Xlinks – gigantikus hibrid erőmű biztosíthat tiszta energiát a briteknek

A brit Xlinks nevű cég egy 10,5 GW-os nap- és szélerőműből, valamint akkumulátoros energiatárolóból álló hibrid erőművet tervez felépíteni Marokkó déli részén. A létesítmény egy 3800 km hosszú és 3,6 GW kapacitású tengeralatti kábelen keresztül közvetlen összeköttetésben lesz Nyugat-Angliával.

Az Xlinks számításai szerint az erőmű napi átlagban több, mint 20 órán keresztül lesz képes 3,6 GW áram biztosítására, más szóval az átviteli kapacitás kihasználtsága körülbelül 85%-os lesz, ami már a fosszilis erőművek rendelkezésre állásával vetekszik. Ez több tényezőnek köszönhető.

A marokkói napsütéses órák száma magasabb az európainál – még decemberben is napi 10 órán át van világos – az erőmű pedig a napkövetős tartószerkezetnek köszönhetően a reggeli és az esti órákban is maximalizálni fogja a termelését. A sivatagi szél meglehetősen konzisztensen szokott fújni, különösen az esti órákban, ami jól kiegészíti a naperőművek működését. A helyi szélerőművek rendelkezésre állása 55%-os, szemben az angliai tengeri szélfarmok 40-%-ával. A 7 GW-os napelemes, és 3,5 GW-os szélturbinás kapacitás termelésének kiegyenlítéséről egy 5 GW/20 GWh-s akkumulátortelep fog gondoskodni. Mindezeken felül a túlkapacitások kiépítése segít lehetővé tenni a meglehetősen konzisztens áramellátást.

A beruházás 2 fázisban 2027-ig, illetve 2029-ig fog megvalósulni, a marokkói engedélyeztetési eljárás már megkezdődött, a Devon megyében létesítendő csatlakozási pontról pedig megegyezés született a brit hálózatirányítóval. Elkészültét követően az erőmű körülbelül 7 millió háztartást lesz képes ellátni, és a brit áramfogyasztás 8%-át fogja tudni fedezni.

Kép: Xlinks

A világrekord hosszúságú kábeleket az Xlinks saját maga fogja legyártani, egy Skóciában létesítendő üzemben, ahol 2024-ben indulhat be a termelés. A világ jelenlegi leghosszabb nagyfeszültségű távvezetéke Kínában található, 3300 km hosszúságú, és 12 GW teljesítményű.

A vállalat a tervei szerint 48 GBP/MWh áron fogja értékesíteni az áramot, ami így körülbelül fele annyiba kerül, mint a jelenleg még építés alatt álló Hinkley Point C atomerőmű számára garantált 92 GBP/MWh-s ár. És ha már az atomerőművek kerültek szóba, említsük meg, hogy 2030 előtt várhatóan négy brit atomerőmű fog bezárni: Hinkley Point B, Hunterston B, Hartlepool és Heysham 1. Az Xlink projektjének várható éves termelése 26 TWh fölött lesz, ami nagyjából ugyanannyi, mint a bezárásra váró négy atomerőműé.

Mindinkább meghaladottá válik tehát az az álláspont, amely szerint alaperőművek nem válthatóak ki időjárásfüggő megújulókkal, vagy ha megpróbálnánk, megfizethetetlenül drága volna, ennek nyomán pedig világszerte egyre több hasonló, hibrid megoldásokra épülő projekt indul. Az egyik indiai beruházásról mi is beszámoltunk egy korábbi cikkünkben.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.