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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Figyelem: európai turnén van a Tesla Model 3!

elektromos autó

Tegnap délután futótűzként terjedt a hír a különböző Teslás híroldalakon és fórumokon,  hogy a következő napokban és hetekben a vállalat több európai bemutatótermébe is megérkezik a Model 3. Úgy tűnik, a cég  már emailben el is kezdte értesíteni a jelenleg foglalással rendelkezőket az időpontokról. Nemsokára indul a rendelések véglegesítése is.

Ma indul a roadshow

Hogy pontosan milyen logika szerint válogatták össze a helyszíneket és a dátumokat, azt nem tudni, de valószínűleg a legtöbb előrendelést leadó régiók élveznek előnyt. Mától, azaz November 14-től 10 városban, Barcelonában, Lisszabonban, Münchenben, Düsseldorfban, Oslóban, Zürichben, Milánóban, Párizsban, a belga Zavantemben és a svéd Solnában lesz látható az autó.

Lesifotón kapta le a zürichi Tesla szervizben az egyik Model 3-at egy élelmes rajongó. Forrás: Reddit / rikatotokuari

A fenti listához November 19-én csatlakozik Bécs, 21-én Lausanne, 24-én Göteborg, 26-án a svéd Täby, 28-án Madrid, December 12-én Genf, majd December 17-én Malmö.

Az egyelőre nem tiszta, hogy csak a bemutatóteremben lehet-e megnézni az autót, vagy próbaútra is el lehet-e menni – az internetre kikerült meghívók nem említenek tesztvezetést, de a Tesla oldalán található lista erre utal. Ezt a felsorolást már csak azért is érdemes megnézniük az érdeklődőknek, mert némelyik helyszínen csak korlátozott ideig, 1-2 hétig lesz elérhető az autó.

A franciáknál ez volt a meghívó szövege. Forrás: Reddit / Nvclead

Továbbá, lehet, hogy érdemes egy érdeklődő telefont vagy emailt megeresztenie annak is, aki foglalás nélkül is megpróbálkozna egy bécsi kirándulással. Előre nem lehet tudni, hogy hol mennyit kell esetleg várakozni, ha még nem szurkoltunk le 1000 Eurót a kis Tesláért, de lehetséges, hogy a kiszemelt bolt tud olyan időpontot ajánlani, amikor csak úgy „az utcáról” betérve is meg lehet nézni a 3-ast. Aki már foglalt autót az viszont elsőbbséget élvez a bemutatóteremben.

Valami Amerika

Az európai Teslás fórumokat izgalomban tartó kérdés az is, vajon sikerült-e egy CCS Combo csatlakozót rávarázsolnia a gyárnak az autóra. Hivatalosan semmi jelét nem adta a kaliforniai gyártó, hogy erre készülne, de sokan reménykednek benne.

Mint ismeretes a Tesla autóin található töltőcsatlakozó régiónként eltérő. Az amerikai kontinensen a cég saját egyedi csatlakozója van az autókon, ami adapter nélkül csak a Superchargerekkel és a Tesla saját fali töltőivel kompatibilis.

A Tesla amerikai csatlakozója. Forrás: Automobilemag / A.J. Mueller

Ezzel szemben Kínában például a helyi szabályok miatt, még el is került a töltőnyílás a szokásos, a hátsó lámpába rejtett helyről, hogy elférjen a speciális, kötelező dugalj a sajátjuk mellett.

A kínai öszvér megoldás már nem fért a lámpa sarkába. Forrás: cnBeta

Európában a Tesla egy nagyon ügyes húzással, a szabványos Type 2 csatlakozót használja AC töltésre, DC-re pedig vagy CHAdeMO adaptert kell vásárolni, vagy maradnak a cég saját Superchargerei. A csavar az, hogy Európában a Tesla villámtöltő hálózata is a Type 2 csatlakozót használja, csak kicsit máshogy kábelezve. Így egyazon csatlakozón mehet a kontinensen szabványos Type 2 AC töltés akár 22 kW-tal, adapterrel a CHAdeMO illetve natúrban Supercharger DC akár 50, illetve 120 kW-tal is.

A Tesla európai Type 2-es variánsa. Forrás: Tesla

A dolog szépséghibája csupán annyi, hogy az EU-ban szabványos CCS Combo DC villámtöltést ez a megoldás nem támogatja, hiszen ahhoz a a Type 2 csatlakozó alá kellene még 2 tüske, illetve a hírek szerint a töltési protokollal is gondok lennének. A Tesla ezt eddig nem orvosolta, vagy mert saját Supercharger hálózatuk okán nem tartották különösebben fontosnak, vagy mert technikailag kivitelezhetetlen (drágán kivitelezhető). Hogy most mégis újraéledtek a találgatások, annak az az oka, hogy a Model 3 töltőnyílása mellett feltűnően sok szabad helyet hagytak a tervezők és egyes kreatív Photoshop bűvészek szerint elméletileg el is férne a CCS Combo az autón.

Elvileg elfér… Balra az amerikai, középen a jelenlegi S/X megoldással megegyező európai Type 2, jobbra pedig a feltételezett CCS Combo / Supercharger kompatibilis dugalj. A Photoshop mindent elbír. Forrás: Reddit / ChuqTas

A jelenleg szivárgó információk szerint azonban a most megtekinthető Model 3-ak még az amerikai piacra készültek, így nem a végleges és homologizált európai modellt látjuk. A talány tehát lehet, hogy egy ideig még tovább él.

Hamarosan megnyílnak a virtuális kapuk is

A Tesla rekord negyedévét taglaló elemzői konferenciahívás kapcsán már említettük, hogy a cég azt tervezi, még az év vége előtt megnyitja a rendelési oldalt az európai és talán az ázsiai vásárlók előtt is. Így mindazok, akik már leszurkolták az előleget, véglegesíthetik a megrendelésüket, az autók pedig a jövő év első pár hetében gyártásba is kerülnek. Az első európai Model 3-ak kiszállítása Február-Március magasságára várható, Ázsia pedig 1-2 hónappal ezután következik.

Mint ahogy Amerikában, úgy valószínűleg nálunk is először csak a drágább modellek lesznek elérhetőek. Egyelőre nem tudni, hogy először itt is csak a Long Range, azaz a legnagyobb hatótávú modell kerül-e forgalmazásra, avagy mi már rögtön megkapjuk a közepes aksis Mid Range verziót is. Hasonlóan, azt sem közölték még, hogy melyik aksival lesz rendelhető a 2 illetve 4 kerék meghajtású változat – bár logikusnak az tűnik, hogy a jelenlegi amerikai palettát kapjuk meg, hiszen ez egyszerűsíti a gyártást.

A legnagyobb érdeklődés viszont minden bizonnyal az autó európai árát övezi. Sajnos a Model S és X típusok esetén már láttuk, hogy nem lehet egyszerűen az autók amerikai nettó alapárát átváltani Euróra. Ez nem elsősorban a Tesla mohósága miatt van, hiszen az európai modellekre plusz költségek rakódnak. Van egyszer a szállítás költsége, ami viszont remélhetőleg a Model 3 nagyobb volumene miatt autónként kevesebb összeg lesz, mint az S és az X esetén. Másrészt viszont a 10%-os EU vám elkerülése végett a két nagyobbik Teslát csak félkészre-szerelve hajózzák át és a hollandiai Tilburgban rakják össze. Ennek is nyilván van költsége, még ha kevesebb is mint a vám.

Apropó vám, a napokban várható egy újabb amerikai büntető vám, ezúttal Trump elnök az európai autókra készül magasabb tarifát kivetni. Pár hete, már megtörtén ez a kínai autók esetén, amire a válasz 40%-os büntetővám lett az ázsiai ország részéről. Szinte biztosra vehető, hogy egy ilyen gazdasági háborús lépést az EU sem hagyhat válasz nélkül, tehát különösen fontos lenne megtudni, hogy vajon a kis Teslát is Hollandiában szerelik-e majd készre, vagy esetleg még vámot is kell majd fizetni.

Van az olvasóink között Model 3 foglalással rendelkező? Esetleg tervezi a bécsi kiruccanást és az autó kipróbálását? Ha igen, akkor szívesen vesszük a fényképes beszámolókat, illetve az osztrák Tesla csapat válaszait a fenti CCS Combo és a hivatalos ár kérdésekre!

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.