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
auto
2024. 04. 26. péntek

Egy hónap múlva indul a Formula-E ötödik szezonja!

elektromos motorsport

Már csak egy hónap van hátra, az immár ötödik esztendeje megrendezésre kerülő Formula-E 2018/2019-es szezonjának kezdetéig. Az első évben még pénzügyi nehézségekkel küzdő versenysorozat iránt mára komoly érdeklődést mutatnak az autógyártók, a szponzorok, a világ nagyvárosai és a neves pilóták egyaránt. A sorozat 13 futamból áll majd, az elsőt december 15-én Szaúd-Arábiában az utolsót pedig július 14-én New York Cityben rendezik meg.

Formula-E_2019_calendar

A Formula-E 2018/2019-es szezonjának versenynaptára. Forrás: fiaformulae.com

Szabályváltozások

Az idei évad legnagyobb újdonsága a második generációs (GEN2) versenyautók bevezetése. Az akkumulátortechnológia fejlődésének köszönhetően ezek az autók már egy feltöltéssel tudják teljesíteni a teljes versenytávot. Emiatt megszűnik a korábbi évadokban megszokott autócsere, amikor a pilóták a táv felénél átültek egy teljesen azonos de feltöltött akkuval várakozó versenyautóba. Ezen kívül az autók megkapják, a F1-be is nemrég bevezetett „glóriát”, amely a versenyzők fejének védelmét hivatott növelni, főleg olyan szituációkban, amikor felborul vagy egymásra csúszik két autó.

Formula_e_GEN2

Aztán a verseny hossza, illetve, a hosszának meghatározása is változni fog a 2018/19-es szezonban. Mostantól 45 perc plusz egy kör szükséges ahhoz, hogy a versenyzők maguk előtt láthassák lobogni a kockás zászlót.

Mivel a villanymotorok teljesítményét elméletben csak a hőleadó képessége korlátozza ezért szinte minden ilyen szerkezet rövid időre túlterhelhető, anélkül hogy bármilyen károsodást szenvedne. Ezt a jelenséget kihasználva a 200 kW normál teljesítmény mellé kaphatnak a versenyzők 25 kW extra erőt rövid időre. Ezt úgy kell elképzelni mint egy számítógépes játékot, amikor az autó belép egy fizikailag meghatározott zónába akkor elérhetővé válik számára a BOOST. A zónákat minden pályára vonatkozóan a versenybíróság előre kijelöli. A versenyzők az autókon elhelyezett halo színéből, a nézők pedig a képernyőn jelezve is láthatják, hogy a versenyző mikor használja a megnövelt teljesítményt. Emellett megmaradt az előző évekből ismert FANBOOST rendszer is, amikor a nézők szavazatukkal ajándékozhatnak extra teljesítményt kedvencüknek. Remélhetőleg ettől a változástól megszaporodnak majd az előzések, az amúgy is izgalmas versenyben.

A helyszínek és a pilóták köre is bővül, immár 12 városban, 13 futamot követhetünk két hetente, ahogy az a versenynaptárban már látható.

A pilóták

A pilóták között a különböző autóverseny sportokból ismert nevek bukkannak fel, ettől a szezontól kezdődően azonban egy laikus számára is ismerősen csengő név ott van a listán, hiszen a Forma 1-ből jól ismert Felipe Massa is rajthoz áll a Formula-E-ben. Massa egyébként rendkívül tehetséges pilóta, de a F1-ben valahogy nem jött ki neki a lépés. Az ott eltöltött 15 éve alatt „csak” 11 futamgyőzelmet szerzett. Volt másodpilóta Schumacher és Raikonnen mellett is. Massa mellett természetesen találunk még nagy neveket, mint például Jean-Eric Vergne, Lucas di Grassi vagy Kamui Kobayashi személyében.

Venturi_Massa_autosport.com

Forrás: autosport.com

Csapatok

Úgymond gyári csapatok még nincsenek, de a nagy autógyárak már beálltak a csapatok mögé. Ily módon képviselteti magát a Nissan, a Jaguar, az Audi, a BMW, a Mercedes, a DS és a kínai NIO is. Ebből arra lehet következtetni, hogy ezek a vállalatok valóban komolyan gondolják az elektromos járművek fejlesztését és a versenysportban szerzett tapasztalataikat remélhetőleg a szériaautóknál is igyekeznek majd kamatoztatni. Talán egyedül a Tesla jelenlétének hiányát érezzük, érdekes adalék lenne, ha az utcai villanyautók királyának számító cég is beszállna ebbe az egyedülálló versenysorozatba.

A decemberi futam

December 15-én az első GEN2-es autókkal elrajtoló futamot Szaúd-Arábiában rendezik Ad Diriyah városában. A rajthoz álló 22 pilótának 45 percet kell köröznie a pályán. A közvetítési jogot Magyarországon is az Eurosport kapta. Sajnos arról még nincsenek információk, hogy az Eurosport 1 vagy 2 műsorán lesz látható a verseny.

Ad Diriyah

Track guide – 2018 SAUDIA Ad Diriyah E-Prix. Forrás: fiaformulae.com

Még több elektromos autókkal kapcsolatos hírért látogass el a villanyautosok.hu főoldalára, a Formula-E világának érdekességeiért pedig keresd az oldalon a formula-e kategóriát!

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!