Konzolos játékból ismert koncepcióautót épített az Audi

Nem sokkal legelső tisztán elektromos modelljének érkezése előtt az Audi egészen szokatlan módszerekkel kezdte el népszerűsíteni a villanyos meghajtást: a Genfi Autószalonon az e-tron crossover gyártási változatának bemutatása helyett a németek közel 250 prototípust küldtek a svájci város utcáira, melyekről a szemfülesebb látogatók egy játék keretében menő fényképeket csinálhattak, de a legújabb marketingfogás még ennél is rendhagyóbb. Bizonyára sokan ismerik a PlayStation 4-re készített Gran Turismo versenyautós játékot, melyben a választható autók jobbára olyan koncepciók, amelyek kizárólag a virtuális valóságban léteznek. Ilyen volt az Audi Vision Gran Turismo modellje is, egészen mostanáig: a német vállalat ugyanis megépítette teljesen elektromos meghajtással.

Az életre keltett versenyautó neve kibővült az e-tron előtaggal, mellyel az Audi negyedik kibocsátásmentes típusává vált becsatlakozva az e-tron quattro crossover, az e-tron Sportback SUV, és a nemrég beharangozott e-tron GT mellé. Ezekkel ellentétben viszont az ingolstadti üzemben megépített e-tron Vision Gran Turismo egy egyszeri prototípus, mely hamarosan egy fontos feladatot is kapni fog: az április 14-ei római eseménnyel kezdődően a Formula E versenyekre látogató, előre kiválasztott vendégeknek fog óriási élményt szerezni, amikor nagy sebességgel körbeviszi őket a versenypályán.

Az Audi az első német autógyártóként lépett be a Formula E sorozatba, melyet a gyártó az e-mobilitás egyre növekvő fontosságával indokol. A világ minden táján közkedvelt videójátékból ismert jármű villanyautóvá alakítását az Audi egy remek lehetőségnek látja mind a környezetbarát technológia, mind a kipufogógázoktól mentes versenyautózás promotálására, s ez a legelső alkalom, hogy egy játék számára megtervezett versenyautó a valóságban is a pályára léphet, ráadásul a közönség számára is kipróbálhatóvá válik.

„Habár a virtuális járművek formatervezése sokkal nagyobb szabadságot enged meg, melynek a valóságba való átültetése rendkívül bonyolult, mi nem akartunk egy teljesen fikciós koncepciót megteremteni. A célunk egy teljes egészében működő autó volt. Az Audi e-tron Vision Gran Turismo azt mutatja, hogy az elektromos mobilitás az Audinál rendkívül érzelmekkel teli” – mondta el Marc Lichte, a vállalat vezető tervezője. A prototípus megtervezése során szándékosan előkerültek formaelemek és színek a legendás Audi 90 quattro IMSA GTO versenyautóból, melynek 1989-ben nemigen akadt párja a pályán, de jelentős hangsúlyt kaptak az Audi jövőjét előrevetítő, a többi e-tron modellel közös vonások is. Az autó arányait tekintve felfedezhetünk egy apró érdekességet: bár a kupé voltából és két ajtajából könnyedén versenyautónak titulálnánk, az utasok kényelmes szállításához elengedhetetlen volt a beltér megnövelése, így egy versenyjárgányhoz képest némileg túl van méretezve.

Audi 90 quattro IMSA GTO, Forrás: TopGear

A versenytaxiként használatba lépő Vision Gran Turismo négykerék-meghajtását három villanymotor biztosítja – kettő hátul, egy elöl -, melyek mindegyike 200 kW-os teljesítményt képes leadni, összesen 600 kW-ot (815 lóerőt) eredményezve. Az 1450 kilogrammnyi tömeg felgyorsulásához mindössze 2,5 másodpercre van szükség 0 és 100 km/h között, bizonyítva a versenysport rajongóinak, hogy többé nincs szükség a hagyományos meghajtásra a sebesség nyújtotta izgalmak eléréséhez.

A villanyversenyautó 2018 valamennyi európai Formula E versenyén jelen lesz, de más rendezvényeken is találkozhatunk majd vele. Aki olyan szerencsés lesz, hogy mehet egy kört az Audiban, az vagy a svájci Rahel Frey korábbi DTM versenyző, vagy Dindo Capello olasz Le Mans nyertes mellett fog ülni, aki pedig csak távolról álmodozna egy ilyen élmény után, annak itt egy remek videó arról, hogy hogyan mozog az álomautó a versenypályán:

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.