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 Amikor a kínai autómárkák térnyerése kerül szóba, hajlamosak vagyunk mindig Európára fókuszálni. Ez persze érthető, hiszen mi itt élünk, de rajtunk kívül is vannak régiók, kontinensek a világon, és akad olyan is, amelyben már sokkal előrébb tart a kínai hódítás. Úgy hívják, hogy Latin-Amerika. Minden negyedik Dél-Amerika ugyan nem akkora (új)autó-piac, mint Európa, vagy pláne Kína, de a kicsit szélesebben vett, Latin-Amerikaként ismert régióban évente nagyjából ötmillió új személyautó talál gazdára, ami nem elhanyagolható mennyiség. A kínai autógyártók már régen, még bőven a villanyautós átállás kezdete előtt meglátták a fantáziát a világ eme szegletében, mára pedig már komoly hídfőállást építettek itt ki, nemcsak az értékesítés, de a gyártás terén is. Becslések szerint 2025-ben már a dél-amerikai újautó-piac 24 százalékát a kínai autómárkák tették ki. Ez a régió korábban egyértelműen az európai és amerikai márkák játéktere volt, a Stellantis, vagy a Renault csoport is számos nálunk is gyártott típust kínál itt. Renault Duster Ezek néha átlogózott megoldások, például a Daciákat sok helyen az ott már jól bevezetett Renault márkanéven forgalmazzák, de sajnos arról is hallani, hogy az amúgy biztonságosra tervezett európai, koreai vagy japán modelleket jelentősen megcsonkítva, olcsóbban, ám az utasokat gyengébben védő változatban árulják itt. Ismert típusnevek, nulla, vagy egyetlen csillaggal. Forrás: Latin NCAP Az utóbbi években jelentősen megnőtt azonban Kína autóexportja is a régióba. A kínai autógyártók exportja célországok szerint, 2024 első hét hónapjában. Forrás: General Administration Of Customs, CPCA, Automobility analysis via Technode.com A BYD például tavaly, közel 300 százalékos növekedést mutatva már a tizedik volt a brazil újautó-piacon, amely évi 2,5 milliós darabszámmal a legnagyobb a régióban. A tavalyi évben ráadásul a BYD Dolphin – helyi nevén Dolphin Plus – érte el a legjobb eredményt a Latin NCAP töréstesztjén – ugyanazon, ahol például a Citroën C3 helyi piacra szánt változata nulla csillagot kapott. Mexikóban, Latin-Amerika második legnagyobb piacán, a kínai SAIC-hez tartozó MG volt a nyolcadik, megelőzve a Hyundait és a Fordot, de a Chery márkái is megelőzték a SEAT-ot a listán. Argentina a dobogós még a régióban, náluk azonban a Top 10-ben még nincs Kínai márka. Nagyon jön fel viszont a BAIC, amely 240 százalékot javított 2024-ben. Alig lemaradva a negyedik legnagyobb a chilei autópiac a régióban, ahol a kínai Great Wall Motors és az MG is befért a legjobbak közé a nyolcadik és kilencedik helyen. EV-k és helyi gyártás A latin-amerikai EV-piac még viszonylag kicsi, csak az összes személyautó eladások 4 százalékát teszi ki. Ennek ellenére érdemes megnézni, ki az aki már most pozicionálja magát ebben a szegmensben. Ez nem csak a korai piacszerzés miatt fontos, de egy-egy új márka könnyen a villanyautózás szinonimájává is válhat a vásárlók fejében, ha jelentős dominanciát alakít ki. A nyugati világban láttuk már ezt a Nissan LEAF, vagy a Teslák esetében. A villanyautók és a konnektoros hibridek piaci részesedése Latin-Amerikában. Forrás: BloombergNEF A régióban legnagyobb Brazil autópiacon a például a BYD tavaly a tisztán elektromos eladásokban 70 százalékos piaci részesedést ért el. Tavaly a második a Great Wall Motors, a harmadik a Volvo, a negyedik a JAC voltak a tisztán elektromos eladásokban – ezek is kínai tulajdonban vannak. Az első európai márka a Renault, de ők is csak a tisztán elektromos piac két százalékát tudták megszerezni. Brazil villanyautó (BEV) eladások 2024. Forrás: CleanTechnica Bár Brazíliában az etanollal is működő, ún. rugalmas üzemanyagrendszerű autók magas, 80 százalék feletti aránya miatt nincs akkora nyomás a gyártókon a villanyautók népszerűsítésére, a kormányzat mentesítette az import vámok alól a tisztán elektromos hajtást, ami jelentősen meghozta a kínaiak kedvét. Argentínában a tavalyi évben 52 százalékkal nőtt a villanyautók eladása, de még mindig csak 4 százalékot tettek ki a teljes piacon. Az első helyen egy olcsó helyi márka, a Coradir végzett 40 százalékos részesedéssel, őket a Renault, a Ford és a Nissan követte a villanyautók piacán. A Coradir a szintén helyi Serohoz hasonló pár lóerős miniautókat gyárt, mint például a 6 lóerős Tito. A legnépszerűbb villanyautó tavaly a Dacia Spring volt, amit ott Renault Kwid néven forgalmaznak és összesen 144-et adtak el belőle 12 hónap alatt. Mexikóban tavaly egész évben mindössze 2041 tisztán elektromos autót adtak el, ami 1,4 százalékos részesedésnek felelt meg. Megbízható adatokat nem találtunk a márkák sorrendjéről, de a kicsit tágabb konnektorosoknál egyelőre nem érvényesült még a kínai dömping, ott a Dodge vezet a Volvo és a BMW előtt. Érdekesség, hogy kis túlzással, Costa Rica lehet Latin-Amerika Norvégiája: náluk tavaly év végén már 20 százalék körül volt a tisztán elektromos részesedés az új autók között – igaz, egy elég pici, 70 ezres piacról beszélünk. Helyi gyártás A kínai márkák azonban nem csak a villanyautókra fókuszálnak a régióban, a kulcs a kínai import mellett a helyi gyártás megkezdése volt számukra. A BYD, a Chery, a Great Wall és a JAC is gyárakat épít, vagy épített Mexikóban, Ecuadorban, Argentínában és Brazíliában. A kínai autógyárak nemzetközi térnyerése. Forrás: Autoupdate, Gasgoo, Automobility analysis via Technode.com A lokális gyárak felépítése tovább csökkentheti a kínai autók árát Latin-Amerikában, ami újabb pofon lehet az európai és amerikai autóiparnak. Az új kínai autógyárak egy része elektromos és plug-in hibrid modelleket is gyárt, vagy fog gyártani, ami lökést adhat a régió villanyautó-piacának is. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!