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
auto
2024. 12. 03. kedd
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

Szeptemberben tovább folytatódott a negatív trend az elektromos kisáruszállítók piacán, ugyanis, az állami támogatás ellenére 12 százalékkal kevesebb fogyott ezekből, mint egy évvel korábban – derül ki a Datahouse adataiból.

Persze még ez a megfogalmazás is kozmetikázza a szomorú tényt, hogy mindössze 67 darab autóról beszélünk.

Kiderült, mekkorát estek a plug-in hibridek a zöld rendszám elvétele után

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1jdXRvdXQxJnV0bV9jYW1wYWlnbj1ldjN2aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1faWQ9ZXYzIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy5raWEuY29tL2h1L21vZGVsbGVrL2V2My9iZW11dGF0by8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWN1dG91dDEmdXRtX2NhbXBhaWduPWV2M3ZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9pZD1ldjMnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2tpYS12aWxsYW55YXV0b3Nvay1jdXRvdXQtMDEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9raWEtdmlsbGFueWF1dG9zb2stY3V0b3V0LTAxLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Típusok

2024 szeptemberében tehát csak 67 új elektromos kishaszongépjármű került forgalomba hazánkban, ami még az augusztusi eredményt is alulmúlta, 2023 azonos időszakánál pedig 12 százalékkal volt kevesebb.

Tíz darab sem kellett az első helyhez, amelyen a Cenntro Logistar 100 és a Dacia Spring osztozott. 9-9 darabbal a BYD ETP3, a Ford Transit és a Mercedes Vito tolakodtak a dobogó legalsó fokán.

# Típus 2024. szeptember 2024. január-szeptember
1-2 CENNTRO LOGISTAR 100 9 34
1-2 DACIA SPRING VAN 9 104
3-5 BYD ETP3 6 56
3-5 FORD TRANSIT 6 139
3-5 MERCEDES VITO 6 80
6-7 CENNTRO LOGISTAR 200 5 14
6-7 VOLKSWAGEN ID.BUZZ CARGO 5 57
8-9 CITROEN BERLINGO 3 20
8-9 MERCEDES SPRINTER 3 49
10-14 CENNTRO LOGISTAR 260 2 8
10-14 CITROEN JUMPER 2 6
10-14 GOUPIL G4 2 5
10-14 OPEL MOVANO 2 2
10-14 TOYOTA PROACE CITY 2 68
15-19 FORD TRANSIT CUSTOM 1 1
15-19 NISSAN TOWNSTAR 1 39
15-19 OPEL COMBO 1 27
15-19 OPEL VIVARO 1 61
15-19 PEUGEOT PARTNER 1 14
Egyéb: 0 165
Összesen: 67 949

Éves összesítésben persze még mindig közel 100 százalékos növekedésnek felel meg a kilenc hónap alatt átadott 949 elektromos kishaszongépjármű, de ez a menetelés kifulladni látszik és egyelőre nem tiszta, hogy csak valami nagyobb szállítmányra várunk, vagy még az állami támogatás sem elég vonzó a vállalkozásoknak. Pedig a kishaszongépjárművek esetén kedvezőbb is a vásárlás (ÁFA visszaigénylés), mint a személyautóknál.

Szerkesztőségünk továbbra is úgy látja, hogy indokolatlanul drágák az elektromos áruszállítók, az olló jóval nagyobb a hajtásláncok között, mint a személyautóknál és erre nehéz racionális magyarázatot találni.

# Típus 2024. január-szeptember Változás
1 FORD TRANSIT 139 93%
2 DACIA SPRING 104 131%
3 MERCEDES CITAN 83 453%
4 MERCEDES VITO 80 371%
5 TOYOTA PROACE CITY 68 209%
6 OPEL VIVARO 61 74%
7 VOLKSWAGEN ID.BUZZ CARGO 57 97%
8 BYD ETP3 56
9 MERCEDES SPRINTER 49 -36%
10 NISSAN TOWNSTAR 39 30%
11 CENNTRO LOGISTAR 100 34 580%
12 OPEL COMBO 27 -25%
13 PEUGEOT EXPERT 25 108%
14 TOYOTA PROACE 21 0%
15 CITROEN BERLINGO 20 150%
16-17 PEUGEOT PARTNER 14 40%
16-17 CENNTRO LOGISTAR 200 14 250%
18 GOUPIL G6 9 80%
19-20 CENNTRO LOGISTAR 260 8 14%
19-20 VOLKSWAGEN CRAFTER 8 33%
Egyéb: 33
Összesen: 949 99%

Idén eddig a Ford Transit, a Dacia Spring és a Mercedes Citan voltak a legnépszerűbbek, de a Vito sincs sokkal lemaradva. A Mecedes Sprinter és az Opel Combo tűnnek eddig csak nagy vesztesnek az összesítésben, ezek eladásai csökkentek, miközben a piac egésze duplázódott.

Márkák

A márkák versenyét szeptemberben a Cenntro nyerte, amely egyébként egy parányi szereplő a globális piacon, az idei első félévben például az amerikai tőzsdén jegyzett cég mindössze 11,7 millió dolláros bevételt termelt, ráadásul 18,5 milliós veszteséget jelentett. Itthon viszont biztosan sokat számít, hogy a Logistar 100 állami támogatással már nettó kétmillióért elvihető.

A Mercedes-Benz és a Dacia szerezték meg a dobogó másik két fokát.

# Márka 2024. szeptember 2024. január-szeptember
1 CENNTRO 16 56
2-3 MERCEDES 9 212
2-3 DACIA 9 104
4 FORD 7 140
5 BYD 6 56
6-7 CITROEN 5 34
6-7 VOLKSWAGEN 5 65
8 OPEL 4 90
9-10 TOYOTA 2 89
9-10 GOUPIL 2 14
11-12 NISSAN 1 39
11-12 PEUGEOT 1 41
13 RENAULT 0 7
Egyéb 0 2
Összesen: 67 949

A márkák éves összesítésében továbbra is a Mercedes az első, amely 96 százalékkal több autót adott el hazánkban, mint 2023 első három negyedévében.

A Ford jelentősen lemaradva, de stabilan a második (+94%), a Dacia pedig száz fölötti darabszámmal és egyetlen elektromos járművel a harmadik (+131%)

A Renault és a Fiat bukták eddig idén a legtöbbet a magyar piacon.

# Márka 2024. január-szeptember Változás
1 MERCEDES 212 96%
2 FORD 140 94%
3 DACIA 104 131%
4 OPEL 90 27%
5 TOYOTA 89 305%
6 VOLKSWAGEN 65 86%
7-8 CENNTRO 56 155%
7-8 BYD 56
9 PEUGEOT 41 86%
10 NISSAN 39 30%
11 CITROEN 34 162%
12 GOUPIL 14 0%
13 RENAULT 7 -42%
14-15 ADDAX 1
14-15 VICTORY 1
16 FIAT 0 -100%
Egyéb 0
Összesen: 949 99%

Csoportszinten is a Mercié a dobogó legfelső foka, de a sok kisebb márka eladásait összeadva a Stellantis megszerezte az ezüstöt a harmadik Ford előtt. A névadó márka nehézségei ellenére a Dacia eladásai a negyedik helyre emelték a Renault Csoportot, a Toyota pedig a Stellantis által gyártott termékeknek köszönheti az ötödik pozíciót.

Így, ha platformok szintjén nézzük az eladásokat, a Stellantis gyáraiból került ki a legtöbb elektromos kisáruszállító.

# Cégcsoport 2024. január-szeptember Változás
1 MERCEDES-BENZ VANS 212 96%
2 STELLANTIS 165 42%
3 FORD 140 94%
4 RENAULT GROUP 111 95%
5 TOYOTA 89 305%
6 VOLKSWAGEN GROUP 65 86%
7-8 BYD 56
7-8 CENNTRO 56 155%
9 NISSAN 39 30%
10 GOUPIL 14 0%
11 ADDAX 1
12 VICTORY 1  –
Egyéb: 0
Összesen: 949 99

Hajtáslánc

Az első három negyedévében 18.393 új kishaszongépjárművet adtak el hazánkban, amelyek 5,2 százaléka, 949 darab volt tisztán elektromos. Éves szinten 20 százalékkal nőtt a kisáruszállítók piaca, és a 3000 darab körüli növekedés 15 százaléka származott az elektromos járművek darabszámának duplázódásából.

Ha csak szeptember hónapot nézzük, akkor 6 százalékot nőtt a piac, miközben 12 százalékot csökkent az elektromos járművek eladása.

A hajtásláncok versenyét egyértelműen a dízel dominálja, amely a piac több mint 92 százalékát teszi ki. A benzinesek száma 42 százalékkal, immár 500 darab alá csökkent az éves listán, a hibridek 30 darabbal továbbra is kerekítési hibának számítottak és az egyéb alternatív megoldások is csak 48 darabbal jeleskedtek.

Így a 949 darab elektromos kishaszongépjármű a piac második legnépszerűbb hajtási formáját reprezentálta, ám még így is tizennyolcszor több dízel fogyott, mint villanyautó.

Az augusztusi eladási adatokat ebben a cikkünkben tettük közzé:

Harmatgyenge számokat produkáltak az elektromos furgonok augusztusban

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.