Elektromos szuperautó, ami a Tesla Roadsternél is jobban gyorsul?

Az elektromos sportautók között tavaly november óta a Tesla Roadster a mérce. Valahányszor bejelenti egy-egy autógyártó a legújabb, villanymotorral felszerelt sportautóját, azonnal a kaliforniai vállalat 2020-ban megjelenő villanyautójához hasonlítjuk. Nem véletlenül, hiszen az elmúlt hónapokban egyik gyártó sem tudott olyan elektromos meghajtású sportkocsit felmutatni, mely mind teljesítményben, mind hatótávban, és főleg árban fel tudná venni a versenyt a kétajtós Teslával. Azon vásárlók érdeklődését, akik kifejezetten a sebesség miatt szeretnének beszerezni egy Roadstert, minden bizonnyal az autó gyorsulási adata keltette fel, ami hihetetlen 1,9 másodperc 0-ról 100-ra, s ez a jövőben még javulhat is. Ez egy olyan érték, amivel nemhogy az eddigi elektromos autók, de még a jelenleg fejlesztés alatt állók, valamint a hagyományos meghajtású szuperautók leggyorsabbjai – mint például a Bugatti Chiron – sem tudnak szembeszállni.

Igen ám, azonban egy hónappal a Tesla novemberi eseménye előtt történt egy érdekes kijelentés egy kevésbé ismert japán gyártótól, ami közel sem verte fel annyira a port, mint Elon Musk előadása: az Aspark nevű vállalat azt állítja, hogy villanyautója kevesebb, mint két másodperc alatt felgyorsul 100 km/h-ra. Ez azt jelenti, hogy olyan gyorsan képes kilőni álló helyzetből, mint a páratlannak vélt Roadster, sőt, a gyártó szerint a legutóbbi tesztelések során mindössze 1,6 másodperc alatt lefutotta a sprintet, maga alá taszítva a villámgyors Teslát. A tesztekről itt látható egy rövid videó, egy 0-100-as gyorsulásért pedig 1:06-ig kell tekerni. A gyorsulgatás helyszínéül rövidebb szakaszt amúgy nem is választhatott volna a csapat, ugyanis ha a sofőr milliszekundumokkal később kezd el fékezni, akkor az árokban köt ki, ami igencsak drága mulatság lenne.

Az Aspark Owl, azaz Bagoly névre keresztelt szuperautója tehát 0,3 másodpercet vert rá az új Tesla Roadsterre, több, mint fél másodpercet a Model S-re Ludicrous módban, és egy teljes szekundumot a Rimac Concept One-ra. Ráadásul nem is egyszeri véletlenről van szó, az Owl többször is 2 másodperc alatt ért fel 100-ra. Hol van akkor a csalás? Az abroncsokon. Az autó ugyanis kifejezetten gyorsulásra szánt Hoosier versenygumikat viselt a tesztelés alatt jelentősen megnövelve a tapadást, melyeket ráadásul az Aspark munkatársai a Formula 1-ben használt módszerrel előmelegítettek, majd az indulás előtt gyorsan felszereltek a járműre. Bár az Owl kétségtelenül bámulatosan gyorsul, utcai gumikban minden bizonnyal nagyobb számok jöttek volna ki eredményül. Sőt, mitöbb, lítium-ionos akkumulátor helyett az autó energiaellátása szuperkondenzátoros megoldással van biztosítva, ami nagyon rövid időn belül hatalmas löketet eredményez a kocsinak.

A 2014 óta fejlesztett és a 2017-es Frankfurti Autószalonon bemutatott Aspark Owl egyébként kifejezetten a gyorsulásra lett tökéletesítve: 850 kilogrammos súlyával, és 98 centiméteres magasságával a Le Mans-i versenyautókra emlékeztet. A mindössze 435 lóerővel és 280 km/h-s sebességgel bíró villanyautó gyártási változata, ha egyáltalán lesz ilyen, már kapni fog akkumulátort is a szuperkondenzátorok mellé, amivel egy közel 150 kilométeres hatótávra tesz szert az amúgy utcán is legálisan használható sportautó. Ha ezek alapján bárki kedvet kapott megvásárolni a japán baglyot, az gondolja át még egy párszor, ugyanis az autó árát még leírni is fáj: átszámítva körülbelül 1 milliárd 85 millió forint. Hogy jobban gyorsul-e mint a Roadster? Szuperkondenzátorokkal és versenygumival igen. Lehet-e Tesla-gyilkos? Semmiképp.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.