A Changan a legrégebbi kínai autógyártó, 1862-ben alapították, jelenleg pedig öt márkanév alatt évi 2,2 millió autót ad el. Ezek közül olvasóinknak talán az Avatr a legismertebb név, hiszen ez a csúcsmárka többször szerepelt nálunk is a hírekben. Az első két autó, amit elhoztak Európába, részben a Huawei technológiáját hordozza a karosszéria alatt, de a prémium helyett az eggyel megfizethetőbb márkát, a Deepalt ismerteti meg a kontinens vásárlóival. A nagytestvér A Deepal márka S07 nevű modellje, 4,75 méter hosszú, 1,93 méter széles és 1,63 méter magas, így inkább nagy, mint közepes autó az itteni viszonyokhoz mérten. Talán megnyugtatólag hat a kínai márkákkal szemben bizalmatlanok számára, hogy a típus öt csillagot kapott az EuroNCAP töréstesztjén is, ráadásul a garancia is bőséges: 7 évre szól a teljes körű, 8-ra az akku és 12 évre a rozsdásodás elleni jótállás. Az S07 egyetlen 160 kW (218 LE) teljesítményű villanymotort kapott, 480 kilós, 80 kWh kapacitású CALB gyártmányú NMC cellákkal szerelt akkupakkja pedig 475 WLTP kilométerre elég. Ez rekordokat nem dönt, de azért már a jól használható kategóriába tartozik. Így elsőre a specifikációk gyenge pontjának a töltési teljesítmény tűnik, amely 48 perces 10-80 százalék közötti villámtöltést jelent. A 218 lóerő sem tűnik hatalmasnak a két tonnás tömeghez képest. A hőszivattyú alapfelszereltség. Changan Deepal 07 Adatok Hosszúság (mm) 4750 Szélesség (mm) 1930 Magasság (mm) 1625 Tengelytáv (mm) 2900 Tömeg (kg) 2073 Csomagtartó (l) 445 Ülőhelyek száma 5 Nettó akkukapacitás (kWh) 79,97 Akkukémia NMC Hatótáv (WLTP, km) 475 Végsebesség (km/h) ? Teljesítmény/Nyomaték (kW / Nm) 160 / 320 Gyorsulás (0-100 km/h, mp) ? Maximális töltési teljesítmény (kW) 93 Töltési idő (DC, 10-80%, perc) 48 Plug & Charge ? V2L igen Ár (EUR) megközelítőleg forintban 45.000 17,5 millió Az autó Huawei infotainment rendszerét egy Qualcomm Snapdragon 8155-ös SoC hajtja meg, az operációs rendszer pedig a HarmonyOS, amely támogatja a vezeték nélküli Apple Carplay-t és az Android Autót is. Az autó szélvédőre vetített AR-HUD kijelzővel is rendelkezik a 15,4 colos nagy központi képernyő mellett. Az utastérben a kínai márkákra jellemző prémium anyaghasználatot és szolgáltatásokat kapjuk és jelenleg csak egy felszereltség érhető el, amiben minden benne van, még a hűtött-fűtött első ülések is. 1,9 négyzetméteres panoráma üvegtető van felettünk, a hátsó utasok is érintőképernyőn állítják a légkondit, elöl pedig 40 wattos vezeték nélküli telefontöltő van. A telefonunkkal kulcs nélkül nyithatjuk az autót, LED fényszórók vannak elől és hátul is, a hangrendszer pedig 14 hangszóróból áll. A fő kérdés persze az ár, hiszen van az a pénz, amiért ezek jó adatok, különösen a hagyományosan gazdag kínai alapfelszereltség mellett. Hogy a 45 ezer eurós (17,5 millió forint) indulóár jónak számít-e, azt már most szeptemberben eldönthetik majd a német vásárlók, de állítólag hamarosan Norvégiában, Dániában, Hollandiában és az Egyesült Királyságban is megkezdődik a forgalmazás. A kistestvér A müncheni kiállításon bemutatkozott egyébként a Deepal 05, a fenti modell kistestvére is, amely csak a tavalyi év végén jelent meg Kínában is. A Deepal 05 egyébként 15 centivel rövidebb, mint nagyobb testvére, ám ami érdekes, a tengelytáv csak kettő centivel szerényebb az olcsóbb típusban. Az autó bal hátuljára egyébként került egy töltésjelző-LED is, ami egy kicsit soknak tűnik, de biztos van, aki ezt el tudja nézni az autónak. A 05-ben a CATL által szállított LFP cellák dolgoznak. A töltési paraméterek kapcsán DC teljesítményt nem adnak meg, de a 10-80 százalék közötti 23 perc teljesen rendben van és jóval gyorsabb, mint a nagyobb és drágább Deepal 07 esetében. (Valószínűleg vagy az akku hűtése, vagy kémia felépítése nem a legmodernebb abban a nagytestvérben…) Changan Deepal 05 RWD AWD Hosszúság (mm) 4598 Szélesség (mm) 1900 Magasság (mm) 1600 Tengelytáv (mm) 2880 Tömeg (kg) 1940 2040 Csomagtartó (első, hátsó / ledöntött ülésekkel; l) 159 + 492 / 1250 Ülőhelyek száma 5 Vontatás (kg) 1600 Nettó akkukapacitás (kWh) 68,8 Akkukémia LFP, CATL Hatótáv (WLTP, km) 485 445 Végsebesség (km/h) 180 Teljesítmény (kW/Nm) 200/290 320/502 Gyorsulás (0-100 km/h, mp) 7,5 5,5 Maximális töltési teljesítmény (AC/DC; kW) 11/? Töltési idő (DC, 10-80%, perc) 23 Plug & Charge ? V2L 6 kW Ár (EUR) megközelítőleg forintban 38.990 15,2 millió 44.990 17,5 millió A kisebb autó egy viszonylag méretes, 159 literes első csomagtartót is kapott az inkább átlagosnak, mint kiemelkedőnek mondható 492 literes hátsó raktér mellé. A Deepal 05 egy és kétmotoros verziókban érhető el. Az összkerékhajtású modell az állandó mágneses hátsó motor mellett egy aszinkron első hajtóművet kapott, így valószínűleg elég takarékosan ki tudja azt kapcsolni, ha egyenletes sebességgel haladunk. A 05 már csak azért is jó vételnek tűnik, mert a nagyobb modell teljes infotainment rendszerét megkapta és még a 14 hangszórós audiorendszer is megegyezik, ahogy az 1,9 négyzetméteres panorámatetőt is megkapjuk. A hőszivattyú is az alapfelszereltség része, a vezeték nélküli telefontöltő pedig 50 wattos. A kínai márka valószínűleg a bizalmat akarja fokozni a 7 év/160 ezer kilométer teljes körű és 8 év/200 ezer kilométer akkugaranciával és itt is megvan az ötcsillagos európai törésteszt. Megérkezett Európába a Changan, Kína egyik legnagyobb autógyártója 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!