault A vállalat tavaly 52,3 milliárd euró árbevétel mellett (+13,1%) 2,3 milliárdos adózott eredményt ért el, ami különösen a 2022-es év 700 milliós vesztesége után számít jó eredmények. A Renault EBIT eredménye 2,49 milliárd euró, adózás és kamatok előtti profitrátája pedig ennek megfelelően 4,7% volt. Készpénztartalékukat az autós üzletág kapcsán tették közzé, ez 17,6 milliárd euró volt. Stellantis A Stellantis-t meg sem próbáljuk egy országhoz kötni, hiszen a holland székhelyű vállalat amerikai, francia és olasz márkák birtokosa. A három éve alapított konglomerátum 14 márkanév alatt 6,2 millió autót adott el tavaly (+7%). A vállalat a villanyautó-eladások kapcsán csak annyit árult el, hogy azok 21 százalékkal növekedtek tavaly, de hogy ez pontosan hány tisztán elektromos autót jelentett, azt nem mondták meg. Megosztottak viszont egy érdekes statisztikát is raktárkészleteikről, eszerint az év végén 331 ezer legyártott autójuk várt vevőre, de ehhez még hozzájön 1,13 millió darab a független kereskedésekben. Így összesen 1,459 millió Stellantis, azaz közel 86 napnyi értékesítésnek megfelelő raktárkészletük volt. Egy év alatt 35 százalékkal nőtt a legyártott, de még eladatlan autók száma, de a helyzet sokkal jobb, mint 2019 végén, amikor 1,75 millió jármű állt az előd PSA és FCA kereskedéseknél. A Stellantis összes üzletága együttesen 189,5 milliárdos árbevételre tett szert (+6%), adózott eredményük pedig 18,6 milliárd euró lett (+11%). A cég EBIT eredménye 22,4 milliárd euró, és ebből számolt profitrátája 11,8 százalék volt. A cég készpénztartaléka 2023 végén 43,7 milliárd eurót tett ki. Volkswagen Csoport A Volkswagen csoport a világ második legnagyobb autó-, és negyedik legnagyobb villanyautó-gyártója, és így egyben a legnagyobb európai autógyártó is. Tavaly 771 ezer tisztán elektromos járművet adtak el (+35%) – ebből a személyautók részét 743 ezerre tesszük (+30%) korábbi cikkünk alapján. A vállalat tavaly egyébként 9,24 millióra növelte az eladott autók számát (+11,8%) – a teljes értékesítés valamivel több, 9,36 millió volt, a különbözetet valószínűleg a kereskedésekbe kiszállított, de még el nem adott autók teszik ki. A Volkswagen csoport 2023-ban 322 milliárd euróra javította árbevételét (+15%), adózott nyereségük pedig 17,9 milliárd euro lett (+13%). A vállalat EBIT eredménye 22,2 milliárd euró lett (-3%), az ebből számolt profitráta pedig 6,9 százalékot mutat (-1,3 százalékpont). A csoport egyébként alapvetően három üzletágra osztja autógyártását, és ezek mindegyike növelte árbevételét, de működési eredményük nem igazán javult. A CARIAD szoftvervállalat üzemeltetése 2,4 milliárd, a PowerCo akkufejlesztő és gyártó üzletág pedig 400 milliós mínuszt termelt. A vállalat készpénzállománya a tavalyi év végén 43,4 milliárd euró volt. Címlapkép: Pexels Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!