PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Eddig közel 500 gigawattórányi akkugyártó kapacitás bukott be Európában

üzlet
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

2023-ban a battery-news.de szakportál gyűjtése alapján mutattuk be, hogyan állnak az európai akkumulátorgyártásra vonatkozó tervek. Két évvel ezelőtt még azt írtuk, hogy az évtized végéig várhatóan megvalósuló beruházásokkal együtt 1900 GWh-ra fog nőni az európai gyártókapacitás, amiből Magyarország 217,3 GWh-t mondhat magáénak.

Az azóta eltelt időben azonban sok víz folyt le a Dunán. Először az „inflációcsökkentő törvény” hatására kezdtek el egyes beruházások Amerikába vándorolni, majd pedig az elektromos autók iránti kereslet növekedésének megtorpanása és a Kínában kiépült gyártói túlkapacitások, illetve ezek együttes árleszorító hatása miatt vált üzletileg életképtelenné több projekt is.

A német szakportál adatai szerint a tavalyi év végén a meglévő, az építés alatt álló és a tervezett európai cellagyártó kapacitások 1424 GWh-ra csökkentek.

Ez az 500 GWh-s visszaesés az egyes országokat nagyon eltérően érintette, néhány helyen csökkentek, máshol pedig növekedtek a gyártókapacitások.

Ország 2023 január 2024 december változás
Magyarország 217,3 GWh 215,3 GWh – 2 GWh
Franciaország 121,5 GWh 198 GWh + 76,5 GWh
Spanyolország 100 GWh 170 GWh + 70 GWh
Egyesült Királyság 105 GWh 135 GWh + 30 GWh
Németország 545,5 GWh 127 GWh – 418,5 GWh
Lengyelország 115 GWh 115 GWh
Svédország 110 GWh 110 GWh
Norvégia 125 GWh 82 GWh – 43 GWh
Szerbia 48 GWh 80 GWh + 32 GWh
Finnország 60 GWh + 60 GWh
Szlovákia 10 GWh 50 GWh + 40 GWh
Portugália 45 GWh 45 GWh
Olaszország 118 GWh 8 GWh – 110 GWh
Svájc 7,6 GWh 7,6 GWh
Csehország 15 GWh 15 GWh
Oroszország 12 GWh – 12 GWh
Belgium 3 GWh – 3 GWh
Hollandia 1 GWh – 1 GWh
Ismeretlen célország 240 GWh 20 GWh -220 GWh
Összesen 1938,9 GWh 1437,9 GWh – 501 GWh

A legnagyobb növekedést Franciaország könyvelhette el, ahol két év alatt bő 76 GWh-val ugrott meg a 2030-ig tervezett cellagyártó-kapacitás. Ez legnagyobb részben a Prologium beruházásának köszönhető, a tajvani székhelyű vállalat ugyanis Dunkerque városában építi fel a szilárdtest-akkumulátorokat gyártó, 48 GWh-s kapacitású üzemét. A második legnagyobb növekedést Spanyolország mondhatja magáénak 70 GWh-val – többek között a Stellantis és a CATL zaragozai beruházásának köszönhetően. A harmadik helyre futott be Finnország, amely két éve még nem is szerepelt a listán, azóta viszont egy 60 GWh-s üzem építését jelentették be.

A legnagyobb csökkenést – 418,5 GWh-val – Németország szenvedte el. A Northvolt csődje és a Tesla döntése, miszerint az inflációcsökkentő törvény által nyújtott támogatások miatt Berlin helyett inkább Amerikába viszi a gyártást, komoly csapást jelentett a német akkumulátoriparnak. Olaszországban 110 GWh-val csökkentek a tervezett kapacitások, miután az Italvolt a hazai pálya helyett inkább az Egyesült Arab Emírségeket választotta gyártóbázisául a finanszírozási nehézségekre és bürokráciára hivatkozva. A harmadik legnagyobb visszaesést Norvégia könyvelhette el 43 GWh-val.

A legnagyobb nominális csökkenés azonban nem egy országban, hanem a konkrét helyszínnel nem rendelkező beruházások esetében történt. Ezek nagyobb része egyébként is inkább csak „ködös terv” volt, mintsem konkrét projekt, így nem csoda, hogy elsőként hullottak ki a rostán, amint kedvezőtlenebbé vált az üzleti környezet.

Magyarországon érdemi változás nem történt. Az időközben nehéz helyzetbe került SK visszafogta beruházási terveit, ám ezt ellensúlyozta, hogy az EVE Debrecenben egy 28 GWh-s üzemet tervez felhúzni. Nagy kérdés azonban, hogy mi lesz az SK-val, egyes pletykák szerint ugyanis a komáromi gyárukat bezárás fenyegeti.

Európa jelenleg mintegy 200 GWh éves cellagyártási kapacitással rendelkezik, amelyet elsősorban olyan jól bejáratott vállalatok uralnak, mint az LG Energy Solution, az SK On, a Samsung SDI, vagy a CATL. Eközben az európai startupok legtöbbjének komoly kihívásokkal kell szembenéznie, többek között a finanszírozás, a know-how és a szakemberek megszerzése, valamint a technológiai fejlesztések terén. Vannak azonban kivételek, ez egyik ígéretes példa az ElevenEs, egy LFP cellákat gyártó szerbiai vállalat, amely folyamatosan növeli kapacitásait.

Bizonyára lesznek majd még olyan beruházások, amelyek menet közben el fognak vérezni, ugyanakkor az európai gyártókapacitások tovább fognak növekedni, mivel a meglévő gyárak csupán 2-3 millió elektromos autó számára elegendő akkumulátort képesek legyártani, miközben a helyhez kötött energiatárolás is egyre növekvő keresletet támaszt az akkumulátorok iránt.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.