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 A Michelin CrossClimate 2 még 2021 szeptemberében debütált az európai piacon és az elmúlt években sok tesztet nyert meg és ami legalább ennyire fontos, átalakította a négyévszakos gumikról kialakult képet. Azóta is minden négyévszakos megoldást ehhez az abroncshoz mérnek a tesztekben, ám ezekből az is kiderült, hogy mostanra a versenytársak is felzárkóztak a franciákhoz. Épp itt volt az ideje a frissítésnek. Harmadik felvonás A négyévszakos gumikról azt szoktuk mondani, hogy alapvetően téli abroncsok, amelyek bizonyos kompromisszumok árán, de nyáron is elfogadható szinten teljesítenek. A CrossClimate sorozat eredeti, 2018-as bemutatója kezdte először megkoptatni a négyévszakosokkal kapcsolatos beidegződéseket, később pedig érkezett egy frissített kiadás CrossClimate+ néven is. De a második széria mutatta meg igazán, hogy ha nem is éri el egy dedikált nyári abroncs szintjét a száraz fékútban, a négyévszakos gumi ma már van annyira jó, hogy reális alternatívája a gumicserének. A CrossClimate 2 ráadásul meglehetősen takarékos gumi is lett, saját tesztünkben például megverte fogyasztásban a francia cég saját nyári sportgumiját – persze ez azért nem teljesen fair összehasonlítás. Elbukott a hőségben a négyévszakos gumi? Az új CrossClimate 3 a napokban mutatkozott be a sajtónak, de a népszerű Tyre Reviews YouTube-csatorna már pár órát tölthetett vele az elmúlt hetekben, így elvégezhették a szokásos, független méréseiket is. Kiderült mik a valós számok a gyári marketing mögött. Jonathan Benson, a csatorna/weboldal alapítója és a videók műsorvezetője szerint a francia cég a mérések alapján pont ott erősített, ahol korábban kritikák érték. Bár a részletes összehasonlító teszt publikálása még hátra van, a megjelent videó alapján a gumi új generációja javított a vizes teljesítményén, rövidebb lett a fékút és kicsit javult az aquaplaning is, miközben megmaradt a jó száraz aszfaltos eredmény. Gyorsan tegyük hozzá, hogy a legjobb nyári prémium – általános, nem sport – gumik 100-ról 34-36 méter alatt állnak meg, aminél az új négyévszakos Michelin 2-4 méterrel rosszabb. Vízen viszont fordul a kocka, a hasonló kaliberű nyári prémium gumik 33-37 méter alatt vannak nullán, ezekre tehát alaposan ráver a négyévszakos. Forrás: Tyre Reviews, YouTube. A szubjektív benyomások terén Benson dicsérte, hogy a CrossClimate 3 mennyivel csendesebb, legalábbis kevésbé zavaró a hang frekvenciája és erezhetően kellemesebb, könnyebb, kiszámíthatóbb az autó vezethetősége vele. Téli körülmények között nem tudta kipróbálni az új abroncsot, de ez mindig is a CrossClimate sorozat erőssége volt. A Michelin megbízásából azonban a német TÜV végzett ilyen teszteket és az eredmény meglepő lett. Bár Benson azt várta, hogy a jobb vizes adatok a havas teljesítmény rovására mentek, ennek nem látszik nyoma a német szervezet által mért számokban. Forrás: Tyre Reviews, YouTube. Épp ellenkezőleg, ha kevéssel is, de itt is javultak az értékek. Itt azért érdemes észben tartani, hogy a rendkívül alacsony, 8-9 méteres fékutak arra engednek következtetni, hogy a TÜV tesztje 20-30 km/h sebességnél készülhetett, mert a téligumi tesztekben 50 km/h-nál is 20 méter feletti értékek a normálisak. Sportváltozat A premier tartogatott azonban egy meglepetést is, mivel a Michelin bemutatta a széria első sportgumiját, amit az egyszerűség kedvéért CrossClimate 3 Sportra kereszteltek. Ennek azért látták szükségét, mert egyre több ügyfelük keresi nagyobb teljesítményű autójához is az évi kétszeri gumicsere-mentes megoldást. A gumigyártó szerint a CrossClimate 3 Sporthoz új anyagokat használtak. A gumiabroncs szilárdságáért felelős övet például a Pilot Sport legújabb generációjához hasonlóan egy újfajta nejlon-aramid hibridből készítették és sikerült bizonyos áttöréseket is elérniük a keverékben. Forrás: Tyre Reviews, YouTube. Benson első tapasztalatai itt is nagyon kedvezőek voltak, a sportgumi gyakorlatilag mindenben javított az alapváltozathoz képest. Közel másfél méterrel rövidebb lett a fékút szárazon, esőben pedig 10 százalékot, három métert faragtak le a mérnökök a sima CrossClimate 3-hoz képest. Egyedül az aquaplaning romlott valamelyest. Eközben a vezethetőség és a vezetési élmény is hozta azt, amit a szakember egy sportgumitól elvár. Forrás: Tyre Reviews, YouTube. Havon vegyes kép mutatkozott. A sportváltozat még faragott is egy hajszálnyit a fékútból a TÜV mérései szerint, miközben a tapadás nagyjából azonos maradt. A tesztpályán azonban egy másodpercet kapott testvérétől– de ez is csak nagyjából egy százalékot jelent. Fogyasztás és kompromisszumok A fogyasztás meghatározó eleme a gördülési ellenállás. Forrás: Tyre Reviews, YouTube. A CrossClimate 3-nál mért 7,8 kg/t, valamit a Sport 7,6-os eredményét (a 225/40/R18-as méretben) igyekszünk eszerint kicsit kontextusba helyezni. A Tyre Reviews hasonló mérteben (225/45/R18) végzett legutóbbi nagy tesztjén a téligumik 7,4-8,6 közötti értéket produkáltak (az alacsonyabb szám a jobb), míg a 235/55 R18-as négyévszakos gumitesztjükben 7,76-9,68 közöttieket láttunk. A nyárigumik között az AutoBild egy friss tesztje 7,6-10,6 közötti adatokat mért. Ezek alapján úgy tűnhet, hogy a legújabb CrossClimate 3 sorozat ebben sem köt kompromisszumot, évszaktól függetlenül ott van a legtakarékosabb gumik között. Igazi különbség akkor látszik, ha megnézzük a kifejezetten villanyautóknak készült gumikat, mint például az egyik legtakarékosabbat a piacon, a Falken e.Ziex-et. Ez egy idei AutoBild teszten 215/55 R18 méretben 5,86 kg/t-át ért el, ami lényegesen jobb érték annál, mint amit a CrossClimate család tud. Ennek persze ára is van, vizes aszfalton a Falken 45,6 méter alatt lassult 100-ról nullára, ami jó tíz méterrel rosszabb érték, mint amit a CrossClimate 3 mutat. Szárazon persze még mindig a nyári a nyerő, négy métert ver a négyévszakos franciára. Benson az új gumit bemutató tesztjében azt is megemlíti, hogy a sportváltozat gyári barázdamélysége csak 6,1 mm, míg az alapváltozaté 7,3, így valószínűleg hamarabb el is kopik. A Michelin szerint, ha valaki eddig a Pilot Sport 5-öt használta nyáron és a Pilot Alpin 5-öt télen, akkor az új négyévszakos sportgumiból is két szett fogy el azalatt, amig a dedikált nyári és téli elkopott neki. Az új gumik hivatalosan július elsején jelennek meg, de hamarosan már elkezdenek bekerülni az árlistákba. Címlapkép: Tyre Reviews, YouTube. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!