PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldi1yYW5nZS9rYW1wYW55Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXZyYW5nZSIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldi1yYW5nZS9rYW1wYW55Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXZyYW5nZScsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIva2lhLWV2LXJhbmdlLTYwMHg1MDAtMDIyNi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2tpYS1ldi1yYW5nZS0xMzAweDYwMC0wMjI2LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIva2lhLWV2LXJhbmdlLTEzMDB4NjAwLTAyMjYucG5nIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= A Volvo legutóbbi nagy dobása az EX30 volt, amely ugyan nem tökéletes autó, de a csinos kis SUV-nak elég sok jó tulajdonsága volt ahhoz, hogy tavaly egy csapásra Európa harmadik legnépszerűbb villanyautója legyen. A márka legkisebb és legolcsóbb villanyautója után most a spektrum másik végén tették le a névjegyüket a svédek, és ehhez olyan specifikációkat hoztak, ami gyakorlatilag mindenből az elérhető legmagasabb színvonalat képviseli. Csatahajó A Volvo ES90 egy igazi, tradicionális nagy, ötajtós személyautó, tekintélyt parancsoló, kereken öt méteres hosszal, három méter feletti tengelytávval, kétméteres szélességgel és másfél méteres magassággal. Az autó formája ennek megfelelően lapos, áramvonalas és profilból kifejezetten sportos – főleg a kocsi fara kelti az utóbbi hatást. Bár a 0,25-ös légellenállás (a kemény magnak: közegellenállási együttható) a cég szerint a legalacsonyabb a Volvo Cars történetében, azért a szedánpiacot nézve nem kiemelkedő, az ebből a szempontból éllovas hasonló villanyautók (Hyundai Ioniq 6, Lucid Air, Mercedes-Benz EQS, Tesla Model S) 0,21 alatt vannak. Volvo ES90 Méretek Hossz (mm) 5000 Tengelytáv (mm) 3102 Szélesség (behajtott /nyitott tükrökkel, mm) 1942 / 2120 Magasság (mm) 1546 Csomagtartó (alap / lehajtott ülésekkel, liter) 424 / 1256 Első csomagtartó (liter) 22 Saját tömeg (kg) 2366 – 2553 Persze ez csak egy paraméter és talán nem is a leglényegesebb, hiszen a 700 kilométeres WLTP hatótáv így is hozza a kategóriában elvárt értéket – igaz, ehhez a magasabb szintű konfigurációban egy 106 kWh-s akkupakk kellett. A nagy test, nagy akku kombinációja 2,3-2,5 tonnát eredményez, itt már semmi nem ment meg a tervezett budapesti emelt parkolási díjtól, de talán a 30 milliós árkategóriában erre kevésbé érzékenyek a vevők. Jim Rowan a Volvo Cars CEO-ja és az új ES90. Ami a specifikációkból elsőre feltűnik, az a kocsi méreteihez képest viszonylag szerény 424 literes hátsó csomagtér, ami nem annyira tragikus, mint a hasonló méretű Mazda 6e 330 literje, de a hatékonyság és a kecses forma jegyében lecsapott hátsó szélvédő ennyit enged. A tér egyébként jól pakolhatónak tűnik, de a kárpit alatt plusz rekeszt nem találtam. Az első csomagtartó 22 literes. A stockholmi bemutatón csak rövid időnk volt ismerkedni az autóval, de természetesen az rögtön kiderült, hogy a beltér tágas, kényelmes, a 180 centis magasságomhoz beállított első ülés mögött még rengeteg hely volt. Akik szeretik a skandináv formatervezést, azok nem fognak csalódni, a ma már szinte kötelező panoráma napfénytető pedig tovább növeli az amúgy sem kis térérzetet, különösen azoknak, akik hátul ülnek. Utóbbin egyébként elektrokromatikusan árnyékolható, azaz gombnyomásra besötétedik. Az utastér anyaghasználatára panasz nem lehet. A hátsó ülések támlájának szöge még elektromosan állítható, a kijelzők kontrasztosak, a grafika letisztult, áttekinthető, az utastér remekül kiszűrte a sok újságíró zsizsegését és a helyszín aláfestő zenéjét is. Így elsőre csak egy negatívnak mondható benyomást szereztem, ez pedig a hátsó ajtókba épített könyöktámaszt érinti, ami borzasztó keskeny, nem a legkényelmesebb megoldás. A vezetőülésbe ülve is nagyon gusztusos környezet fogadott, az ülés pedig kényelmesnek tűnt, de nyilván ezt majd inkább több száz kilométer után lehet megállapítani. A kormány gombjairól jó és rossz híreim is vannak: igen, zongoralakkos, de nem érintőbillentyűs, hanem több irányba billenő felületet kapunk a főbb funkciókhoz. A biztonság terén a Volvo egy különösen magas szilárdságú utascelláról beszél és bár az utóbbi években – szerencsére – a legtöbb nagy márka felnőtt a svédek mellé ebben a tekintetben, van akkora neve ezen a téren a gyártónak, hogy mi már a hivatalos EuroNCAP tesztek előtt is elhisszük nekik, hogy megvéd a (kínai gyártású) svéd acél. A cég a 70-es évek óta több mint 50.000 valós baleset adatait dolgozta fel és erre a tapasztaltra hagyatkozik az autók tervezésekor. És persze a skandináv gyökerek miatt nem lepődünk meg azon sem, hogy az ES90 újrahasznosított alumíniumot (29%) és acélt (18%), valamint újrahasznosított polimereket és természetes anyagokat (16%) használ. Másra nem is számítottunk. Mindent bele A Volvo tényleg a csúcskategóriába, zászlóshajónak szánja a modellt. A típus a Polestar 3, valamint természetesen a Volvo EX90 rokona és Kínában készül, de érdekesség, hogy itt nem egy Geely platform átvételéről van szó, éppen ellenkezőleg. Az SPA2 architektúra Volvo fejlesztése és a konszerntestvérek vették át tőlük az alapokat. A típus a márka első 800 voltos autója, ami praktikus szempontokból elsősorban rendkívül nagy teljesítményt, gyors villámtöltést ígér: 10 perc alatt 300 kilométert lehet visszatölteni, 20 perc kell a 80 százalékhoz, a töltési csúcsteljesítmény pedig elérheti a 350 kilowattot egy erre alkalmas oszlopon. Ez Taycan-verő érték. Az alacsonyabb, egymotoros változatban ehhez egy bruttó 92, nettó 88 kWh-s akkupakk jár, ami 650 kilométeres hatótávot biztosít. A két duplamotoros verzió ennél nagyobb, bruttó 106, nettó 102 kWh-val gazdálkodhat és ezzel lehetséges a már említett 700 WLTP kilométer. Ez nyilván autópályán, fix 130-nál alacsonyabb, de azért kevésnek így sem neveznénk. Volvo ES90 single MOTOR twin MOTOR twin MOTOR performance Hajtás hátsókerék hajtás kétmotoros összekrékhajtás kétmotoros összekrékhajtás Max. teljesítmény kW (LE) 245 (333) 330 (449) 500 (680) Max. nyomaték Nm 480 670 870 Gyorsulás 0-100 km/h 6,9 5,5 4,0 Végsebesség km/h 180 180 180 Fogyasztás kWh/100km vegyes 16,1 17,1 17,1 Max. hatótávolság (WLTP, km) 650 700 700 Akkumulátor kapacitása (bruttó/nettó, kWh) 92 / 88 106 / 102 106 / 102 DC 10-80%, max kW 20 perc; 300 kW 20 perc, 350 kW AC töltés 11 kW Fordulókör átmérő (m) 11,8 11,8 11,8 Max. vontatható fékezett utánfutó (kg) 1600 2000 2000 Az autó fedélzeti elektronikája sem akart lemaradni a fenti specifikációk mögött. A Volvo Cars Superset névre keresztelt rendszer lényege, hogy ez már egy ténylegesen szoftver-definiált autó, ami egy érthetetlen szakzsargon, de azt jelenti, hogy a kocsi minden rendszere folyamatosan fejlődni fog a vezeték nélküli frissítésekkel. Ez elsőre nem tűnhet túl nagy dobásnak, hiszen mindenki ezt ígéri manapság, de a gyakorlat azt mutatja, hogy a sok tucat beszállítótól összeollózott rendszerek a gyakorlatban még mindig fragmentáltak és az elméletben mindent is frissítő autót néha mégis kiintik a szervizbe egy-egy nagyobb biztonsági frissítésre, szoftveres visszahívásra. Meglátjuk, a Volvo ígérete hogyan vizsgázik a valóságban. Az infotainment rendszer Android alapú, integrált Google applikációkkal, 5G adatkapcsolattal és a kiemelkedő teljesítményű Qualcomm Snapdragon Cockpit platformon fut, így a teljesítményre valószínűleg nem lesz panasz. Mindez egy 14,5 colos kijelzőn keresztül áll a rendelkezésünkre. A Volvo rendkívül alacsony zajszintet ígér – ezt majd lemérjük, ha nálunk lesz a kocsi –, a hangrendszert pedig a Bowers & Wilkins szállította és Dolby Atmos hangzás jár hozzá. Így látatlanba ígéretes, de a világpremieren nem volt igazán alkalmunk zenét hallgatni a 100+ újságíró gyűrűjében. Az utastér levegőszűrője a PM 2.5 részecskék 95 százalékát, valamint az allergének 99,9 százalékát kizárja a kabinból. Az ES90 a vezetéstámogató rendszer terén is kiemelkedőt ígér. A rendszer alapja az Nvidia Drive AGX Orin számítógépe, amely a redundancia jegyében dupla konfigurációban kerül beszerelésre, másodpercenként 508 billió műveletre képes. Hogy ez mennyire felfoghatatlan teljesítmény, ahhoz csak annyit idéznénk fel, hogy a holdra szállást levezénylő Apollo kapszula fedélzeti irányítórendszere 100 ezer műveletet tudott másodpercenként. Ezt a számítógépet egy lidar, öt radar, hét kamera és tizenkettő ultrahangos érzékelő egészíti ki – úgyhogy csak óvatosan fotóztuk az autót. Elérhetőség, árak A Volvo ES90 Európa több országában, köztük hazánkban is rendelhető mostantól, de az első ügyfélautók csak a jövő év elején érkeznek meg. A gyártás viszont most nem a kétmotoros, hanem az egymotoros, olcsóbb változatokkal kezdődik. Változat TELJESÍTMÉNY (KW/LE) Ár (Ft) SINGLE MOTOR PLUS 245/333 29 900 000 SINGLE MOTOR ULTRA 245/333 33 330 000 Twin Motor AWD ultra 330/449 35 440 000 TWIN Motor Performance AWD Ultra 480/653 37 710 000 A fenti árak ebben a szegmensben abszolút reálisnak tűnnek, és most 3 év / 100 ezer kilométerig nem csak a teljes garancia, de a karbantartás költsége is benne van az ajánlatban. Az akkura természetesen 8 év / 160 ezer kilométer garancia jár. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!