2030-tól csak villanyautókat adna el a Porsche

A Porsche modellpalettájában már régóta jelen vannak a plug-in hibrid meghajtású járművek, melyek kimondottan sikeresen szerepelnek néhány ország autópiacán, a teljes elektromosítás gondolata azonban csak nem sokkal ezelőtt, a Mission E-vel jelent meg. A német vállalat legelső tisztán villanyos modelljének tesztprogramja hamarosan véget ér, és 2019-ben piacra is kerülhet az autó, majd azt követően több Mission E variánsra is számíthatunk a gyártó ígéretei szerint, például a Cross Turismo sportterepjáróra. A német autógyártók körüli botrányok következtében az utóbbi időben a Porsche elkezdett komoly figyelmet fordítani a kibocsátási mutatók megszépítésére, aminek következtében hatalmas összegeket fordítanak a villanyautó-fejlesztésre, valamint olyan célkitűzésekkel próbálnak környezettudatos képet festeni magukról, mint például a 2017-es bejelentés, miszerint a gyártás 50%-a elektromos lesz 2023-ra, ami a mai napig az egyik legagresszívabb és legambiciózusabb kijelentés a nagy autógyártók között. A Porsche most egy nyilvános interjút tett közzé a sajtóoldalán, amelyben Oliver Blume vezérigazgató beszél a vállalat jövőjéről, mely 2030 után már nem tartogat belső égésű motorral ellátott autót a vásárlók számára.

„Én azt merném megjósolni, hogy 2030-ra a legsportosabb Porsche elektromos meghajtású lesz. Ki tudja, talán addigra az ikonikus sportautónk, a 911 is elektromos lesz” – válaszolta a CEO arra a kérdésre, hogy mikor láthatjuk az utolsó füstös Porschét. Ez persze nem jelenti azt, hogy a németek teljesen lemondtak a hagyományos meghajtásról, hiszen a jelenlegi trendek mellett a Porsche nem tudna létezni a benzines motor nélkül, viszont nem szabad kihagyni a lehetőséget, hogy komoly pénzösszegeket fordítsanak az alternatív meghajtású járművek fejlesztésére, melyek a közeljövőben a hagyományos autókkal párhuzamosan fognak egyre növekvő szerephez jutni – magyarázta Oliver Blume.

Porsche Mission E

Ami viszont igazán érdekes, az az indok, ami miatt a teljes átállást a kibocsátásmentes közlekedésre csupán 2030-ra becsüli az igazgató, és nem korábbra. Meglátása szerint e késői időpontnak technikai, strukturális, és tisztán gazdasági okai is vannak. Először is, a villanyautók mindennapi használatának fejlődnie kéne, amit jelenleg elsősorban a hatótáv, és a töltési idő akadályoz. Másodszor, a töltő-infrastruktúrán is lenne még javítani való, ami felé jó kezdő lépés az IONITY hálózat kiépítése, de ez csupán egy kis része a szükséges megoldásnak. Továbbá a vezérigazgató még mindig nincs teljesen meggyőződve arról, hogy a jelenlegi energiamix valóban jobb az éghajlatnak, mint a belső égésű motorok. Végezetül pedig azt hozza fel a villanyautók elleni érvként, hogy azok gyártásához kevesebb emberi munkaerőre van szükség, ami jelentős hatással lenne a német gazdaságra és egyben jólétre.

Valljuk be, hogy ezen érvek mindegyikével tudnánk vitatkozni. A következő években érkező elektromos autók a különböző gyártóktól már akkora hatótávval fognak rendelkezni, ami az addigra kiépülő európai töltőinfrastruktúra mellett már több mint elég lesz mindenki számára. A hálózatok villámtöltői pedig 10-20 perc, gyakorlatilag egy kávészünet ideje alatt elégséges szintre tudják tölteni az akkumulátort, arról nem is beszélve, hogy a mindennapi, kisebb távolságú használat során a töltést okosan is – éjszaka otthon, vagy munkahelyen a munkaidő alatt – meg lehet oldani. Ami az energia forrását illeti, számos tanulmány bizonyítja, hogy még a legszennyezőbb, szénerőművi forrásból származó elektromos áram használata is kisebb kibocsátással jár, mint a hagyományos autók pöfékelése, ezenfelül az energiamix pedig folyamatosan tisztul. A munkaerő kérdése a villanyautó-gyártás során sok országban valós probléma: a Daimler és a Ford például figyelmeztette az alkalmazottait az Egyesül Államokban, hogy az elektromos autóknál elérhető magasabb gyártási hatékonyság következtében elbocsátások lehetnek, a Hyundai Motor szakszervezetének elnöke pedig egyenesen gonosznak és veszedelmesnek nevezte a villanyautókat, amiért elveszik az emberek munkáit. Szerinte az elektromos átállás következtében az alkalmazottak 70%-a elveszítheti munkáját – ami egy igencsak túlzó becslés. Ezt az érvet azonban nem csak a villanymeghajtású járművek ellen lehet felhozni, hanem minden innováció ellen, aminek előállítása hatékonyabb a korábbi terméknél vagy technológiánál, ez azonban nem állíthatja meg az emberiséget a fejlődésben.

Porsche Mission E Cross Turismo

Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások folyamatosan arra késztetik a gyártókat, hogy elektromos meghajtásra váltsanak, ami alig egy pár éven belül annyi jó villanyautót fog eredményezni, hogy a jelenleginél sokkal többen akarnak majd inkább akkumulátoros kocsival közlekedni. És akkor indul majd el az igazi harc a vállalatok között, hogy melyikük tud több elektromos autót gyártani és kielégíteni a keresletet, s ebből a Porsche sem akar majd kimaradni. Talán túl késői az a 2030?

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.