Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
Miközben a Tesla az európai jogalkotóknál lobbizik azért, hogy valamelyik országban engedélyezzék a felügyelet mellett használható Full Self Driving (Supervised FSD) csomag európai működését, ügyes hackerek megoldották, hogy a szolgáltatást akár évekkel ezelőtt megvásárló európai Tesla tulajdonosok is élvezhessenek valamit abból, amit az amerikai vevők már évek óta használhatnak. Egy ügyes trükkel ugyanis elhitethető a Teslák AutoPilot számítógépével, hogy nem európai, hanem amerikai modellbe vannak szerelve, így elérhetővé válik bennük az amerikai FSD szoftver. Ez az a rendszer, ami technikailag ugyanúgy kettes szintű önvezetésnek (vezetéstámogatásnak) számít, mint az európai FSD vagy bármelyik másik autógyártó hasonló rendszere, viszont folyamatos emberi felügyelet mellett sokkal több forgalmi szituáció megoldására képes, mint bármelyik másik rendszer. Önállóan sávot vált, kikerüli az akadályokat, kereszteződésben megáll és elsőbbséget ad, körforgalomban elboldogul és a váratlan szituációk többségét is tökéletesen megoldja. Nagyon fontos azonban, hogy ez sem működhet felügyelet nélkül, mert úgy van hangolva, hogy merjen potenciálisan rossz döntéseket hozni. A tévedéseknél ugyanis a felügyeletet ellátó sofőr felül tudja bírálni az autó döntéseit, amiből később a teljes rendszer (nem az egyedi autó) tanulni tud. Nekem idén karácsonykor egy fél nappal korábban jött az ajándék: egy régi olvasónk ugyanis felajánlotta, hogy kölcsönadja a frissen felokosított 2019-es, fremonti gyártású Tesla Model 3-asát, hogy bemutathassuk, mit tud az Amerikában trenírozott FSD az általam kb. öt éve kijelölt útszakaszon. Ezen az úton már tucatnyi autóval mentem végig és mutattam már be, hogy mire képesek azok vezetéstámogató rendszerei. A legtöbb videó alatt megkaptam a kérdést, hogy mi értelme van ennek, ha a felmerülő problémák alig néhány százalékára, lényegében csak a legegyszerűbb sávtartásra korlátozódik a rendszerek tudása. Én viszont már akkor is tisztában voltam azzal, hogy előbb utóbb jönnek olyan autók, amikkel a teljes útvonal megtehető lesz emberi beavatkozás nélkül is.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 A tesztre kapott Tesla Model 3-ban harmadik generációs AutoPilot hardver futott egy Intel Atom processzoros infotainment rendszerrel. Erről a 6-7 éves rendszerről nagyjából egy éve kiderült, hogy nem rendelkezik elegendő memóriával és számítási kapacitással ahhoz, hogy módosítás nélkül futtatni tudja a legújabb FSD változatokat, így a 12.6-os verzió után erre már nem adtak ki újabbat. A negyedik generációs hardverre a napokban érkezett meg a 14.2.2-es, vagyis a két generációval újabb FSD, ami gyorsabban dönt, finomabban vezet és olyan problémákat is megold, amit a 12-es főverzió meg sem próbál megoldani. Az alábbi videó tehát egy hat éves hardver és egy másfél-két évvel ezelőtti, kizárólag az amerikai utakra feltanított szoftver teljesítményét mutatja. Ez pontosan az a rendszer, amit 2024 szeptemberében Amerikában már volt lehetőségem kipróbálni. A tudását és képességeit érdemes ennek tudatában értékelni. A 14.2.2-es változat ennél ma már sokkal-sokkal többet tud Amerikában, illetve valószínűleg Európában még ügyesebbek azok a példányok, amiket szerte Európában tesztvezetések keretében Tesla mérnökök segítségével lehet kipróbálni, hiszen azokon minden bizonnyal európai utak segítségével is tanították. Mi a véleményed a látottak alapján az FSD képességeiről? Írd meg hozzászólásban! Ha netán olyan autód van Magyarországon, amiben Hw4 és egy újabb FSD szoftver dolgozik, és szívesen megmutatnád, akkor kérlek jelezd! Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!