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
auto
2024. 04. 27. szombat

Az elektromos meghajtás népszerűségének folyamatos növekedését kitűnően mutatja, hogy egyre több olyan vállalat van, mely nem csupán új járműveket szeretne építeni kibocsátásmentes hajtáslánccal, hanem a múlt század autócsodáit is egy sokkal hatékonyabb és tisztább technológiával ruházza fel. Bár az ilyen átalakítások rendszerint borzasztóan drágák, mindig akadnak olyan kifinomult ízlésű vagyonos autógyűjtők, akik meglátják a szépséget a klasszikus formatervezés, és a modern meghajtás, valamint a futurisztikus felhasználói interfész kontrasztjában. Mostanában kimondottan gyakorivá váltak az elektromos meghajtású oldtimer járművek a hírportálokon, és míg néhányuk csak egyszeri koncepció, addig többük a gyártósorig menetel, hogy aztán valaki a boldog tulajdonosa lehessen. Október végén például a kaliforniai ICON mutatott be egy Tesla akkupakkal felszerelt 1949-es Mercury kupét, ami hamar az internet sztárja lett, legutóbb pedig a General Motors készített egy tisztán villanyos Camarot, ami bizony nem igazán nyerte el a hangos és füstölő izomautók rajongóinak tetszését. Míg azonban ez a két klasszikus csak bemutatódarabként szolgál, a brit Charge nevű start-up vállalat megunva, hogy a Ford nem hajlandó egy teljesen elektromos Mustanggal bővíteni a kínálatát (leszámítva azt az SUV-t, mely részben az izomautó vonalait örökli majd), úgy döntött, hogy saját maga fog pénzt keresni a típussorozat egy régebbi tagjának átalakításával:

Az elektromos kisteherautóiról ismert Arrivallel, és a Michelinnel társulva a Charge az 1960-as évek Ford Mustang Fastback és Convertible modelljeit választotta erre a feladatra. A hajtáslánc cseréjén dolgozó csapatban olyan mérnökök kaptak helyet, akik korábban a Formula 1-es Williamsnél, a McLarennél, és a Jaguarnál dolgoztak, így nem nehéz összerakni nekik egy brutális erejű járművet. Az elektromos hajtáslánccal az autó csúcsteljesítménye 300 kW, melyhez 7500 Nm forgatónyomaték társul. A 0-100-as sprint akár 3,09 másodperc alatt is meglehet, és választhatunk, hogy hátsókerék-, vagy összkerék-meghajtással szeretnénk vezetni. A villanyautó 50 kW-tal tölthető egyenáramon, a 64 kWh-s akkupakk viszont csak körülbelül 200 kilométeres hatótávot ad, minden bizonnyal az öreg izomautó tömege és aerodinamikai adottságai miatt. A zéró emissziós Mustangból összesen 499 darabot készít a vállalat, melyeket 200 000 fontos (74 millió forintos) indulóáron lehet beszerezni. Ha valakinek pont van ennyi megtakarított pénze, és azt nem az új Tesla Roadsterre tartogatja, akkor itt tudja megrendelni a Charge remekművét 5000 fontos foglaló ellenében.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.