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
auto
2024. 04. 26. péntek

Célba ért a 80 eDays konvoj

események

80 nappal a június 16-i indulás után tegnap 11 csapat érkezett vissza Barcelonába az idei 80 eDays túra kiindulópontjára. Az autók és a magyar elektromos Modulo busz célja az volt, hogy a lehet legtöbb helyen népszerűsítse a környezettudatos elektromos meghajtást, és megmutassa a világnak, hogy az elektromos autók nem csak a városokban és azok környékén, de hosszabb utakon is megállják a helyüket.

Célban a 80 eDays (fotó: 80 eDays)

Célban a 80 eDays (fotó: 80 eDays)

Három kontinensen átautózva a csapatok összesen 289.662 km-t tettek meg  100%-ban elektromos meghajtással. Döbbenetes volt látni, hogy a Tesla Model S-ek milyen könnyedén megbirkóztak a nagyobb távolságokkal, és annak ellenére villámgyorsan átjutottak Ázsián, hogy túl sok Superchargerrel nem találkoztak. Ugyanígy nem volt probléma a kínai csapat Denza márkájú autójával és a magyar csapat Modulo buszával sem, végig tartani tudták a lépést a mára már etalonnak számító Teslákkal.

80 eDays start

Még az út első európai szakaszán (fotó: 80 eDays)

Az elektromos busz Föld körüli útját egyedül a járművek kontinensek közötti mozgatása gátolta. Az első európai etap után a Liszabonból Halifaxba repülő gépre nem fért fel a busz, ezért még jóval korábban hajóval indítottak útnak egy példányt, ami két nappal a többi jármű után futott be a kanadai városba. A hátrány ellenére sikerült a kontinens átszelése után a többi csapattal egy időben a nyugati partra érni. Amerikából szintén nem lehetett a buszt repülőn Ázsiába szállítani, így a magyar csapat jármű híján a Kína délkeleti partjától a román fővárosig tartó szakaszt kénytelen volt teljesen kihagyni. A többi autóhoz az elektromos Modulo Bukarestben tudott újra csatlakozni.

2016-08-21_budapest_evopro_tolto_atado_80_edays_14

A csapatok a budapesti Kopaszi gáton

Az idő egy jelentős részét a csapatok Európára szánták, ahol az induló csapatok országait is bejárva nagyjából három hetet, az út bő egy negyedét töltötték. Így jutottak el Budapestre is, ahol a faültetés mellett részt vettek az Modulot nevező Evopro első saját fejlesztésű villámtöltőjének átadóján is. Az látszott, hogy a 25 ezer km ezeknek a tisztán elektromos meghajtású autóknak sem okoz már gondot, de a csapatok tagjain a célban már látszott a fáradtság.

A mostani 80 eDays túra Rafael de Mestre a 4 évvel ezelőtti, Tesla Roadsterrel megtett világkerülő útjának volt az ismétlése, és egyben a következő, 4 év múlva tartandó út ellenőrző pontjainak a kitűzése is. 2020-ban a mostanihoz hasonlóan Barcelonából indulnak majd nyugat felé, és a lehető legkevesebb légi szállítással igyekeznek megkerülni a Földet. Az akkori verseny egyik változása lesz a mostanihoz képest, hogy a II-es kategóriába jelentkező autóknak a táv legalább 80%-át önvezető módban kell majd megtenniük.

Tisztán elektromos Modulo Barcelonában a befutónál (fotó: 80 eDays)

Tisztán elektromos Modulo Barcelonában a befutónál (fotó: 80 eDays)

Gratulálunk az összes résztvevő csapatnak, különösen a magyaroknak, akik egy kimondottan autókra szabott túrán egy városi busszal bizonyították a villanyhajtás létjogosultságát.

Villanyautósok