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
auto

Tesla Model Y háziverseny az Adriára – az idő pénz

villanyautózás a gyakorlatban
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

A Villanyautósok.hu történelmének talán legizgalmasabb összehasonlító tesztje zajlott az előző hétvégén szombatról vasárnapra virradó éjszaka. Három Tesla Model Y-t vittünk el a szokásos Adria szimulációs tesztre, hogy megtudjuk, melyikkel mennyi idő alatt lehet megtenni a 800 km-es távot. Elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyi az előnye a nagy akkus Junipernek (a Model Y 2025-ben frissített változata) (Ultra red vagyis piros színű) a kis akkus szintén Juniperhez (Quicksilver, vagyis higany színű) képest. Hogy legyen egy kis történelmi összehasonlítás is a tesztben, harmadik autóként odatettük Szöcske frissítés előtti, de szintén új, nagy akkus Tesla Model Y-ját is (Deep blue metallic, vagyis kék színű).

Mindhárom autó hátsókerék-hajtású, idei gyártású és egyikben sem volt még 10 ezer km. Ráadásul mindegyiken az alap 19 colos felni volt, ugyanolyan típusú és méretű Hankook gumival. Ennél kiegyensúlyozottabb és jobban összehasonlítható mezőnyt nehezen lehetne összeállítani. Ezzel a három autóval indultunk el a szokásos 800 km-es Adria szimulációra, hogy választ kapjunk a kérdéseinkre.

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

Tesla Model Y
LR RWD
(Juniper)
(piros)
Tesla Model Y
LR RWD
(pre Juniper)
(kék)
Tesla Model Y
RWD
(Juniper)
(higany)
Sofőr Balázs Szöcske Tibor
WLTP hatótáv 622 km 600 km 500 km
Akkukapacitás (bruttó/nettó) 78,1 / 75,0 78,1 / 75,0 kWh 64,0 / 60,5 kWh
Max. töltési teljesítmény 250 kW 250 kW 175 kW
Töltési idő (10-80%) 27 perc 27 perc 24 perc
Hajtás hátsó kerék hátsó kerék hátsó kerék
Tömeg (sofőrrel) 1976 kg 1959 kg 2003 kg
Kerékméret, gumiabroncs Hankook nyári, 19″ Hankook nyári, 19″ Hankook nyári, 19″
Méretek (hossz / szélesség / magasság) 4790 / 1982 / 1624 mm 4750 / 1920 / 1624 mm 4790 / 1982 / 1624 mm
Alapár 20.569.900 Ft 18.874.000 Ft* 18.879.900 Ft

* Elméleti ár, ilyen autó már nincs raktáron a kifutó modellből

De mi ez az Adria szimuláció?

Magyarországról sokan járnak nyaranta Horvátországba pihenni. Budapesttől Split nagyjából 800 km-re található, amit vehetünk egy átlagos távnak. Aki a horvát tengerpart északi részét célozza meg az kevesebbet, aki a déli szakaszra megy, az többet utazik egy picit.

Mi ezt a Budapest-Split távot szimuláljuk egy magyarországi körön. Már többször, több autóval megtettük ezt az utat (linkek a cikk végén), azonban az eredetihez képest néhányszor módosítottunk az útvonalon. Ezúttal a 802 km-es Fót-Sormás-M0-Lébény-Fót útvonalat jelöltük ki, hogy tele akkuval indulhassunk és a befutó után mindenki a lehető legrövidebb rátöltéssel hazajuthasson.

Adja magát a kérdés, hogy miért nem megyünk le valóban Splitig az autóval, mégis csak az lenne az igazán hiteles. Ez kétségtelenül így van, de akkor nemcsak odafelé, de a visszaútra is rá kellene szánni azt a 8 órát, a töltések árát és az autópálya díjakat. Sokkal praktikusabb, ha olyan útvonalon tesztelünk, aminek a vége a kiindulási pontban van.

Sorrend

Mielőtt belekezdenénk az élménybeszámolókba és az eredmények ismertetésébe, javasolnánk egy kis játékot az olvasónak. Ha meg tudja állni, hogy ne tekerjen le, akkor a cikk továbbolvasása előtt tippelje meg, melyik autó hol végzett a sorrendben, és időben mekkora volt a különbség az első helyezetthez képest.

Helyezés Típus Lemaradás az első helyezettől (perc)
1.
2.
3.
A versenyt viszonylag kiegyensúlyozott módon egy Superchargeren lebonyolított töltés után kezdtük. Mire elkészültünk az útvonalak beállításával, a fotózással és a szabályok egyeztetésével, az LFP akkus kisebb hatótávú változatnak is volt ideje balanszolni, így mindhárom autó ideális állapotban, 100%-ra töltve várta az indulást.
Tesla Supercharger vs. egyéb hálózatok
Indulás előtt döntenünk kellett a szabályokról, így arról is, hogy hol lehet tölteni. Végül arra jutottunk, hogy mivel a Tesla a saját navigációjában a Tesla Superchargerekkel tervez a hosszabb utakon, úgy életszerű, ha mi is ezekkel számolunk. Annál is inkább, mert a két nagyobb akkus modellt csak ezek a töltők tudják maximális teljesítménnyel kiszolgálni. Nem lett volna fair a nagyobb akkus autókat gyengébb teljesítményű töltőkkel tölteni, de az sem mutatta volna valós képet, ha a helyismeretünket és rutinunkat kihasználva a legideálisabb helyen lévő töltőkhöz igazodva szétoptimalizáltuk volna az utat. Az autók navigációja a fordulópontok megadása után sormási, székesfehérvári és győri töltésekkel tervezett. Ezeket a javaslatokat mi készséggel el is fogadtuk.

Indulunk

A teszt időpontjának kiválasztásánál rengeteg apróságot figyelembe kellett venni (mármint azon a néhány napos idősávon belül, amíg nálunk volt a két új Model Y), így végül szombat esti indulásra esett a választásunk. Arra számítottunk, hogy így a forgalom kevésbé fog akadályozni bennünket, mint napközben vagy péntek este.

Azt már az útvonalak beállításakor láttuk (sőt, igazából már hamarabb), hogy a mezőny mindhárom autója gond nélkül eljut töltés nélkül Sormásig. Ez különösen a kisebb akkus változat esetén fontos megjegyzés. Persze a táv mindössze 271 km, de majdnem végig autópálya, ami azért nagy megterhelést jelent a nagy sebesség miatt. De nem csak arról van szó, hogy éppen beér, hanem bőven, biztos tartalékkal tudja teljesíteni ezt a távot. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az induláskor 30 fokos, de napnyugta után sem túl hűvös időjárás különösen kedvező volt, de a horvátországi utazásokra is ilyesmi időjárás mellett szoktak vállalkozni az autósok.

 

Arra viszont nem számítottunk, hogy az előzetes tervezés szerint a két nagyobb akkus autó egy sormási forduló után még a székesfehérvári Supercharger állomásig is el tud jutni. Sormáson egyedül a kisebb akkus változatnak kell megállnia az itiner szerint egy 6 perces töltésre.

Sormás

Van ugye a terv és a valóság. Az az első 100 km után egyértelművé vált, hogy a frissítés előtti nagy akkus Model Y nagyjából 1 kWh-val fogyaszt többet minden 100 km-en, mint az utódja, és bizony 420 km-en (Fót-Sormás-Székesfehérvár) az már bő 4 kWh extra energia, amihez már nem elég az akku kapacitása. Emiatt Siófok környékén Szöcske úgy döntött, hogy a Tesla navigáció javaslata szerint megáll 6 percre tölteni Sormáson. Ez ugyan egy nagyjából 2 km-es kerülő, de a kulturált mosdó lehetősége miatt is jól jött ez a megálló.

A versenybe egyébként nagyon csúnyán bekavart, hogy Szöcskét az M7-esre felhajtva feltartotta egy kamion, amivel egy pillanat alatt kettő perc lemaradást szedett össze, a másik két autóhoz képest. Ez a különbség a sormási lehajtóig meg is maradt az autók között. Így Szöcske a sormási töltést akkor kezdte, amikor Tibor már a töltés indítás és fotózás után a mosdóba futott. Balázs csak a sormási lehajtóig jött velünk, onnan egyből visszahajtva a pályára a székesfehérvári Supercharger állomást vette célba.

Sormás
Tesla Supercharger
Tesla Model Y
LR RWD
(Juniper)
(piros)
Tesla Model Y
LR RWD
(pre Juniper)
(kék)
Tesla Model Y
RWD
(Juniper)
(higany)
Megtett táv 273 km 271 km
Fogyasztás 17,9 kWh / 100 km 16,7 kWh / 100 km
Töltöttség a töltés előtt 35% 25%
Átlagos töltési teljesítmény 136,5 kW 145 kW
Töltési idő 6 perc 8 perc
Betöltött energia 13,6 kWh 19,4 kWh
Töltöttség / tippelt hatótáv a töltés végén 51% 54%

A két autó majdnem ugyanabban az időpontban jelezte, hogy megvan a töltöttség a következő szakaszra, így Szöcske és Tibor ebben a sorrendben együtt hajtottak fel visszafelé az autópályára. Szöcske a töltésnél ledolgozta a kamion miatt összeszedett 2 perces hátrányát, így újra versenyben volt a második helyért.

Székesfehérvár

Balázs érkezése a fehérvári töltőállomáshoz egy pillanatra sem volt veszélyben, a nagy akkus, frissített Model Y könnyedén teljesítette a 425 km-es távot. Figyelembe véve, hogy ezt a távot szinte végig autóúton vagy autópályán tette meg, ez különösen szép teljesítmény. Télen természetesen nem úszta volna meg Balázs sem a sormási töltést, de akkor is csak néhány percre kellett volna megállnia a fehérvári állomás eléréséhez.

Szöcske viszont ismét gyorsan elvesztette a második helyét azzal, hogy az adaptív tempomatot használva nem vette észre, hogy az előtte belassuló autó miatt egy fél percig nem 130-cal ment, így Tibor el tudott mellette menni. De a fehérvári befutónál ennek nem sok jelentősége volt, hiszen a két autó egymás után állt be a Fejér megyei állomásra. Balázshoz képest Szöcske és Tibor a 6 illetve 8 perces töltéssel illetve a sormási töltőhöz vezető úttal nagyjából 13 perc lemaradást szedett össze, de mivel Balázs 15 percet töltött, Székesfehérváron még összefutottak.

Az út tele volt kisebb nagyobb meglepetéssel. Ezek közül az egyik az volt, hogy az NMC kémiás akkuval szerelt nagyobb hatótávú Model Y-ok a töltőhöz közeledve hosszabb rövidebb időszakokra bekapcsolták az akku előkondicionálását. Nem ment végig az akkufűtés, de valószínűleg így is jelentős mennyiségű energiát emésztett fel. Az LFP akkut a kisebb hatótávú autó egyetlen alkalommal sem kondicionálta, a töltési teljesítmény ennek ellenére mégis mindhárom alkalommal gyorsan elérte a 184 kW-os csúcsot (papíron 175 kW).

Székesfehérvár
Tesla Supercharger
Tesla Model Y
LR RWD
(Juniper)
(piros)
Tesla Model Y
LR RWD
(pre Juniper)
(kék)
Tesla Model Y
RWD
(Juniper)
(higany)
Megtett táv 425 km 157 km 157 km
Fogyasztás 17,0 kWh/100 km 18,2 kWh / 100 km 16,6 kWh / 100 km
Töltöttség a töltés előtt 4% 13% 11%
Átlagos töltési teljesítmény 144 kW 149,5 kW 123,4 kW
Töltési idő 15 perc 14 perc 16 perc
Betöltött energia 36 kWh 34,9 kWh 32,9 kWh
Töltöttség / tippelt hatótáv a töltés végén 50% 54% 61%

A szabályok között nem rögzítettük, hogy meg kell-e várni, hogy az autó elégségesnek ítélje a töltést a következő célpont (töltő) eléréséhez, bár indulásnál beállítottuk a navigációban, hogy 10%-os töltöttséget tervezzen az érkezéshez. Ez általában kényelmesen elég, és az autósok többsége valószínűleg nem is menne szívesen ez alá a szint alá. Mi azonban nem azért szántuk rá a szombat éjszakánkat erre a tesztre, hogy biztonsági játékot játszunk, ezért mindhárman elindultunk még a jelzés előtt. Szöcske ezzel kb. 1 percet tudott faragni Balázzsal szembeni hátrányából, Tibor viszont kb. ugyanennyivel még növelte is a hátrányát. Ezek azonban nagyon szűk percek, mert Tibor még látta a távolban Szöcske frissítés előtti, nagyakkus Model Y-jának a lámpáit kikanyarodni a parkolóból, amikor a töltés leállítása mellett döntött.

Győr

Székesfehérvárról már jóval este 11 óra után indultunk tovább, hogy az M0-n az M1-re áthajtva folytassuk az utunkat az osztrák határ felé. A fordulópont a lébényi lehajtó, ahonnan Budapest felé indulva már nincs messze a győri Tesla Supercharger állomás. Fehérvárról ez az út 203 km, amit a Székesfehérvárig megtett ~420 km-en tapasztalt fogyasztással számolva simán tudnunk kellett volna teljesíteni.

Azzal viszont nem számoltunk sem mi, sem pedig a Tesla navigációja, hogy az M1-esen a szembeszél nagyjából 1 kWh-val megdobja a fogyasztást. A célban várható 5-7%-os töltöttség előbb 4, majd 2, majd 0 százalékra olvadt, előbb Balázsnál, majd Szöcskénél is. Balázs végül úgy döntött, hogy a győri töltőt még a lébényi forduló előtt útba ejti, és feltölt az út hátralévő részére. Így ugyan kb. 3 kilométerrel hosszabb lett az útja (mivel a töltőállomás az autópálya túloldalán lévő benzinkúton található), de néhány perccel később célba érni még mindig jobb, mint az autópálya szélén autómentőre várni.

Az együtt haladó Szöcske (régi nagyakkus) és Tibor (új kisakkus) hosszan egyeztetett, hogy mit lenne érdemes csinálni, és abban maradtak, hogy kár lenne mindkét autóval ugyanazt a stratégiát eljátszani. Ha lassítani kell, az is időveszteség, a helyzet jó lehetőséget teremtett az idő előtti, nagyobb kerülős kiállás és a lassabb tempó közötti, de optimális megállós stratégiák összehasonlítására. Mivel Tibor állt jobban, ő vállalta, hogy megpróbálja az eredetileg tervezett, késői töltőst, Szöcske pedig Balázshoz hasonlóan még a lébényi forduló előtt áll meg tölteni Győrnél.

Győr
Tesla Supercharger
Tesla Model Y
LR RWD
(Juniper)
(piros)
Tesla Model Y
LR RWD
(pre Juniper)
(kék)
Tesla Model Y
RWD
(Juniper)
(higany)
Megtett táv 158 km 158 km 203 km
Fogyasztás 18,5 kWh/100 km 18,2 kWh / 100 km 17,6 kWh / 100 km
Töltöttség a töltés előtt 11% 13% 2%
Átlagos töltési teljesítmény 126,3 kW 136,6 kW 132,8 kW
Töltési idő 19 perc 19 perc 16 perc
Betöltött energia 40 kWh 43,25 kWh 35,41 kWh
Töltöttség / tippelt hatótáv a töltés végén 63% 65% 55%

Tibornak végül 26 km-rel a töltő előtt kellett csökkentenie a sebességet, hogy biztosan célba érjen, mert ~26 km-re a töltőtől az autó már 0%-os érkezési töltöttséggel riogatta. A 115 km/h-s sebességgel végül 2%-kal ért be az autó a győri töltőhöz. Tibor emiatt a lassulás miatt elméletileg ~1,5 percet veszített.

A fenti táblázatból jól látszik, hogy az idő előtti megállónak nemcsak a nagyobb kerülő volt az ára, hanem az is, hogy Balázsnak és Szöcskének 174 km helyett 223 km-re kellett energiát visszatölteni. Míg Tibornak a Győr-Lébény oda-vissza szakasz teljesítése után elég volt már csak 35 kWh-t rátölteni, hogy bőven célba érjen, Balázsnak és Szöcskének több mint 40 kWh-t kellett vételeznie úgy, hogy eleve magasabb töltöttségi szintről is indultak. A különbségek nem óriásiak, de jól látható, hogy ebben a szituációban teljesen elolvadt a nagyobb akkus Model Y-ok magasabb töltési teljesítmény csúcsának az előnye. Mindhárom autó nagyjából azonos átlagos teljesítménnyel töltött.

Mivel Balázsnak 13 perc előnye volt Szöcskéhez képest, Balázs 19 perces töltése alatt ők még találkoztak, de Tibort egyikőjük sem várta meg a győri Superchargernél. Tibor viszont még látta Szöcskét elhajtani, amikor begurult az állomásra. Mivel a Győr-Lébény szakasz menetideje nagyjából 22-23 perc, itt látható volt, hogy ha Tibor töltése ennél kevesebb lesz, akkor stabil előnyt építhet ki Szöcskéhez képest.

Szöcske nemrég a valóságban is próbálta
Júniusban Gradoban nyaraltunk, ami Miskolctól 820 kilométer, így jó kontraszt egy Adria-teszthez, hogyan zajlik egy hasonló út élesben, családdal. Az odautat egy balatoni szállással kettévágtuk, ezért arról nem írok, de hazafelé sajnos nem fért bele az extra éjszaka.Reggel 9-kor indultunk a szállásunktól, de 20 perc múlva már meg is álltunk egy bő félórás bevásárlásra, mert szerettünk volna hazahozni ezt-azt, így gyakorlatilag 10-kor indultunk haza.A Tesla navigáció a hazaérkezést 19 óra utánra prognosztizálta, Szlovéniát átrepülve Sormásra tervezte az első töltési megállót, de már Ljubljana környékén éreztük, hogy ez nem fog menni, amikor a várost elkerülő autópálya építése miatt araszoltunk a dugóban.A Slovenska Bistrica-i Superchargerig sikerült halogatni a megállást, amit kerek 3 óra autózással értünk el. Bár az autó gyorsabban töltött volna Sormáson, ha úgyis álltunk, töltöttünk is (26 percet). Így az autó is áttervezte az útvonalat, elég energiát kaptunk Szigetszentmiklósig.
Maribornál útépítés miatt volt egy 20 perces dugó, majd a határig 110 km/h a megengedett, átlagsebesség-méréssel, a lényeg, hogy természetesen nem bírtuk Budapestig az utazást. Fonyód környékén lehajtottunk az autópályáról a Balaton-parton kellemes környezetben enni egy fagyit, Ezután szembesültünk az M7-esen az útépítések és a Balatonról hazafelé tartók kombinációjával. Siófok után a navi leterelt az autópályáról, de a 7-es főúton is lépésben haladtunk.
Székesfehérvárnál már nem bírtuk, megálltunk, bedugtuk az autót, ami 88%-ig töltődött amíg a család megvacsorázott. Budapesten is megálltunk egy gyors szülinapi köszöntésre, végül innen már zavartalanul haladtunk hazáig és 21:30-ra megérkeztünk.Az elvben 7 órás tiszta menetidőhöz adódott összesen 3 óra dugóban araszolás és 4 × fél óra pihenés, miközben azon megy a kommentekben a vita, hogy a dízel 5 perces tankolásával szemben egy elektromos autó 2×15 perc töltést igényel egy tengerparti úton…

Befutó

A forgalom ugyan nagyobb volt, mint amire számítottunk, komoly fennakadást, lassulást ez nem okozott (leszámítva a Szöcskét feltartó kamiont). Útépítés miatti terelésből viszont jóval kevesebb volt, mint a tavaszi időszakban, így tulajdonképpen jól lehetett haladni a teljes útszakaszon. A 800 km-t megtéve Fótra mindhárom autó bőven 8 órán belül futott be, így töltésekkel együtt is 100 km/h feletti átlagsebességgel haladhattunk. A célba érést egyik sofőr sem centizte ki, mindhárom autó akkuja 10% fölé volt töltve az út végén.

Fót
Tesla Supercharger
Tesla Model Y
LR RWD
(Juniper)
(piros)
Tesla Model Y
LR RWD
(pre Juniper)
(kék)
Tesla Model Y
RWD
(Juniper)
(higany)
Megtett táv 222 km 223 km 174 km
Fogyasztás 16,6 kWh/100 km 17,2 kWh / 100 km 15,3 kWh / 100 km
Töltöttség célba érkezéskor 14% 14% 11%

Az valószínűleg nem meglepetés, hogy leggyorsabban Balázs tette meg az utat a nagy akkus, frissített (Juniper) változattal (piros). Őt csak akkor lehetett volna megverni, ha valahol elnéz egy lehajtót, vagy műszaki hiba miatt időt veszít valamelyik töltőnél. De ezúttal minden klappolt. Egyedül az utolsó töltés újratervezése okozott némi lassulást. Ha Székesfehérváron csak az autó jelzése után indult volna, akkor ott ugyan veszít néhány percet, de összességében faraghatott volna a teljes menetidőn 2-3 percet.

Mi második helyre Szöcskét vártuk a régebbi, de szintén nagyobb akkus modellel (kék), de a picivel magasabb fogyasztás miatt ő nem tudta kihasználni a kisebb akkus Juniperrel (Tibor, szürke) szemben az akkukapacitás előnyét. Így viszont ez a két autó ezen az útvonalon végig azonos töltési stratégiát kellett alkalmazzon. Végül az utolsó töltés módosítása miatt borult a dupla befutó, mert a picit lassabb tempó, de ideálisabb töltés jobb választásnak bizonyult (Tibor). Így második helyre kb. 7 perces lemaradással Tibor futott be a kis akkus Juniperrel.

A nagy akkus régi Model Y-nal Szöcskének szintén kb. 7 perc veszteséget okozott a korai töltés, ennyivel később futott ugyanis be Fótra. A lemaradása így 13 perc lett az azonos akkukapacitású, de újabb Model Y-hoz képest. Ebből mindössze a 2 perces kamionos feltartást lehetne levonni, de anélkül is bő 10 perc lett volna a lemaradása. Emögött a régi modell közel 5%-kal magasabb fogyasztása áll. Sűrűbb (nyugat-európai) Supercharger hálózat mellett, ahol Szöcske Sormás és Székesfehérvár helyett tudott volna ideálisabb helyen lévő alternatív töltési pontot találni (pl. a hamarosan megnyíló siófoki Tesla Supercharger), akkor a két autó közötti különbség néhány percre csökkent volna.

Tesla Model Y
LR RWD
(Juniper)
(piros)
Tesla Model Y
RWD
(Juniper)
(higany)
Tesla Model Y
LR RWD
(pre Juniper)
(kék)
Megtett táv 804 km 805 km 811 km
Teljes menetidő 7:38 7:45 7:52
Mozgásban töltött idő 7:02 7:02 7:10
Töltési idő 34 perc 40 perc 39 perc
Átlagfogyasztás 17,2 kWh/100 km 16,6 kWh/100 km 18,0 kWh/100 km
Felhasznált energia 138 kWh 134 kWh 146,3 kWh
Átlagsebesség töltéssel 105 km/h 104 km/h 103 km/h
Átlagsebesség töltés nélkül 114 km/h 114 km/h 113 km/h
Üzemanyagköltség* ~16.400 Ft ~17.400 Ft ~19.000 Ft

* Tartalmazza az út során elhasznált nyilvános és otthoni töltés árát is.

Az eredeti kérdésre, hogy mennyivel tart tovább a 800 km-es út, ha valaki a nagy akkus autó helyett a kisebb akkus, 1,7 millió forinttal olcsóbb modellt választja, viszont egyértelmű: kb. 6-7 perccel. Ez persze lehetett volna picivel több, ha Balázsnak kijön az utolsó töltés, vagy kicsivel kevesebb, ha Tibornak van a sormásinál ideálisabb helyen Supercharger, vagy ugyanennyi, ha minden abszolút ideális. Jól látszik tehát, hogy évente néhány 300 km-nél hosszabb útnál nagyon értékes kell legyen az ember ideje, hogy megérje kifizetni ezt a felárat. Ha viszont valaki heti rendszerességgel megy ~400 km-t, amit a nagy akkussal töltés nélkül, a kis akkussal viszont csak töltési megállóval lehet teljesíteni, akkor ott észszerű lehet a nagyobb akkus modellt választani. 500-600 km-es vagy hosszabb utaknál, amikor mindkét modellel meg kell állni tölteni, a különbség már marginális.

A fenti táblázatból még kiolvasható, hogy a nagyobb akkus Juniper az otthonról vitt nagyobb mennyiségű áram miatt egy picit olcsóbban tette meg az utat, mint a kisebb akkus. De ebből a minimális eltérésből nem lehet kihozni a felárat. A két nagyakkus modell közötti árkülönbséget a nagyobb fogyasztáson túl az állomások eltérő árazása okozza.

Az utóbbi időben ezt az utat több hasonló méretű autóval is megtettük, érdemes összevetni azok eredményeit.

Tesla Model Y
LR RWD
(Juniper)
(piros)
Tesla Model Y
RWD
(Juniper)
(higany)
Hyundai Ioniq 5 LR RWD (2024) Porsche Macan Turbo (2025) Volvo EX90 Twin Motor Perform. (2025)
+16-30 °C, hétvégén éjjel +16-30 °C, hétvégén éjjel 0-5 °C, péntek éjjel +15-20 °C, munkanap éjjel +1-6 °C, munkanap éjjel
Nettó akkukapacitás 75 kWh 60,5 kWh 80 kWh 95 kWh 114 kWh
Megtett táv 804 km 805 km 799 km 777 km 796 km
Teljes menetidő 7:38 7:45 7:49 7:46 8:15
Mozgásban töltött idő 7:02 7:02 6:52 7:03 6:58
Töltési idő 34 perc 40 perc 53 perc 36 perc 72 perc
Átlagfogyasztás 17,2 kWh/100 km 16,6 kWh/100 km 27,6 kWh/100 km 25,3 kWh/100 km 33,9 kWh/100 km
Felhasznált energia 138 kWh 134 kWh 186,7 kWh 196,7 kWh 296 kWh

Persze a táblázatban szereplő egyik modellel sem teljesen korrekt az összehasonlítás, hiszen a Hyundai és a Volvo télen, hidegben ment, a Porsche pedig kétmotoros, teljesítménycentrikus kivitel. Mint ahogy a Volvo is, ami így duplán – sőt, ha a méretét is figyelembe vesszük, akkor triplán – hátrányos helyzetben van. A nettó menetidőnek a Hyundai és a Volvo esetén jót tett, hogy azokat a teszteket még az útépítés miatti terelések és a nyári forgalom előtt bonyolítottuk, aminek köszönhetően néhány perccel rövidebb idő alatt tették meg a távot. A nagyobb fogyasztás azonban mindhárom esetben szembeötlő, amit a Porsche 800 voltos töltés miatti jóval nagyobb töltési teljesítménye is épp csak kompenzálni tudott.

Ezek a példák mind jól mutatják, hogy a hosszabb úton a gyors haladáshoz kevés a nagy akkukapacitás, de még a rendkívüli töltési csúcsteljesítmény is. Ha fontos a jó menetidő, akkor fontos az alacsony fogyasztás is.

Adria szimuláció eddigi körei:

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.
Összehasonlítás