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
auto
2024. 09. 17. kedd

Otthoni akkumulátorként is működhetnek a Teslák?

Úgy néz ki, hogy a V2x azaz a villanyautók kétirányú töltésének képessége egyre fontosabb pont lesz a felszereltségi listákon, és néhol már a frissen bejelentett olcsó villanyautók specifikáció közötti is feltűnik. Így egyre nagyobb a nyomás a világ legnagyobb villanyautó-gyártóján, hogy lépjen valamit a témában.

Nem kizárt, hogy ez a lépés már előkészítés alatt áll, és amúgy teslásan, utólag is sokan megkapják majd egy frissítéssel.

Pletykák helyett kipróbálták

Régóta pletykálják, hogy az újabb gyártású Teslák hardveresen már képesek lennének a V2x szolgáltatásra, azaz arra, hogy autónkkal külső eszközöket, a házunkat, vagy akár az elektromos hálózatot is ellássuk energiával, ha erre szükség van, vagy anyagilag megéri nekünk.

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

Az ismert Tesla kódfejtő Greentheonly is talált már erre utaló kódsorokat az autógyártó szoftverében, ám mostanáig csak egyetlen típus, a Cybertruck tudja ezt a partitrükköt.

Most egy német, a kétirányú töltéssel foglalkozó cég az AmbiBox műszaki igazgatója számolt be arról X-en, hogy berendezésükkel sikeresen rávettek egy Tesla Model Y-t, hogy 10 kW teljesítménnyel töltsön külső eszközöket, és tesztelték a V2G és V2H képességeket.

Így egyre valószínűbb, hogy előbb-utóbb több Tesla modell is kínálja majd ezt a szolgáltatást.

Mielőtt azonban az otthoni napelemmel is rendelkező Tesla tulajdonosok felmásznának a villanypóznára és elvágnák a szolgáltató betápját (ne tegyék, mert megsülnek), érdemes észben tartani pár nem lényegtelen részletkérdést.

Először is, nem tudjuk, hogy mikori gyártástól képesek a Tesla Európában kapható modelljei erre a funkcióra. Nem kizárt, hogy ezt nem tudja az összes Model 3 és Y, pláne régi Model S és X, és csak egy bizonyos évjárattól van bennük a megfelelő hardver.

Másodszor, itt most DC töltésről beszélünk, azaz ehhez kell még majd a tulajdonos oldalán egy inverter, ami AC-t csinál belőle, mint például a fenti cég BiDi Wallboxa, vagy a Tesla egy saját megoldása. Az Amerikában a Cybertruck kapcsán bevezetett Powershare fantázianevű V2x szolgáltatáshoz például kell a Tesla legújabb saját fali töltője, illetve szintén a legfrissebb v3-as generációjú Tesla Gateway, amely a kommunikációért felel.

Így most ezt a régi pletykát már inkább 60-70 százalékban valós értesülésnek gondolnánk, de ehhez valószínűleg nem lesz elég csak simán egy mezei szoftverfrissítés.

Kai Fieber, az AmbiBox szakembere azt is megosztotta, hogy olyan pletykákat hall, miszerint a Tesla harmadik generációs otthoni Powerwall akkuja frissíthető lesz egy olyan funkcióval, amellyel közvetlenül is képes lesz a gyártó már jelenleg az utakon futó autóinak aksijaival kiegészíteni saját akkukapacitását.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZvbHRpZS1lbGVrcmF1dG8tMjAyNC0wOS0wMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZvbHRpZS1lbGVrcmF1dG8tMjAyNC0wOS0wMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.