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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Miért volt ilyen gyenge a Tesla januárja?

elektromos autó

Sorozatunk jobb megértéséhez az olvasó figyelmébe ajánljuk 2017 novemberi nyitó cikkünket. 

Kicsit előbbre terveztem ezt a postot, hiszen az InsideEVs már a hónap első pár napjában ki szokta rakni az amerikai becslését, a TMC fórumon pedig kb. 1 héten belül összehalásszuk az európai adatokat. Most azonban lassan indulhatott az év pár ország statisztikai hivatalában, mert még mindig várunk két adatra. Pontosabban vártunk, ugyanis úgy döntöttem, ideiglenesen elég lesz egy becslés ezekre az országokra, majd később frissítem a cikket a pontos spanyol és luxemburgi adatokkal, amint elérhetőek.

Harmatgyenge január

Alapvetően két szempontból szoktuk itt megvizsgálni a Tesla havi értékesítési adatait: vagy Év/Év alapon nézzük milyen számokat láttunk az előző év azonos hónapjában, vagy Negyedév/Negyedév összehasonlításban vizsgáljuk az előző negyedév azonos számú hónapját. Aki ez utóbbit nem érti, annak ismét javasolnám a cikk elején linkelt sorozatindítónkat, ahol kiveséztük a Tesla értékesítésének ciklikusságát.

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

Most azonban bajban vagyunk, mert ezt a januárt nincs igazán mihez hasonlítani, ugyanis a Teslának szinte soha nem volt még „normális” decembere, egészen 2017 végig. Hogy mi köze a decembernek a januárhoz? Nos az elmúlt években különböző időjárási viszontagságok, kikötői sztrájkok, az Autopilot 2 hardver bevezetése körüli mizéria és egyéb hasonló körülmények miatt, valahogy mindig úgy adódott, hogy több ezer decemberre tervezett kiszállítás átcsúszott január elejére. Emiatt az amúgy gyengére várható január helyett (a negyedév első hónapja mindig a leggyengébb a Teslánál) rendkívül erős számokat kaptunk.

Most azonban kivételesen jól sikerült a december – már, ha a köhögő Model 3 gyártósort nem nézzük -, a Tesla pedig rekorddal zárta 2017-et. Sőt, mint az a negyedévek – pláne az év! – vége esetén szokásos, a kaliforniai cég igyekezett kisöpörni a raktárakat, így aztán az összes készleten lévő, bemutatótermi és teszt autó szabad préda volt. Ebben az időszakban tipikus, hogy Tesla tulajdonosok arra panaszkodnak, hogy amíg autójuk szervizben volt, a cég nem tudott Model S-et, vagy X-et adni kölcsön-autónak, hanem valami füstöset kaptak egy kölcsönzőből. Ilyenkor ugyanis gyakorlatilag mindent eladnak ami nincs lehegesztve.

Átlagos USA

Ha az amerikai számokat nézzük, a január egyébként egészen vállalható, itt talán még az Év/Év összehasonlítás sem lenne túlzottan félrevezető. A 800 darab luxus szedán mintegy 12%-os visszaesés 2017 januárjához képest, az SUV-ből pedig csak 7%-al szállítottak ki kevesebbet. Mint emlékezetes, a cég már a harmadik negyedév végén jelezte, hogy a 3. műszak kivezetésével kb. 10%-os visszaesést várnak a két nagyobbik modell gyártásában. Erre azért volt szükség, hogy a Model 3-hoz irányítsanak át munkásokat. Az automatizálás növelése az S/X gyártósoron ráadásul viszonylag fájdalommentessé tette ezt a váltás és javítja ezen modellek nyereségességét is. Az amerikai adatok ennek kb. meg is felelnek, nagyobb visszaesést nem látunk.

Az USA-ban egyelőre minden rendben van. Az adatok forrása: insideevs.com

És persze itt van a Model 3 is, aminek kapcsán nem az a kérdés, hogy átveszi-e ez első helyet az amerikai villanyos listákon, hanem, hogy vajon a következő pár hónapban is megtartja-e. Nagyon furcsa lenne, ha az év végi összesítésben nem végezne az élen a bébi Tesla, de amíg a gyártás üteme 1000 autó per hét körül mozog, nem sebezhetetlen.

Bár az alvázszámok követése nem bombabiztos módszer, figyelemreméltó, hogy nyakon csípték az első 8000 feletti sorozatszámú Model 3-at. Forrás: blfire.lima-city.de

Most, a januári 1900 körüli becsült darabszám már elég volt az elsőséghez és, ha értelmetlen grafikonokat szeretnénk gyártani, akkor kimutathatnánk, hogy egy hónap alatt annyi Model 3-at szállítottak le, mint 2017-ben összesen. Jól hangzik, nem? Azért az ilyen összehasonlításoknak inkább majd csak 2018 viszonylatában lesz értelme.

Ha a Teslán múlik az első helyért idén nem lesz nagy küzdelem. Azonban senkit ne tévesszen meg a januári állás, a második helyért harcba fog szállni a Model S, de akár még az X is beférhet a top 3-ba. A márciusi adatok után többet tudunk majd. Forrás: insideevs.com

Gyengélkedő Európa

Európában már más a helyzet. itt nincs Model 3, ellenben elsőre úgy is tűnhetne, hogy kvázi beszakadt az S és X iránti kereslet, hiszen nagyjából 50%-kal csökkent a kiszállítások száma. De mennyi ebből a valós visszaesés?

A januári összesítés 54%-os esést mutat Európában. Ez lenne a normális január, vagy van valami probléma amiről nem tudunk? Az adatok forrása: teslamotorsclub.com

Ha megnézzük 2017 második, harmadik és negyedik negyedévét (mint említettem, a január nem mérvadó így az első negyedévet kihagynám), azt látjuk hogy az első hónap tipikusan a teljes kiszállítások ~14-17%-át teszi ki. „Békeidőben”, azaz amikor nincs év végi hajrá, 2016-ban 700, 2017-ben pedig 1000 autó köré várjuk Európában a negyedév első hónapját. A Spanyolországgal és Luxemburggal együtt 660-670 körülire tehető becsült érték azonban 2017-hez képest még így is 30% feletti visszaesés.

Két ország hiányzik, de a lényegen nem változtat: volt ez már jobb is. Forrás: teslamotorsclub.com

Most akkor mi történt?

Talán nem újdonság az oldalunk olvasóinak, hogy a fremonti üzemben a negyedév első felében a gyártás nagy része a tengerentúlnak (értsed az Amerikán kívüli világnak) szól, hiszen kell pár hét, hogy odaérjenek az autók a vásárlókhoz, a Tesla pedig szeretné realizálni a bevételt a pénzügyi negyedévük vége előtt. Az időszak második felében, már inkább csak Észak-Amerikára gyártanak, az utolsó pár héten/napban pedig Kaliforniára, hiszen itt jóval rövidebb a kiszállítási idő. Amíg a Teslának nem lesz európai és ázsiai gyára, addig ez érdemben nem is fog változni.

Ha feltételezzük, hogy a kereslet nem csökkent, akkor a termelés valamikor október-november magasságában eshetett vissza és ezért volt gyenge az európai év nyitánya. Ez nagyjából egybecseng a Model 3 sztorival, de önmagában nem magyarázat. A cég 4. negyedéves jelentése szerint a Model X és S rendelések száma az időszak során közel beállította az eddigi rekordot – de ezt az adatot régiókra lebontva nem részletezték.

A legvalószínűbb magyarázat, hogy az a bizonyos készletkisöprő seprű igencsak jól dolgozott az év végén.  A tavaly decemberi 4,800, az egész negyedévben pedig 9,000 feletti európai értékesítési rekord azt jelentette, hogy minden autót eladtak amin volt négy kerék.

2017 végén minden hónap brutálisan erős volt, december pedig rekordot döntött. Úgy tűnik ennek január issza meg a levét. Forrás: teslamotorsclub.com

Ha megnézzük a cég 3 legnagyobb európai piacát (akár a Tesla saját oldala, akár, kicsit kényelmesebben, a teslainventory.com oldalon keresztül), a számok megerősítik ezt a feltételezést. A tavaly 8,500 eladott autóval első helyen végzett Norvégiában jelenleg mindössze 32 új és 1 használt Tesla van raktáron, a 2017-ben 4,800 darabos Nagy Britanniában kicsit jobb, 68 illetve 39 a mutató állása, a végre erősödő, harmadik helyezett Németországban (3,300 autó) pedig mindössze 15 db új S van raktáron. Model X-ből se új se pedig használt autó nem érhető el jelenleg készletről. Pedig már február közepe van.

A Tesla német honlapja szerint még 145 ezer euró sem elég ahhoz, hogy június előtt megkapjam az új P100D-t. Akkor inkább nem is kell! Az adatok forrása: tesla.com

Van még egy módszer, ami tudományosnak ugyan nem nevezhető, de érdemes figyelni, ez pedig az új autó vásárlása esetén prognosztizált várakozási idő. Amerikában jelenleg egy Model S rendelése esetén március végig kell várnunk a kiszállításra, de ami igazán meglepő, hogy ez a P100D esetén sem változik. Alapvetően a full extrás top verziókat kicsit előbbre szokta sorolni a gyár és pár héten belül szállítja a hazai piacra. Még durvább a helyzet a Model X esetén, itt ugyanis még az USA-ban is júniusig kell várni, ha valaki ma rendel az SUV-ből.

Az európai szállítási határidők is hasonlóan érdekesen alakulnak: mind az S, mind az X esetén júniust prognosztizál az oldal, tehát 4 hónapot kell várni. Ázsiában Kínát és Ausztráliát néztem meg, itt is május végét jósol a cég online rendszere.

Mivel a két „veterán” modell gyártása körül nem tudunk nehézségről, vagy beszállítói problémákról, így úgy tűnik tényleg nem csökkent a kereslet, sőtLehet, hogy csak simán megvolt az első „normális” januárunk?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.