Csúcs LFP akkujának legújabb változatait mutatta be vasárnap Münchenben a CATL – a hazánkban évi 100 GWh kapacitású gyárat építő vállalat a biztonság, az élettartam és a töltési teljesítmény terén is fejlesztett. Egyszerre azonban nem megy minden. Még biztonságosabb Az LFP akkumulátorok sokkal biztonságosabbak a nagyobb energiasűrűségű NMC társaiknál, ám a CATL most erre is rátett még egy lapáttal a No Propagation 3.0 technológia premierjével. Ez nem egyetlen újítás, hanem azokból egy csokor, amelyek jelentősen csökkentik az akkutűz amúgy is alacsony esélyét, ha pedig mégis baj történik, megakadályozzák a lángok terjedését és biztosítják, hogy biztonságosan félre tudjunk állni. A Shenxing Pro LFP akkumulátor Wave, azaz hullám névre keresztelt akkucellája olyan szerkezetű, amely az eddigieknél is jobban ellenáll a külső behatásoknak, de maga a CTP (cell-to-pack) rendszerű akkupakk is olyan kialakítású, hogy polimerekkel erősített szerkezete rugalmasan elnyelje az ütéseket. A fizikai védelem mellett a cég tűzálló szeparátort és nem-gyúlékony elektrolitot használ ebben az akkucellában, de a katód anyagait is nanobevonattal látták el, az LFP kémia pedig ugye eleve nem termel oxigént hő hatására, így nem táplálja a tüzet. A vállalat a biztonsági szeleppel ellátott cellák között egy aerogélre keresztelt szigetelést is alkalmaz, de van egy olyan bevonat is, amely hő hatására kitágul és további akadályt képez az akkucellák között. Zárlat esetén a Shenxing Pro akkupakk többi, sérülésmentes cellája megtartja a szükséges feszültséget, így az autós nem veszíti el azonnal a meghajtást, hanem biztonságosan félre tud állni. Örök élet, vagy giga-töltés A Shenxing Pro két változatban kerül forgalomba. Az első a hosszú élettartamra és a hatótávra (energiasűrűségre) koncentrál, ami azt jelenti, hogy a gyártó szerint 12 év vagy 1.000.000 kilométer után sem csökken a kapacitása 70 százalék alá. A töltési teljesítmény ennél a változatnál sem rossz, a 15 perces 10-80 százalék a mai élvonalba tartozik. A hatékony CTP kialakítás, azaz az akkumodulok és extra burkolatok mellőzése, a cellák közvetlenül az akkupakkba helyezése 76 százalékos helykihasználást jelent a pakkon belül. Ennek eredménye, hogy 122 kWh kapacitás fér a pakkba, ami a CATL szerint a 758 kilométeres hatótávhoz elég az európai WLTP norma szerint. A CATL példájában ez egy töltéssel elég a München-Debercen útra. A Shenxing Pro másik verziója az eszelős töltési teljesítményre van kihegyezve – minden körülmények között. Ez a változat 12C-vel tud tölteni, ami a gyakorlatban 10 perces 10-80 százalékos (kb. 77 kWh energia) töltési időt jelent. A cég kiemelten kezeli a rendkívüli hidegben történő töltés problémáját, ami az LFP technológia egyik Achilles-sarka volt korábban. A Shenxing Pro töltésre optimalizált változata még -20 fokban is 20 perc alatt tölt 20-ról 80 százalékra. Az elképesztő töltési teljesítmény ára, a valamivel kisebb energiasűrűség, amely 110 kWh-t jelent a Shenxing Pro akkupakkjában. Ez 683 WLTP kilométert tesz elérhetővé. Az akku élettartama terén egy picit már nagyobb ekkor a kompromisszum: 10 év, vagy 240 ezer kilométer garantált, mielőtt 70 százalékra ér a kapacitás. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!