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 A gyártás pokla, a logisztikai pokol – a Tesla valahogy mindig a poklokat járja. Hiába na, nem egészen triviális egy évi félezer kis szériás sportautó gyártó műhelyt felskálázni évi félmillió autóra. Márpedig most éppen ez zajlik a szemünk előtt. Sokat gyártunk, azabaj Már a Tesla Q3-as pénzügyi jelentésekor is beszéltünk róla, hogy a cég komoly logisztikai problémákkal küzdött a hirtelen meglódult Model 3 gyártás kapcsán. Musk a szokásos konferenciahívás során is kitért rá, hogy képtelenek voltak elég trélert lefoglalni, hogy időben kiszállítsák a kész autókat. A probléma több okból is kellemetlenül jött a kaliforniai autógyártónak. Egyrészt a jelenlegi gyártási tempó azt jelenti, hogy napi 75 millió dollárnyi, azaz több mint 20 milliárd forintnyi legyártott árukészlet csücsül eladásra várva a cég könyvelésében, ennek ellenértéke pedig az átadásig a vevőnél marad. Ez nincs túl jó hatással a cash flowra. Augusztusban még 30 nap volt az átlagos idő, amíg egy autó a gyárból a vevőhöz ért. Ez nagyjából 2,2 milliárd dollárnyi készletet jelentett. A negyedév végére ezt levitték 20 nap környékére, de a végső cél 10 nap alá jutni. Másrészt ezt a sok autót valahol tárolni kellett. Természetesen a készlet egy jó része éppen vonaton vagy teherautón, azaz úton volt, de sok kép és drónfelvéltel járta be arról a sajtót, hogy százszámra parkolnak a cég különböző telephelyei körüli utcákban és hatalmas bérelt parkolóhelyeken az átadásra váró Teslák. Ebből aztán ügyesen jó kis lejárató kampányt csavartak a cég részvényeinek bukására játszó shortolók, akik hatalmas gyártási és technikai problémákat sejttettek az eladatlan autók mögött. Ha nincs út, építs magadnak Úgy néz ki Elon Musk most éppen a római kori hadvezérektől vesz tanácsot. A Tesla vezérigazgatója Twitteren osztotta meg, hogy a vállalat annyi új szállítási kapacitásra tett szert, hogy garantálni tudja, ha valaki November 30-ig rendeli meg az autóját az Egyesült Államokban, akkor még év végéig meg is kapja azt. Ez már csak azért is lényeges, mert a dolgok jelen állása szerint 2019 január 1-től már csak a felére, 3750 dollárra azaz nagyjából 1 millió forintra csökken a cég autói után igényelhető állami támogatás összege. Tesla just acquired trucking capacity to ensure Model 3 can be delivered in US by Dec 31 if ordered by Nov 30 https://t.co/npmPuSXNWC — Elon Musk (@elonmusk) November 15, 2018 We bought some trucking companies & secured contracts with major haulers to avoid trucking shortage mistake of last quarter — Elon Musk (@elonmusk) November 15, 2018 Musk a Twitteren feltett kérdésekre válaszolva azt is elárulta, hogy az új kapacitás részben úgy jött össze, hogy felvásároltak több kisebb szállítmányozó céget és újabb szerződéseket kötött nagy logisztikai vállalatokkal. A teherautós kiszállítás egyébként Musk szerint több mint egy hónapot gyorsít a keleti parti kiszállításokon és lehetővé teszi azt is, hogy közvetlenül a vevő háza vagy irodája előtt tegyék le az autót. Probably technically able to do so in about a year. Then up to regulators. — Elon Musk (@elonmusk) November 15, 2018 A Tesla vezére egyébként beszélt arról is, hogy szerinte jövő év végére technikailag már elég fejlett lesz az Autopilot ahhoz, hogy a gyártól a vevőig magát szállítsa le az autó. Azonban nem lehet tudni a hatóságok mikor hagyják jóvá ezt a bűvésztrükköt. Will also be using dedicated roll-on, roll-off fast ships for transporting cars to Europe & Asia in Q1. Major focus on minimizing time from factory to new owner. Did not fully appreciate the working capital impact until recently. — Elon Musk (@elonmusk) November 15, 2018 Végül arra is kitért, hogy változtatnak az európai és ázsiai kiszállítások logisztikáján is. Eddig hatalmas konténerhajókkal szállították át a Teslákat az óceán túlpartjára, viszont most azon gondolkodnak, hogy a kompokhoz hasonló rendszerű rámpás hajókra váltsanak, mivel ez jelentősen meggyorsítja a kikötői logisztikát. A módszer nem teljesen új egyébként, hiszen a német kikötőkből Norvégiába már eddig is így szállították az autókat. Teslák a kompon Norvégia felé. Forrás: Anders Sandvik Emelik a csapásszámot Még emlékszünk rá, mekkora szó volt, amikor június végére a cég elérte a heti 5000-es határt a Model 3 gyártásával, még akkor is, ha ez csak egy átmenetileg tartható emelt termelési ütem volt. Még egy negyedév kellett hozzá,hogy szeptember végére már normál körülmények között is heti 5300 kis Teslát gyártsanak. Forrás: CBS Television Most, az Electerk információ szerint, a következő cél november végére elérni a heti 7000 Model 3-at, ami az S-el és az X-el együtt heti több mint 9000 autót jelent. Ha a tervek megvalósulnak, akkor a vállalata a korábbi ígéreteknek megfelelően évi 500.000-es gyártási ütemmel léphet át 2019-be. Az új kamionok és hajók éppen időben jönnek. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!