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
auto
2024. 04. 26. péntek

Környezetvédelmi ismereteink bővítéséhez minden bizonnyal nem a Volkswagen weboldalára látogatnánk el legelőször, márpedig jelen pillanatban halomban állnak ott az olyan zöldebbnél is zöldebb sajtókiadványok, melyek a vállalat száznyolcvan fokos irányváltását sugallják az emisszióbotránnyal fűszerezett dízelautó-gyártás felől a zéró lokális szénkibocsátással büszkélkedő elektromos autók termelése felé – legalábbis papíron. A marketingcsoport által megfogalmazott anyagok mindegyike egyetlen nemes célt vázol fel a vállalat elé, mégpedig a környezeti szempontból fenntartható működést, amelynek kulcspontja a klímaváltozást nem súlyosbító termelés. Ennek előfutára az I.D.-széria legelső tagja lesz, melynek gyártása ez év legvégén kezdődik egy teljes mértékben karbonsemleges környezetben a zwickaui gyárban. Így a 2020-ban megjelenő elektromos ferdehátú az egész Volkswagen Group legelső olyan járműve lesz, amelynek megépítése nem jár CO2-kibocsátással.

A villanyautók életciklusa során felmerülő legnagyobb környezetszennyezés a lítium-ion akkumulátor-cellák gyártásához kötődik, ami a vállalat elmondása szerint Európában fog történni, teljes mértékben megújuló forrásból származó energia felhasználásával. Nyilvánvalóan a szén-dioxid-kibocsátás számszerűsítésénél az életciklus lehatárolását is figyelembe kell venni, így például ha a nyersanyagok bányászatát is megvizsgáljuk, akkor értelemszerűen az I.D. is hozzájárul a szénemisszióhoz (kivéve, ha teljesen elektromos munkagépek végzik a kitermelést megújuló energiával töltve). A Volkswagen azonban hangsúlyozza, hogy vannak elkerülhetetlen kibocsátással járó folyamatok, amik ellensúlyozását klímavédelmi projektek finanszírozásával oldja meg a gyártó a 100%-os klímasemlegesség eléréséhez. Az elmúlt kilenc év beruházásainak köszönhetően a zwickaui gyár már most 66%-kal kevesebb szén-dioxidot bocsát a légkörbe a termelés 3%-os növekedése mellett, mint 2010-ben.

Elektromos autó csak annyira tiszta, amennyire a meghajtáshoz használt elektromosság is – tartja a mondás –, így a Volkswagen mindenkit a megújuló energiából termelt áramot kínáló szolgáltatók állomásain való töltésre buzdít. Ilyen például az IONITY töltőhálózata, de nemrég maga a VW is energiaszolgáltatóvá vált a tiszta elektromosságot értékesítő Elli leányvállalat megalapításával. A gyártó azt is hozzáteszi, hogy aktívan együttműködik Németország politikai vezetőivel azon célkitűzés megvalósításában, hogy az ország energiatermelésében minél kisebb részarányban vegyenek részt a fosszilis ásványkincsek.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.