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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

A tavalyi év első felében ismét felírhattunk egy villanymotoros szuperautót a listánkra, ahol a média által „Tesla-gyilkosként”, „Tesla-verőként” beharangozott járműveket gyűjtögetjük. A kaliforniai gyártó rettegett kihívója ezúttal egy svájci start-up, az Elextra, mely legelső szuperautójáról egészen sok részletet és látványtervet megosztott velünk 2017-ben, alaposan felhívva magára a sajtó figyelmét, most pedig újabb infókkal gazdagodtunk, így már azt is tudjuk, mikorra tervezi piacra dobni a legelső darabokat, és körülbelül mennyivel kisebb összeget mutat majd a bankszámlánk, ha rendelünk egyet a kocsiból.

A négyajtós, négyüléses, összkerék-meghajtású szuperautót első ránézésre simán összetéveszthetnénk egy Lamborghinivel, amit a svájci tervező, Robert Palm jó néven is venne, ugyanis az autó mögötti ötlet kifejezetten a legnagyobb hatású olasz autócsodák vonalainak és a jövő technológiájának, azaz a tisztán elektromos meghajtásnak az ötvözése egy látványos és egyedi megjelenésű sportkocsiban. Bár a dizájn az Alpok országából származik, az összeszerelés egy Stuttgart melletti gyárban, kézzel történik, ahol a hangsúlyt nem a mennyiség, hanem a minőség kapja, így összesen 150 darab várható a vállalat első modelljéből.

A hagyományos alumínium váznál mintegy 25%-kal könnyebb szénszálas karosszéria nagyban hozzájárul az Elextra kimagasló teljesítményéhez. A két villanymotor összesen 680 lóerő leadására képes, és álló helyzetből 2,3 másodperc alatt tudja magát 100 km/h-ra felpörgetni. Ahogyan a nemrég bemutatott Aspark Owl, az Elextra is a gyorsulásra lett optimalizálva, így a végsebesség 250 km/h-ra lett korlátozva. A gyártó szerint azonban nem csupán egy villámgyors elektromos szuperautóról beszélhetünk, hanem egy rendkívül hatékonyról is, ugyanis 100 km/h-s sebességgel haladva is 600 kilométer a becsült hatótáv.

A svájciak csúcsmodellje a tervek szerint 2019-ben kerül piacra, és legfőbb riválisa a Tesla Model S és a Mission E lesz teljesítmény tekintetében. Ám ahogy sok másik újonnan bemutatott Tesla-rivális esetében, a célközönség teljesen más az árat és a gyártási volument is figyelembe véve. Az Elextra vezérigazgatója szerint a jármű ára valahol 400 000 és 500 000 euró között fog kezdődni, azaz az ártartomány közepével számolva átszámítva 142 millió forintért vehetjük meg a 150 darab egyikét. A gyártó nem tervez többet gyártani ebből a típusból, de a későbbiekben lehetséges, hogy sokkal hagyományosabb  szegmensekben próbálkozik, mint például crossoverrel vagy ferdehátúval. Azt nem tudjuk biztosan, hogy a svájci-német sportautó ott lesz-e a Genfi Autószalonon, ám származását tekintve elég valószínű, hogy bemutatkozik a neves eseményen.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.