HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Elektromos Porsche traktor: vicc, vagy tényleg szükséges?

A Porsche az utóbbi időben gyakorta hangoztatta, hogy legelső tisztán elektromos modellje, a Mission E csupán a kezdet lesz a teljesen kibocsátásmentes autópalettájának felépítésében, s a sportkocsi mintájára több villanymeghajtású jármű is érkezni fog, hogy a német csapat más szegmensben is fontos pozíciót tudjon magának szerezni a villanyautók piacán. A Mission E első átformált változata a Cross Turismo volt, mellyel a Genfi Autószalonon lepte meg a közönséget a Porsche, arra viszont még a legmerészebbek sem számítottak, hogy a következő Mission E-variáns egy elektromos traktor lesz – legalábbis erről adott ki egy sajtóközleményt a gyártó április elsején, amiből már akkor is ráeszmélünk, hogy az egész egy nagy tréfa, ha egyébként nem olvastuk el a szöveg legvégét, ahol a Porsche világosan közli, hogy a villanymeghajtású traktor nem fog megépülni.

Kétségtelen, hogy a mezőgazdasági haszongépjármű mostanában valahogy nem illik bele a Porsche járműkínálatába (habár az 1950-es években már gyártott traktort), és egészen abszurd módon mutatna egy márkakereskedésben, de gondoljunk csak bele: valóban a vicc kategóriába tartozik egy teljesen környezetbarát traktor? Az elektromos meghajtás már olyan járművekben, olyan szegmensekben is megjelent, ahol gyakran nem is gondolná az ember, pedig a hosszú távú cél pont az, hogy ne maradjon belső égésű motorral működő gépezet. A kipufogógázok nélküli működés pedig a mezőgazdasági dolgozók számára kiemelten fontos, hiszen közvetlenül azt szennyezik, amiből megélnek. Ráadásul csakúgy, mint minden más tisztán villanyos jármű esetében, a traktornál is jelentősen csökkenne az üzemanyag és a karbantartás költsége.

A Porsche egyébként gondosan kidolgozta az áprilisi tréfáját, még néhány specifikációt is közölt a soha gyártásba nem kerülő masinához: 700 lóerős teljesítményével a világ legjobban gyorsuló mezőgazdasági járműve lenne – ezt a Nordschleife pályán futott kiváló köridő is bizonyítja a közlemény szerint –, amivel rekordidő alatt tudnák a farmerek betakarítani a terményt, miközben számottevően csökkenne a munka közben kibocsátott zaj és kipufogógáz. A Mission E villanytraktor a Porsche közel 70 éves traktorjainak vonásaiból venne kölcsön néhányat, ugyanazzal a digitális összekapcsolhatósággal és 800 voltos töltőrendszerrel, mint ami a hamarosan érkező sportautóban helyet kap. Sőt, mi több, a gyártó még egy FastFarm nevű applikációval is megspékelte a mókát, mely a nap minden órájában folyamatosan venné a műholdas alapú időjárás-adatokat a traktorban, illetve a farmer telefonján, ráadásul a munkások egy fórumon keresztül tudnának is beszélgetni.

Dízeles Porsche traktor az ’50-es évekből, Forrás: Wikipedia

A modern technológiával felszerelt mezőgazdasági gépekre biztosan lenne kereslet, szükség pedig pláne, így ugyan ha a Porsche számára ez inkább csak egy jó poén, valamely másik vállalatnak akkor is mindenképpen meg kellene valósítania az elektromos traktor ötletét. Aztán persze ki tudja, lehet, hogy ismét csak az igényeket próbálják felmérni a németek, mint a Cross Turismo esetében, és elegendő pozitív visszajelzés esetén tényleg kapunk egy Mission E traktort.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.