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
auto
2024. 04. 24. szerda

Érdekes, hogy szinte már fenn sem akadunk rajta, hogy a Tesla rendre ad ki új funkciókat és hibajavításokat az autóihoz – mindezt ingyen és bérmentve kapják a tulajdonosok. 2018-ban mintegy 24 frissítés érkezett, ami azt jelenti, hogy átlagban kéthetente adtak ki valami újítást, mégis az idei év első 5-6 frissítése szülte talán az eddigi legtöbb Youtube videót és fórum kommentet, mert kimondottan hasznos újításokat kaptak az autók.

Nem ez lenne a normális?

A számítógépek, okostelefonok és egyéb kütyük világában már természetesnek vesszük, hogy elektronikus eszközeink folyamatosan frissülnek és újabb funkciókat kapnak. Ma már mindenki úgy vesz ilyen kütyüt, hogy el is várja ezt a szolgáltatást. Nekem például már a mosógépem is képes okosodni – a mobiltelefonomról NFC segítségével tud új mosó és szárító programokat megtanulni, de ha elromlik arról is részletes információt küld a készülékre (állítólag). Szinte már-már az a csoda, ha egy mikrocsipet tartalmazó eszköz nem rendelkezik frissítési szolgáltatással.

Fancycrave.com at Pexels

Mégis, egy autónál, ami a legtöbb embernek az otthona után a második legnagyobb beruházása, valami miatt elfogadjuk, hogy ez nem jár. Az egyik legkézenfekvőbb magyarázat az az, hogy a legtöbb autógyártó a különböző elektronikai rendszereket, legyenek azok az infotainment részei, vagy az autó meghajtásának egységei, mind-mind más beszállítótól szerzi be. A motorelektronika, az ABS és a különböző menetstabilizátorok, a robotpilóta, a Bluetooth kihangosító, a rádió, a fedélzeti számítógép és a többi, nem alkotnak egységes rendszert.

Ugyanakkor még amikor van is mód a részegységek némelyikének frissítésére, ez leginkább csak visszahívás, vagy nagyon komoly hiba esetén történik meg és akkor is körülményes: be kell mennünk a márkaszervizbe. De az utólag megvásárolható kütyük sem sokkal jobbak. Én például pár éve vettem egy Bluetooth kihangosítós/zenés Pioneer rádiót, amin van egy USB csatlakozó is, amely a zenelejátszás mellett a firmware frissítést is lehetővé teszi – mármint elméletben. Mert bár a rádiónak a kezdetektől fogva van néhány bosszantó bug-ja, a mai napig nincs hozzá frissítés.

A Tesla nagy előnye a többiekkel szemben, hogy ők legalább annyira szoftvercég mint autógyár. Sőt, az elektronika, tehát a hardver nagy részét is ők tervezik. Így mivel minden az ő irányításuk alatt van meg tudták oldani a központi szoftverfrissítést. Mindenre. Legyen az a Model 3 fékrendszerének tuningolása, az Autopilot legújabb verziója, a ventilátor vezérlés grafikai elemei, a kormány multifunkciós gombjainak szolgáltatásai, vagy vicces játékok a központi kijelzőn, mindent tudnak frissíteni és ezt rendszeresen meg is teszik.

Az egyik legjobb példa a fent említett Model 3 eset, amikor az egyik autós magzani tesztelői hívták fel a figyelmet, hogy bizonyos körülmények között az autó fékei a kategória átlaga alatt teljesítenek. Ez egy olyan probléma volt, amelyet korábban sem a Tesla, sem a több tucat másik teszt nem vett észre. A szoftvert 1 hét alatt átírták és egy OTA – over the air – azaz vezeték nélküli frissítés segítségével a teljes flottára kiküldték. Nem volt költséges és hosszadalmas visszahívás és nem kellett a tulajdonosoknak sem a  szervizben dekkolniuk. Ha csak 100 dolláros szerviz óradíjat/költséget veszünk, az 100 ezer visszahívott autónként 10 millió dollár.

Sentry Mode, Dog Mode, dashcam és holttér figyelő

Az idei év első nagy frissítése a 2019.5 volt, amely nevéhez híven valamikor az év 5. hetében indult útnak.

A Tesla tavaly év vége felé adta ki a dashcam funkciót, amely az autók fedélzeti kameráit hivatott arra használni, hogy megörökítsék a baleseteket. Ez egy régóta várt fejlesztés volt, hiszen logikusnak tűnt, hogy ha már egyszer miden Tesla 8 kamerával rendelkezik amik az Autopilot kényelmi és biztonsági szolgáltatásaihoz kellenek, akkor milyen hasznos lenne, ha a vitás balesetek rögzítésével ezek megkönnyítenék a biztosítói vagy rendőri intézkedést.

A szolgáltatás első verziója azonban még csak 1 kamerát, az elülső középsőt használta, de a tulajdonosok jelezték, hogy az oldalsó, hátrafelé néző kamerák is sokat segíthetnének akkor, ha egy-egy autós hátulról/oldalról koccan nekünk. A februári frissítés ezt tette lehetővé.

Ezzel a szoftver verzióval jött ki a Dog Mode is, amely segít abban, hogy ha pár percre az autóban kell hagynia házi kedvencet, akkor a hőmérséklet is kellemes legyen és a központi kijelző figyelmeztető üzenete segítségével a járókelőket is megnyugtassa, hogy ne törjék be az üveget az állat védelme érdekében.

Aktiválták a holttér figyelőt is – a frissítés óta, ha kitesszük az indexet, de a holttérben egy jármű tartózkodik, hangjelzéssel adja tudtunkra az autó, hogy ne előzzünk. És ha már a holttér és ezáltal a visszapillantók jutnak az eszünkbe, ekkortól a GPS pozíció alapján a tükrök automatikusan behajlanak. Így, akárcsak az S és az X légrugójánál, az autó megtanulja, megjegyzi ha egy helyen rendszeresen behajtjuk a tükröket és ezután már magától teszi ezt meg, ha arra járunk.

És végül ekkor adták ki a Sentry Modeot is. Erről a szolgáltatásról már korábban többször is írtunk – legutóbb tegnap, annak a hírnek a kapcsán, hogy már meg is van az első gazfickó akit ennek segítségével kaptak el. (Az internet egyébként tele van hasonló videókkal). Ami különösen impresszív volt, az az, hogy ez az újítás a vásárlói igényekre válaszul készült, rendkívül hamar és a meglévő alkatrészek felhasználásával. Tehát a Tesla úgy rakott riasztót a kocsiba, hogy nem kellett bemenni a szervizbe – a kamerák és a mikrofon segítségével az autó először csak figyelmeztet a gyanús mozgás esetén, de ha pl. betörik az ablakot riaszt is és megörökíti a tettest.

Supercharger V3, Távirányítós summon

A 2019.7-es frissítés március 6-án jött ki és kétség kívül a legnagyobb újítása a V3-as Superchargerek támogatása. Bár az új, 250 kW-os töltők kiépítése még csak most kezdődik, ettől a frissítéstől kezdve a Model 3 elnavigál a V3-as töltőkig (ezek eddig rejtve voltak a térképen) és engedélyezi a szupergyors töltést. Gyakorlatilag egy szimpla frissítéssel megduplázták majd 200 ezer autó töltés sebességét.

A summon funkciónak köszönhetően az autót az okostelefonunk segítségével, azt távirányítóként használva ki tudjuk navigálni mondjuk egy szűk parkolóhelyről, miután valaki ránk állt. Mostantól ez megy az autó távirányítójával is.

Nagyobb teljesítmény és hatótáv, piros lámpa figyelmeztetés és európai nyalánkságok

Az eddigi egyik legérdekesebb frissítés a március közepi 2019.8.3-as volt. Ebben váltotta be Elon Musk azt az ígéretét, hogy a Model 3-ak nagyjából 5%-kal erősebbek lesznek és nagyobb hatótávot kapnak. Ez azért volt lehetséges, mert, most már volt elég tapasztaltuk az autóval ahhoz, hogy visszavegyenek kicsit a biztonsági tartalékokból és engedélyezzék a nagyobb motorerőt és az aksiból több nettó kapacitást vegyenek ki. A növekedés típusonként változó, de a fórumok szerint például a hátsókerék meghajtású LR Model 3 mostantól 25 kilométerrel távolabb jut, a Performance verzió pedig már akár 260-nal is mehet. Bár műszerrel alig mérhető, de a gyorsulás is javult.

A piros lámpa figyelmeztetés tudatja a vezetővel, ha az autó azt érzékeli, hogy egy piros felé hajtunk, de nem vettük észre, sőt elvileg meg is áll. A funkció csak Autopliot üzemmódban működik és még csak „észreveheti” a bajt. Egyelőre még nem működik minden helyzetben, ezért inkább csak egy plusz figyelmeztetés, ami, ha jól működik, segíthet elkerülni a balesetet, de a leírás szerint még felügyeletet igényel. Egyértelmű azonban, hogy ez a későbbi önevetező funkciók egyik előhírnöke, ami még tesztelés alatt van ezért most még csak segít, de nem irányít.

A fentieken kívül az európai autók ezzel a frissítéssel kaptak meg olyan új funkciókat, amelyek az USA-ban már elérhetőek voltak, így például ide ekkor érkezett meg a Dog és a Sentry Mode illetve a Navigate on Autopilot. Utóbbinak köszönhetően a robotpilóta immár az autópálya felhajtótól a lehajtóig visz minket, kikerüli  lassabb kocsikat és be, illetve kisorol a sávokba – azonban a ravaszt még nekünk kell meghúzni az index aktiválásával.

Az európai 3-asok ugyanakkor megkapták a Dynamic Brake Lights, azaz dinamikus féklámpák funkciót is. Ennek köszönhetően, ha 50km/h sebesség felett hirtelen vészfékezünk, akkor villogni kezdenek a féklámpák, hogy jobban felhívják a figyelmet, ha pedig az autó meg is áll, akkor bekapcsolódnak a vészvillogók is.

Szinte autonómia

A legutóbbi, kb 1 hetes 2019.8.5-ös frissítés azért nagyon érdekes, mert papíron nem túl érdekes a változás, a valóságban azonban a Youtubon terjedő videók szerint elég lenyűgöző az élmény. Mostantól ugyanis már nem kell az autópályás navigációnál indexelni sem. Ha a menüben engedélyezzük a Navigate on Autopilot funkciót, akkor az autó teljesen magától előz és sorol ki vagy be a pályáról. Ezt a szolgáltatást egyelőre csak Amerika kapta meg, az európai engedélyeztetése folyamatban. Ezt talán az eddigi legközelebbi élmény a teljes önvezetéshez.

A legújabb

Most szombaton kezdték jelenteni az európai Model 3 tulajdonosok, hogy elkezdték megkapni a 2019.12-es verziót.

Különösen a német autópályák szerelmeseit érinti az az újdonság, amely tovább teszi lehetővé a nagysebességű száguldást az autó túlmelegedése nélkül.

Mostantól több információt kapunk a szoftverfrissítések állapotáról is és új Ataris játékok érkeztek a kijelzőre. Ennél sokkal lényegesebb azonban az akkumulátor előmelegítés: ha a navigáció segítségével kijelölünk egy Superchargert, akkor úton oda az autó előmelegíti az aksit, hogy mire odaérünk, maximális teljesítménnyel tölthessünk. Ez akár 25%-kal gyorsabb töltést is eredményezhet. (Hamarosan egyébként maguk a V2-es Superchargerek is kapnak egy frissítést, amely a mostani 120-ról 150 kW-ra emeli a teljesítményt).

Aktiválták az automata távolsági fényszórót is, így ha szembejön valaki, a kocsi lekapcsolja a reflektort, hogy ne vakítsuk el, majd utána vissza is kapcsolja azt. Frissült a keréknyomás mérő is, hogy jobban támogassa az egyedi kerék és gumi méreteket, de jelentősen megújult a böngésző is – a fórumozók szerint lényegesen jobb lett.

És már megvannak az első videók a következő frissítés beta tesztjéről is amit pár kiválasztott Teslás tesztel. Az Advanced Summon segítségével a parkolóban – legfeljebb 50 méterről – a kocsi elénk jön és felvesz minket. A funkció még nincs teljesen kiforrva, az autó néha picit lassan mozog és simán megáll az út közepén, amikor a programozásnak megfelelően mellénk ért.

Addig ütik a vasat

Végül, ugyan nem szoftver, de mindenképpen lényeges Elon Musk megerősítette Twitteren: gyártásba került a HW3. Az önvezetéshez szükséges számítógép legújabb változata a Tesla saját fejlesztésű processzorát használja ami egyedülálló az autógyártók között. Az új chip 10× gyorsabb az Nvidia által szállított elődjénél – Musk szerint a jelenlegi Autopliot szoftver az új processzor teljesítményének mindössze 5-10%-át használja ki, tehát van tartalék a rendszerben.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.