PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC00LmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtNC5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTQuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== A Porsche modellpalettájában már régóta jelen vannak a plug-in hibrid meghajtású járművek, melyek kimondottan sikeresen szerepelnek néhány ország autópiacán, a teljes elektromosítás gondolata azonban csak nem sokkal ezelőtt, a Mission E-vel jelent meg. A német vállalat legelső tisztán villanyos modelljének tesztprogramja hamarosan véget ér, és 2019-ben piacra is kerülhet az autó, majd azt követően több Mission E variánsra is számíthatunk a gyártó ígéretei szerint, például a Cross Turismo sportterepjáróra. A német autógyártók körüli botrányok következtében az utóbbi időben a Porsche elkezdett komoly figyelmet fordítani a kibocsátási mutatók megszépítésére, aminek következtében hatalmas összegeket fordítanak a villanyautó-fejlesztésre, valamint olyan célkitűzésekkel próbálnak környezettudatos képet festeni magukról, mint például a 2017-es bejelentés, miszerint a gyártás 50%-a elektromos lesz 2023-ra, ami a mai napig az egyik legagresszívabb és legambiciózusabb kijelentés a nagy autógyártók között. A Porsche most egy nyilvános interjút tett közzé a sajtóoldalán, amelyben Oliver Blume vezérigazgató beszél a vállalat jövőjéről, mely 2030 után már nem tartogat belső égésű motorral ellátott autót a vásárlók számára. „Én azt merném megjósolni, hogy 2030-ra a legsportosabb Porsche elektromos meghajtású lesz. Ki tudja, talán addigra az ikonikus sportautónk, a 911 is elektromos lesz” – válaszolta a CEO arra a kérdésre, hogy mikor láthatjuk az utolsó füstös Porschét. Ez persze nem jelenti azt, hogy a németek teljesen lemondtak a hagyományos meghajtásról, hiszen a jelenlegi trendek mellett a Porsche nem tudna létezni a benzines motor nélkül, viszont nem szabad kihagyni a lehetőséget, hogy komoly pénzösszegeket fordítsanak az alternatív meghajtású járművek fejlesztésére, melyek a közeljövőben a hagyományos autókkal párhuzamosan fognak egyre növekvő szerephez jutni – magyarázta Oliver Blume.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 Porsche Mission E Ami viszont igazán érdekes, az az indok, ami miatt a teljes átállást a kibocsátásmentes közlekedésre csupán 2030-ra becsüli az igazgató, és nem korábbra. Meglátása szerint e késői időpontnak technikai, strukturális, és tisztán gazdasági okai is vannak. Először is, a villanyautók mindennapi használatának fejlődnie kéne, amit jelenleg elsősorban a hatótáv, és a töltési idő akadályoz. Másodszor, a töltő-infrastruktúrán is lenne még javítani való, ami felé jó kezdő lépés az IONITY hálózat kiépítése, de ez csupán egy kis része a szükséges megoldásnak. Továbbá a vezérigazgató még mindig nincs teljesen meggyőződve arról, hogy a jelenlegi energiamix valóban jobb az éghajlatnak, mint a belső égésű motorok. Végezetül pedig azt hozza fel a villanyautók elleni érvként, hogy azok gyártásához kevesebb emberi munkaerőre van szükség, ami jelentős hatással lenne a német gazdaságra és egyben jólétre. Valljuk be, hogy ezen érvek mindegyikével tudnánk vitatkozni. A következő években érkező elektromos autók a különböző gyártóktól már akkora hatótávval fognak rendelkezni, ami az addigra kiépülő európai töltőinfrastruktúra mellett már több mint elég lesz mindenki számára. A hálózatok villámtöltői pedig 10-20 perc, gyakorlatilag egy kávészünet ideje alatt elégséges szintre tudják tölteni az akkumulátort, arról nem is beszélve, hogy a mindennapi, kisebb távolságú használat során a töltést okosan is – éjszaka otthon, vagy munkahelyen a munkaidő alatt – meg lehet oldani. Ami az energia forrását illeti, számos tanulmány bizonyítja, hogy még a legszennyezőbb, szénerőművi forrásból származó elektromos áram használata is kisebb kibocsátással jár, mint a hagyományos autók pöfékelése, ezenfelül az energiamix pedig folyamatosan tisztul. A munkaerő kérdése a villanyautó-gyártás során sok országban valós probléma: a Daimler és a Ford például figyelmeztette az alkalmazottait az Egyesül Államokban, hogy az elektromos autóknál elérhető magasabb gyártási hatékonyság következtében elbocsátások lehetnek, a Hyundai Motor szakszervezetének elnöke pedig egyenesen gonosznak és veszedelmesnek nevezte a villanyautókat, amiért elveszik az emberek munkáit. Szerinte az elektromos átállás következtében az alkalmazottak 70%-a elveszítheti munkáját – ami egy igencsak túlzó becslés. Ezt az érvet azonban nem csak a villanymeghajtású járművek ellen lehet felhozni, hanem minden innováció ellen, aminek előállítása hatékonyabb a korábbi terméknél vagy technológiánál, ez azonban nem állíthatja meg az emberiséget a fejlődésben. Porsche Mission E Cross Turismo Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások folyamatosan arra késztetik a gyártókat, hogy elektromos meghajtásra váltsanak, ami alig egy pár éven belül annyi jó villanyautót fog eredményezni, hogy a jelenleginél sokkal többen akarnak majd inkább akkumulátoros kocsival közlekedni. És akkor indul majd el az igazi harc a vállalatok között, hogy melyikük tud több elektromos autót gyártani és kielégíteni a keresletet, s ebből a Porsche sem akar majd kimaradni. Talán túl késői az a 2030? 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!