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
auto

16,5 milliárd dolláros üzletet kötött a Samsung és a Tesla

önvezetés
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

A 2033 végéig szóló megállapodás egy új chipgyárat is magában foglal, amelynek fő ügyfele a Tesla lesz.

Musk segít majd felfuttatni a termelést.

Konvergencia

Elon Musk a múlt héten a Tesla negyedéves konferenciahívásán jelentette be, hogy a most év végén debütáló AI5 vezetéstámogató/önvezető hardverük utódja, az AI6 egy újabb fontos mérföldkő lehet a cég életében. Van rá esély ugyanis, hogy ez már nemcsak az autókba és az Optimus robotba kerül, de a Dojo AI szerverpark egyik fontos építőköve is lehet, olyan megoldásokat kiváltva, mint a piacvezető Nvidia chipjei.

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

A bejelentést követően pár nappal, most az is kiderült, hogy az új chippel a Tesla visszatér régi partneréhez, a Samsunghoz, ugyanis egy 2033-ig tartó, minimum 16,5 milliárd dollárt érő megállapodás keretében a koreai cég nyerte meg annak gyártását.

Bár egy mikrochip dizájnja és gyártástechnológiája eleve szorosan össze van kötve, nem egyszerűen csak elküldenek egy megrendelőt egy tetszőleges üzemnek, a két vállalat együttműködése minden korábbinál szorosabb lesz a projekten.

A gyártáshoz a Samsung egy új gyárat épít Austin egyik elővárosában, a texasi Taylorban, amely kifejezetten a Teslának gyárt majd. A gyártás felfuttatásában pedig Elon Musk is közreműködik majd, aki megosztotta, hogy személyesen is részt fog venni ebben a munkában ahhoz hasonlóan, ahogy a Tesla gyártósorait is járja egy-egy új projekt indulásakor.

A Tesla vezetője azt is megosztotta, hogy a 16,5 milliárd dollár csak alsó küszöb. Ha bejönnek a vállalat tervei és tényleg az összes autóba, robotba és adatközpontjukba az AI6 kerül majd, a gyártási darabszám és az üzlet értéke is jóval nagyobb lehet ennél.

Generációk

A Tesla első generációs vezetéstámogató rendszere 11 éve került piacra és a Mobileye szállította. A HW1-et egy látványos szakítás után 2016 októberében váltotta a HW2, amelynek központi számítógépét (SoC) már az Nvidiától vásárolták, a szoftvert pedig maga készítette az autógyártó.

Forrás: Systemplus Consulting

2019 áprilisában, a HW3 csomag bevezetésével történt a következő nagy, koncepcionális váltás, amikor a cég áttért a saját fejlesztésű chipjére. Az első Tesla FSD chipet az iparág egyik legendája, Jim Keller vezetésével tervezték, aki az AMD több fontos processzorát, illetve az Apple A4-et és A5-öt is jegyzi.

Magát a chipet tehát a Tesla tervezte, de nagy teljesítményű, fejlett technológiával készített félvezetőt csak nagyon kevesen tudnak igazán jól gyártani a világban, ezért a cég az egyik ilyen szereplőhöz, a Samsung félvezetőgyártó üzletágához fordult. A koreai vállalat 14 nm-es gyártástechnológiával a texasi üzemében készítette a kulcsfontosságú alkatrészt. (Megjegyzés: ekkor a Giga Texas, a vállalat jelenlegi központja talán még gondolat sem volt).

Tesla AI4 számítógép az FSD chip második generációjával. Forrás: autopilotreview.com

A HW3 után a Tesla 2023 januárjában kezdte meg a HW4 (újabb nevén AI4) bevezetését, amely már új, szintén a Samsung által gyártott 5 megapixeles kamerákat és egy második generációs FSD chipet tartalmazott. Utóbbiak 7 nm-es technológiával készülnek és egyes források szerint Koreában gyártják őket. Jelenleg is ez kerül az autókba és egyelőre úgy néz ki, hogy ez a teljesítmény kell majd a teljes önvezetéshez.

Hardver verzió CPU-k / GPU-k / NN egységek Gyártás Számítási teljesítmény (TOPS) Kamera rendszer Radar / Szenzorok Megjegyzés
HW1 (2014) Mobileye EyeQ3, 500 MHz 40 nm ~0.25–0.5 TOPS 1 kamera Radar + 12 ultrahangos Alapvető Autopilot funkciók
HW2 (2016) Nvidia Drive PX 2 16 nm ~12 TOPS 8 kamera Radar + 12 ultrahangos Autopilot
HW2.5 (2017) Nvidia Drive PX 2 + kiegészítő processzor 16 nm ~21 TOPS 8 kamera Fejlettebb radar Dashcam, Sentry mód támogatás
HW3 / AI3 (2019) Tesla saját FSD chip (12× Cortex-A72, 2 NN blokk) 14 nm (Samsung) 2×36 TOPS 8 kamera (1.2 MP) Megszűnt a radar és az ultrahangos szenzor (2021-től) Kamerás objektumfelismerés, FSD Beta
AI4 (2023) FSD Computer 2: 20 CPU mag, 3 NN blokk 7 nm (Samsung) ~50–100 TOPS 12 kamera (5 MP) Phoenix radar (csak S/X, teszt jelleggel) Kamerák: Több szög, nagyobb látószög és felbontás; Chip: Optimus V1 és V2-be is.
AI5 (2026) várhatóan új AI chip (800 W fogyasztás) 3 nm (TSMC) ~500–1000 TOPS várható nem ismert nem ismert 10× HW4 teljesítmény, jövőbeni FSD célokra; feltehetőleg Optimus V3
AI6
(?)
nem ismert 3 nm vagy 2 nm (Samsung) nem ismert nem ismert nem ismert Dojo adatközpontba is kerülhet

Az ötödik generáció, az AI5 most év végén kerül sorozatgyártásba és egyelőre a nagyobb számítási teljesítmény mellett csak annyi biztos, hogy a Tesla chipgyártót váltott és a világ egyik legnagyobb félvezetőgyártója, a tajvani TSMC nyerte meg az üzletet az új 3 nm-es gyártástechnológiájával.

A most bejelentett szerződés tárgyát képező AI6 chip bevezetésének dátuma és paraméterei még nem ismert, egyelőre annyi derült ki, hogy hosszú távú szerződés keretében a Samsung új texasi üzeme lett a befutó.

A robotaxiról és az olcsóbb autóról kérdezték a legtöbbet a Teslát tegnap éjszaka

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás