Új villámtöltőt avattak Budapesten

Az Evopro székháza előtt a Hauszmann Alajos és a Sopron utca sarkán ma délelőtt felavatták az Evopro saját fejlesztésű vilámtöltő oszlopának első közterületi példányát. A DC oldalon 50 kW teljesítményű töltőt Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter adta át, aki összefoglalta a kormány elektromobilitás támogatása terén tett eddigi aktivitását.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter átadja az Evopro töltőjét
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter átadja az Evopro töltőjét

A főváros a korábbi években részben a töltőhálózat kiépítésére szánt pénz egy részéből 20 darab tisztán elektromos buszt vásárolt. Az Evopro által gyártott Modulo buszokat már egy ideje lehet látni  Budapest útjain.

Evopro Modulo buszból Budapesten már 20 db üzemel
Evopro Modulo buszból Budapesten már 20 db üzemel

A buszokra elköltött 4 milliárd forinton felül 1,2 milliárd forintot költ az állam az önkormányzatok elektromos autó töltő telepítéseinek támogatására kiírt pályázatra. Ebből optimális esetben 500 töltőoszlopon 1000 töltési csatlakozás létesülhet.

80 eDays 5 csapata is részt vett az átadón
80 eDays 5 csapata is részt vett az átadón

Sajnos az átadón nem derült ki egyértelműen, hogy az új töltő nyilvánosan és ingyenesen használható lesz-e. Az indításhoz egyelőre a nemzetgazdasági miniszter és a 80 eDays csapatai kaptak kártyát.

Evopro Modulo beépített villámtöltővel és extra akkumulátorokkal
Evopro Modulo beépített villámtöltővel és extra akkumulátorokkal

Bár vártuk, de a korábban emlegetett villámtöltő hálózatról nem esett szó. Így nem derült ki, hogy az önkormányzati töltőkkel az NGM az ország bejárhatóságát, vagy a célállomási töltést szeretné-e biztosítani. Sajnos a váltóáramú töltők a ma forgalomban lévő autók többségét 4-8 óra alatt tudja csak feltölteni, így a nagyobb távolságok megtételét egy-két típust leszámítva nem támogatják. Az önkormányzati pályázat segítségével viszont nagy valószínűséggel többnyire ilyet fognak telepíteni az önkormányzatok.

EZT OLVASTAD MÁR?  400 ultra gyors villámtöltőből álló hálózatot terveznek Európába
80 eDays csapatai a Kopaszi gáton
80 eDays csapatai és további villanyautók a Kopaszi gáton

Az eseményt a Budapesten megpihenő 80 eDays túra 5 csapata tette színesebbé, akik az átadó után az érdeklődőkkel együtt átvonultak a Kopaszi gátra elültetni a jövőbeni események ellenőrző pontjának szánt fát. Az út által érintett országokban így elültetett fákkal szeretnék jelképesen kompenzálni a világ körüli utazás széndioxid kibocsátását.

Az Evopro gyárt AC oszlopokat is
Az Evopro gyárt AC oszlopokat is

Az úton szintén résztvevő Evopro Modulo csapata bemutatta az Egyesült Államok átszelésére használt átalakított elektromos autóbuszt. Az extra akkumulátorokkal is felszerelt egy töltéssel 600 km megtételére volt képes annak ellenére, hogy a városi forgalomban 70 km/h-ás sebességre limitált buszt az úton 90 km/h-ás sebességgel hajtották. A legnagyobb kihívás Észak Amerikában a töltés volt. A busz CCS rendszerű villámtöltéssel rendelkezik, miközben az újvilágban inkább a CHAdeMO illetve a Tesla Supercharger terjedt el. Az univerzális töltés biztosítása érdekében a buszba egy a most felavatotthoz hasonló oszlopot is beépítettek, amivel már több helyen tudtak tölteni, de még így sem volt könnyű. Az út kihívását jól mutatja, hogy az úton résztvevő Teslák mind a kisebb, nagyobb hatótávot biztosító 19 colos kerekeken futottak.

Elektromos autót használsz?