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
auto

IAA 2025: egymillió kilométeres akkut mutatott be a CATL

elektromosautó-akkumulátor

Csúcs LFP akkujának legújabb változatait mutatta be vasárnap Münchenben a CATL – a hazánkban évi 100 GWh kapacitású gyárat építő vállalat a biztonság, az élettartam és a töltési teljesítmény terén is fejlesztett.

Egyszerre azonban nem megy minden.

Még biztonságosabb

Az LFP akkumulátorok sokkal biztonságosabbak a nagyobb energiasűrűségű NMC társaiknál, ám a CATL most erre is rátett még egy lapáttal a No Propagation 3.0 technológia premierjével.

Ez nem egyetlen újítás, hanem azokból egy csokor, amelyek jelentősen csökkentik az akkutűz amúgy is alacsony esélyét, ha pedig mégis baj történik, megakadályozzák a lángok terjedését és biztosítják, hogy biztonságosan félre tudjunk állni.

A Shenxing Pro LFP akkumulátor Wave, azaz hullám névre keresztelt akkucellája olyan szerkezetű, amely az eddigieknél is jobban ellenáll a külső behatásoknak, de maga a CTP (cell-to-pack) rendszerű akkupakk is olyan kialakítású, hogy polimerekkel erősített szerkezete rugalmasan elnyelje az ütéseket.

A fizikai védelem mellett a cég tűzálló szeparátort és nem-gyúlékony elektrolitot használ ebben az akkucellában, de a katód anyagait is nanobevonattal látták el, az LFP kémia pedig ugye eleve nem termel oxigént hő hatására, így nem táplálja a tüzet. A vállalat a biztonsági szeleppel ellátott cellák között egy aerogélre keresztelt szigetelést is alkalmaz, de van egy olyan bevonat is, amely hő hatására kitágul és további akadályt képez az akkucellák között.

Zárlat esetén a Shenxing Pro akkupakk többi, sérülésmentes cellája megtartja a szükséges feszültséget, így az autós nem veszíti el azonnal a meghajtást, hanem biztonságosan félre tud állni.

Örök élet, vagy giga-töltés

A Shenxing Pro két változatban kerül forgalomba.

Az első a hosszú élettartamra és a hatótávra (energiasűrűségre) koncentrál, ami azt jelenti, hogy

a gyártó szerint 12 év vagy 1.000.000 kilométer után sem csökken a  kapacitása 70 százalék alá. A töltési teljesítmény ennél a változatnál sem rossz, a 15 perces 10-80 százalék a mai élvonalba tartozik.

A hatékony CTP kialakítás, azaz az akkumodulok és extra burkolatok mellőzése, a cellák közvetlenül az akkupakkba helyezése 76 százalékos helykihasználást jelent a pakkon belül.

Ennek eredménye, hogy

122 kWh kapacitás fér a pakkba, ami a CATL szerint a 758 kilométeres hatótávhoz elég az európai WLTP norma szerint. A CATL példájában ez egy töltéssel elég a München-Debercen útra.

A Shenxing Pro másik verziója az eszelős töltési teljesítményre van kihegyezve – minden körülmények között. Ez a változat

12C-vel tud tölteni, ami a gyakorlatban 10 perces 10-80 százalékos (kb. 77 kWh energia) töltési időt jelent.

A cég kiemelten kezeli a rendkívüli hidegben történő töltés problémáját, ami az LFP technológia egyik Achilles-sarka volt korábban.

A Shenxing Pro töltésre optimalizált változata még -20 fokban is 20 perc alatt tölt 20-ról 80 százalékra.

Az elképesztő töltési teljesítmény ára, a valamivel kisebb energiasűrűség, amely 110 kWh-t jelent a Shenxing Pro akkupakkjában. Ez 683 WLTP kilométert tesz elérhetővé.

Az akku élettartama terén egy picit már nagyobb ekkor a kompromisszum: 10 év, vagy 240 ezer kilométer garantált, mielőtt 70 százalékra ér a kapacitás.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás