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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

A tökéletes vihar – avagy miért esett ekkorát a Tesla részvény?

elektromos autó

Az elmúlt 3 hétben hatalmas zuhanásba kezdtek a Tesla részvényei – míg március elején 345 dollár körül mozgott a kaliforniai gyártó papírjainak árfolyama, a tegnapi napon 257 zöldhasút adtak csak érte. Azért ez elég csúnya. De mégis mi történt? Most akkor csődbe is megy a Tesla?

Hadd kezdjem a végén: nem, már megint nem megy csődbe a Tesla. Hogy egy régi vicc csattanóját idézzem, „pedig igény az lenne rá”. Az árfolyam durva esése mögött ismét nem fundamentális okok állnak, sőt nem is igazán lehet megnevezni egy komolyabb okot. Azért mi most megkíséreljük végiggondolni, mi is történhetett.

Köszönjük Mr. President!

Ha egy részvény árfolyama esni kezd, akkor alapvetően két irányban lehet keresni a magyarázatot: külső és belső okokat célszerű megkülönböztetni. Ilyenkor érdemes a kiszemelt részvény mozgását összevetni azonos időszakban iparági, vagy nagy tőzsdei mutatókkal, hogy eldöntsük, együtt mozog-e a világgazdaság lázgörbéjével, vagy a cég saját maga rontott a megítélésén. A Dow Jones-t, a Wall Street legfontosabb indikátorát mindig érdemes belerakni az összehasonlításba, de nekünk most fontosabb a technológia cégek piaca, a NASDAQ, hiszen a Teslát itt jegyzik.

A TSLA, a Dow és a NASDAQ mozgása az elmúlt egy hónapban. Forrás: Yahoo Finance

A fenti ábra szerintem elég egyértelműen mutatja, hogy a TSLA részvények mozgása az elmúlt hónapban szinkronban volt a fő tőzsdei indexekkel. A részvénypiacokat befolyásoló külső ok jelenleg leginkább az, hogy az USA aktuális elnöke éppen mivel borzolja a kedélyeket. Vegyük sorjában az elmúlt 2 hét eseményeit – azért 2 hét, mert nagyjából Március 13 körül indultunk meg a lejtőn:

  • Március 13: Trump kirúgja Rex Tillersont, a külügyminiszterét és ezzel újabb fajsúlyos, higgadt ember távozik a kabinetből, az elnök pedig szépen lassan csak TVs celebekkel és a családtagjaival van már körülvéve a kormányban.
  • Március 14: A cirkusz egyik új alkalmazottja Larry Kudlow, a CNBC egyik gazdasági kommentátora lesz, aki arról híres, hogy a 2007-2008-as nagy válság idején másról sem beszélt napi műsorában, hogy nincs itt semmiféle összeomlás, mindenki hülye aki ezt állítja. Na ő lett Trump gazdasági fő tanácsadója. Egyik hírnek sem örül a világ, a Dow 420 pontot zuhan 2 nap alatt, a NASDQ úgy 100-at, a Tesla pedig 345 dollárról 326-ra esik.
  • Március 19-én hétfőn mire kinyit a tőzsde, már a Facebook botránytól zeng a világsajtó, ami nem tesz jót a tech részvényeknek. A Tesla külön balszerencséje, hogy ugyan ezen a hétvégén járta be a hírportálokat az Uber önvezető autójának halálos kimenetelű balesete, ami után szintén estek a technológiában érdekelt cégek papírjai. A Dow napközben 500, a NASDAQ 200 pontot esik, a Tesla pedig már közel -10%-ban van egy hét alatt.
  • Március 22-én két hírbomba is robban: a Trumpot képviselő egyik vezető jogász lemond, az elnök pedig úgy felhúzza magát, hogy kereskedelmi háborút kezd Kínával és az EU-val. A Dow 2 nap alatt 724 pontot zuhan, a NASDAQ 174-et, a TSLA pedig 301 dolláron zárja a hetet.

A mérleg eddig a pontig sem túl rózsás, a kaliforniai gyártó papírjai 2 hét alatt 13%-ot gyengültek, miközben az amerikai tőzsde kb. 7%-ot zuhant. De, mint mindig elmondjuk, a TSLA úgynevezett „high beta” részvény, azaz árfolyamában kiemelt súllyal szerepel a jövőbe vetett bizalom, tőzsdei válság idején pedig ezek a papírok mindig sokat buknak.

Óvakodj a medvétől!

De itt még nincs vége a történetünknek, hiszen ezen a héten eddig újabb 14%-ot zuhantak a Tesla papírjai. (Úgy látszik a mélypont 251 volt tegnap napközben és most már megindultunk felfelé.) De mi történt a héten?

Nos, én nem szeretem a különböző összeesküvés elméleteket, de úgy néz ki egy elég kiadós medvetámadás közepén vagyunk. Medvének a tőzsdei világban egy adott papír, vagy maga tőzsde zuhanására játszó befektető nevezik – és sokszor komoly dollármilliárdos alapok állnak a háttérben, tehát van tartalék bőven a támadáshoz. Kedvelt taktika, hogy amikor a kiszemelt áldozat éppen a földön van, akkor mozgósítják a sajtós és elemzői gépezetet és igyekeznek bedönteni a vállalatot, most is valami hasonlót látunk.

Nagyon csúnyán összetört az X. Forrás: Dean C Smith

Március 23-án pénteken jelent meg az első hír egy nagyon csúnya kaliforniai balesetről, ahol egy Model X vezetője feltehetően hatalmas sebességgel csapódott be az autópálya-elágazást elválasztó betontömbökbe és életét vesztette. Az ütközés erejét jól jelzi, hogy a cég tegnapi közleménye szerint még soha nem láttak ehhez fogható mértékű károsodást Model X-en.

Természetesen a baleset valós és nem valami konspiráció része, de érdemes utánagondolni, vajon egy BMW vagy Mercedes hasonló tragédiája után ugyan így tele van-e a világsajtó a baleset képeivel?

Az eset azért érdekes a részvényárfolyam szempontjából, mert a baleset kapcsán napokig arról cikkezett a sajtó, vajon veszélyes-e a Tesla Autopliot – pedig még azt sem tudjuk használatban volt-e a rendszer. Bár az elhunyt testvére szerint a közelmúltban Autopilot hibával járt szervizben az autó, a gyári jegyzőkönyvek a navigációs rendszer javításáról szólnak. A balesetet egyébként vizsgálja az amerikai NTSB közlekedési hivatal és persze erről is cikkeztek sokat, pedig a vizsgálat tárgya a hivatalos indoklás szerint az autó baleset utáni biztonságos elszállíthatóságával kapcsolatos. A Tesla adatai szerint eddig összesen 85,000 alkalommal haladt el ezen a ponton Autopilot-tal autójuk és még soha nem történt baleset.

Tesla + Autopliot + Tűz = Klikk a szalagcímre = $$. A matek ennyire egyszerű.

Ha a fenti média hiszti nem lett volna elég, tegnap újabb csapás érte a kaliforniai gyártót: leminősítette a kötvényeit a Moody’s. A befektetési tanácsadó óriás arra hivatkozott, hogy a cégnek likviditási problémái lesznek és a Model 3 gyártása továbbra is akadozik. Mindjárt megnézzük ezeket az állításokat egyenként is, de rendkívül érdekes a jelentés időzítése. Az elemzés alapja az utolsó negyedéves pénzügyi jelentés, amely február 7.-én jelent meg. Miért majd 2 hónappal később és miért pont most adták ki az anyagot? És ha már ezen dolgoztak, nyilván tudják, hogy 1 héten belül, április 1-3 között esedékes a Tesla első negyedéves értékesítési adatainak közzététele, ahol az is kiderül, elérték-e a vállat 2,500-as heti darabszámot március végére. Miért nem várták meg ezt a fontos adatsort?

Izgalmas lesz a jövő hét

Ha megnézzük a likviditással kapcsolatos állítást, kb. 10 másodperc alatt kiderül, hogy blődség ilyet állítani. A Tesla 3,4 milliárd dolláros készpénztartalékkal kezdte az évet és a tavalyi egész éves veszteség nem érte el a 2 milliárdot. Magyarul másfél évet is kihúznának hasonló veszteség mellett. Ugyan lesz egy 1 milliárd feletti  kötelezettsége a cégnek, de ez csak kb. 1 év múlva esedékes.

2 „projekt” is gyűjti a Tesla Model 3 alvázszám adatokat: fent a Tesla Motors Club (TMC), alatta pedig a Tesla sub-Reddit gyűjtése. Ezek a leszállított vagy hamarosan átadásra kerülő autók adatai, az ív pedig egyre kevésbé lineáris.

Ami a Model 3 gyártását illeti, újabb nehézségről nem tudunk, sőt, a legújabb jelek rendkívül biztatóak.  A negyedév során ugyan a heti átlag úgy 1000 darab körülire (vagy alá) jött ki az időszak nagy részében, az utolsó 2 hétben azonban előbb 2,042, majd 4 nappal később újabb 2,655 Model 3 alvázszáma lett beregisztrálva  a hatóságokhoz. Erre a lépésre a gyártás megkezdése előtt nemsokkal kerül sor. Ráadásul az elmúlt pár napban több ezer kanadai vásárló kezdhette meg az autója konfigurálását és 3-6 hetes szállítási időt kaptak, tehát minden afelé mutat, hogy jól halad a termelés.

Az @Model3VINs Twitter robot szerint a legmagasabb beregisztrált alvázszám jelenleg 18,540. Figyelem: ez nem azt jelenti, hogy ennyi autó el is készült már.

Mégis, nem minden rózsás, van némi esély rá, hogy nem lesz túl fényes a Teslánál 2018 első negyedéve. Mint arról február közepén írtam  2017 végén mindent eladtak ami nem volt lehegesztve. Így aztán üres raktárkészletekkel, a szokásosnál gyengébben indult az év eleje. Európában az egy évvel korábbi 2,570 helyett csak 1,569 S és X került kiszállításra az első két hónapban, míg az USA-ban a Model X hozta a tavalyi kicsivel 1,600 alatti darabszámot, de S-ből 700-al kevesebb került átadásra. Az első negyedév sikere így a szokásosnál is jobban múlik a márciusi hajrán.

Egyelőre Norvégiából nagyon biztató számokat látunk, ugyanis a márciust úgy megtolták, hogy a február végi -55%-ból a tavalyit +40%-kal meghaladó első negyedévet produkáltak. Ennyit a kiszállítások belassulásáról. Hogy Európa többi része és Amerika tud-e hasonló csodát felmutatni, az pár napon belül kiderül.

Mindenesetre így is borítékolható majd azon elemzések tömkelege, ahol nem az előző év azonos időszakához, hanem az előző, rekord negyedévhez hasonlítják majd az adatokat és a Tesla csődjét vizionálják majd. Így aztán mindennél fontosabb lesz annak a megerősítése, hogy elérte a Model 3 a heti 2,500 körüli darabszámot március végére. Ha nem, akkor innen elég csúnya lejtő nyílhat lefelé. Ha igen, akkor ez a hét jó alkalom volt a cég részvényeiből olcsón bevásárolni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.